نماد آخرین خبر

تجربه رانندگی و سواری با خودروی عجیب آفرودی

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ ماشين بازي يا به بيان دقيق‌تر، تفريحات مرتبط با خودرو طي چند دهه اخير به شکل باورنکردني‌اي رونق گرفته و اين نوع تفريح ديگر مختص به پيست‌هاي مسابقه يا ورزشکاران حرفه‌اي نيست. حال عده کثيري از افراد در سرتاسرجهان در سطوح مختلف اتومبيلراني شرکت مي‌کنند و خودروهاي آفرود نيز که سابقاً تنها به مقاصد تجاري مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، حال به لطف پيشرفت تکنولوژي بسيار فراگير شده‌اند و توسط افراد عادي براي مقاصد گردشگري و تفريحي خريداري مي‌شوند.

با اين حال هميشه هستند افرادي که اشتهاي سيري‌ناپذيري براي خريداري برترين‌ها دارند و طبيعتاً براي اين دسته از افراد، خودروهاي دوديفرانسيل بزرگ و سنگين وزن جذابيت چنداني ندارد. از سوي ديگر خودروهاي خارج از جاده‌اي مسابقه‌اي نيز بسيار گران قيمت و خاص هستند و معمولاً از دسترس خريداران معمولي خارجند. از اين رو اخيراً دسته ديگري از وسايل نقليه تفريحي در کلاس باگي‌هاي آفرود تک ديفرانسيل توسعه يافته‌اند که البته شايد قدمت آن‌ها به نسخه‌هاي باگي فولکس قورباغه‌اي بازگردد، اما در سال‌هاي اخير مشهورترين نمونه اين دست خودروها، آريل نومد Ariel Nomad يا محصولي آفرود از گروه خودروسازي آريل است که توانسته در سطح جهان، طرفداراني را براي خود دست و پا کند.

جالب آنکه پاي چنين خودروهايي به ايران نيز باز شده و در اين مطلب از خودروبانک قصد داريم تا به معرفي يکي از معدود باگي‌هاي سريع موجود در کشور بپردازيم.

معرفي اجمالي
امروزه مي‌توان با استفاده از يک ساختار مشترک موتور، وسايل نقليه متفاوتي با قابليت استفاده بر روي زمين تا هوا و دريا را توليد کرد. داستان خودروهاي ATV (همه جا رو) که از نظر تعريف استاندارد ملي ايران به شماره 7558 در گروه L7e قرار مي‌گيرند نيز يکي از اين دست از وسايل نقليه است. طبق اين تعريف ATV ها موتورسيکلت‌هاي چهارچرخ سنگين هستند که وزن بدون بار آن‌ها کمتر از 400 کيلوگرم است. با اين وجود امروزه مدل‌هاي جديد ATV ديگر در اين دسته‌بندي قرار نمي‌گيرند، زيرا اغلب آن‌ها بيشتر از 400 کيلوگرم دارند و بنابراين قوانين راهنمايي و رانندگي در مورد آن‌ها نيز چندان روشن نيست.

در هر صورت اين دست از وسايل نقليه را SxS (سايد‌باي‌سايد) يا UTV مي‌خوانند که وزن بيشتري به نسبت ATV ها دارند و مجهز به رول کيج مخصوص هستند زيرا شرايط استفاده از آن‌ها به خصوص در مسيرهاي ناهموار و خارج جاده‌اي استفاده از رول کيج را به امري ضروري براي آن‌ها مبدل کرده است.

در حال حاضر اين دست از وسايل نقليه UTV توسط شرکت کوير موتور در ايران به فروش مي‌رسند و معمولاً براي مقاصد تفريحي و در محيط‌هاي آفرود مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در ادامه قصد داريم تا برايتان يک روز با Maverick X rs Turbo R را شرح دهيم. در ادامه با ما همراه باشيد.

CAN-AM ماوريک چيست؟
شرکت BRP (Bombardier Recreational Products) شرکت بزرگ و فعال در توليد وسايل نقليه خارج جاده‌اي با کاربرد در شرايط سخت است که در سال 1942 در کشور کانادا بنا نهاده شده است. اين شرکت محصولات با نام تجاري کن-آم، سايد‌باي‌سايد و ATV توليد مي‌کند که وسيله نقليه مورد بحث امروز ما نيز جز دسته کن-آم سايد‌باي‌سايد به حساب مي‌آيد و نام مدل آن Maverick X rs Turbo R است. در حال حاضر اين مدل به صورت 2 و 4 سرنشينه مسقف توليد مي‌شود و مدل‌هاي سال 2021 آن نيز با نام X3 خوانده مي‌شوند.

مدل مورد بحث از نوع 2 سرنشينه است که از نظر ميزان قدرت و تجهيزات در بين دو مدل Turbo و Turbo RR قرار مي‌گيرد.

مشخصات فني CAN-AM
اين مدل طبق کاتالوگ شرکت کوير موتور از موتور 3 سيلندر توربوشارژر شده 4 زمانه ساخت شرکت روتاکس اتريش با کد ACE نيرو مي‌گيرد که مجهز به 12 سوپاپ و اينترکولر است. حجم اين موتور 3 سيلندر تنها 900 سي‌سي است و حداکثر قدرت آن نيز برابر با 172 اسب بخار است. اين نيرو توسط جعبه دنده CVT به صورت‌هاي مختلفي به 2 يا هر 4 چرخ ماوريک انتقال پيدا مي‌کند. با استفاده از قفل ديفرانسيل مي‌توان اين وسيله نقليه را در حالت‌هاي 2 چرخ متحرک، 4 چرخ متحرک، 3 چرخ متحرک فعال و 4 چرخ متحرک تريل استفاده کرد. جعبه دنده CVT نيز حالت‌هاي متفاوتي از جمله L/H/N/R/P دارد. فرمان ماوريک از نوع برقي است و ترمزها در هر چهارچرخ از نوع ديسکي به ابعاد 262 و 248 ميلي متر هستند.

لاستيک‌هاي استفاده شده در جلو و عقب ساخت شرکت Maxxis با نام Bighorn 2.0 هستند که ابعاد آن‌ها برابر با 30x10x14 اينچ هستند. چرخ‌ها نيز از آلومينيوم ريخته‌گري ساخته شده‌اند و از نوع 14 اينچي هستند.

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بين محوري ماوريک به ترتيب برابر با 337.8، 182.9، 170.4، 259.1 سانتي متر است و وزن خشک آن نيز برابر با 720 کيلوگرم است. همچنين ظرفيت باک آن نيز برابر با 40 ليتر است.

سيستم تعليق جلو ماوريک از نوع دوبل جناغي شکل همراه با ميله تعادل است که مجهز به سيستم فنربندي ساخت شرکت فاکس شده است. اين تعليق با دامنه حرکت برابر با 60 سانتي‌متر امکان پرش و فرود مناسبي را براي ماوريک فراهم مي‌کند. در بخش تعليق عقب نيز شاهد کار شدن بازوهاي پيرو با اتصال چهارگانه به شاسي ماوريک هستيم که فنربندي فاکس با دامنه حرکت معادل 61 سانتي‌متر را دارد. اين سيستم تعليق قابليت شخصي‌سازي و تنظيم نيز دارد. همچنين ماوريک براي نيرو رساني به سيستم‌هاي برقي مورد نياز خود از باتري 650W بهره مي‌برد.

در داخل کابين ماوريک استفاده گسترده از پلاستيک خشک با رنگ سياه چندان به مذاق مخاطب خوش نمي‌آيد اما در هر صورت با توجه به کاربرد ماوريک در مسيرهاي سخت و خشن، مي‌توان استفاده از رنگ تيره را کاربردي دانست. در هر صورت در داخل کابين شاهد استفاده از تمام وسايل مورد نياز از جمله صفحه نمايش نيمه ديجيتال، اهرم دنده، فرمان، دکمه‌هاي مربوط به تنظيم چراغ جلو و عقب، کليد استارت/استاپ و ... هستيم. صندلي‌ها نيز در چهار جهت قابل تنظيم هستند و کمربند نيز از نوع اتصال 4 نقطه‌اي است.


تجربه سواري با يک آفرودر فوق سبک
کن-آم ماوريک بهترين عملکرد خود را در کوير و تپه‌هاي شني نشان مي‌دهد و در رتبه بعدي مي‌توان براي استفاده جنگلي و تپه‌هاي کوچک خارج از شهر بر روي آن حساب باز کرد. به علت گشتاور بالا و واکنش سريع پدال گاز و تقسيم وزن به راحتي محور جلو از زمين جدا مي‌شود و به اصطلاح حالت ويلي پيدا مي‌کند، در واقع اين مدل آنچنان سريع است که شايد از نظر شتاب اوليه (صفر تا شصت) هيچ خودرو ديگري در ايران ياراي رقابت با آن را ندارد و مي‌تواند پشت هر حريفي را به خاک بمالد.

در نتيجه نمي‌توان انتظار استفاده از ماوريک در خيابان‌هاي عادي را داشت و همانطورکه در ابتداي مطلب گفته شد به دليل عدم صدور پلاک، استفاده شهري از ماوريک نيز غيرمجاز است و به پارکينگ پليس راهنمايي و رانندگي هدايت خواهيد شد.

ماوريک به مدد جعبه دنده CVT امکان انتقال دائم قدرت را به چرخ‌ها فراهم مي‌کند و در نتيجه چسبندگي و پايداري مناسبي دارد. اما ذکر اين نکته نيز ضروري است که امکان پاره شدن تسمه جعبه دنده در صورت فشار بيش از حد وجود دارد.

اما فارغ از اين مساله، رانندگي با ماوريک به شکل چشمگيري هيجان‌انگيز و جذاب است، تقريباً هيچ چاله و دست‌انداز و سرعت‌گيري جلودار اين باگي قدرتمند نيست و در استفاده آفرود نيز بازي زياد سيستم فنربندي در وزن سبک و قدرت پيشرانه مي‌تواند براي عبور از هر نوع مانعي کارساز باشد، البته که ماوريک يک خودرو دو ديفرانسيل نيست و در صورت از دست رفتن چسبندگي چرخ‌هاي عقب (که به ندرت اتفاق مي‌افتد) گذر از موانع بسيار سخت خواهد شد. در واقع رمز موفقيت چنين خودروهايي براي استفاده خارج از جاده، راندن پر سرعت است که مي‌تواند هيجان انگيز و در عين حال خطرناک باشد.

شاسي يک تکه کن-آم نيز يکي از ديگر نقاط ضعف آن به حساب مي‌آيد و در صورت تاب برداشتن و يا ضربه نياز به تعويض کامل آن خواهد بود که هزينه بالايي بر روي دست مالک آن مي‌گذارد.
گرچه کن-آم قابليت تيونينگ بالايي دارد و مي‌توان از قطعات افتر مارکت بسياري براي تقويت بخش‌هاي مختلف آن بهره برد. حداکثر سرعت کن-آم ماوريک نيز به 130 کيلومتر بر ساعت مي‌رسد.

در حال حاضر خدمات و شرايط فروش و تامين قطعات کن-آم وضعيت جالبي ندارد و قيمت بسيار بالاي آن باعث شده تا تبديل به يک کالاي فوق لوکس براي ثروتمندان باشد.
با اين وجود کن-آم را مي‌توان براي مقاصد گردشگري در کويرهاي مرکزي ايران توصيف کرد که به علت ساختار مهندسي و استاندارد آن مي‌تواند تبديل به بهترين گزينه براي لذت بردن از کويرهاي عظيم ايران باشد.

بهايي سنگين براي تفريح
در حال حاضر مدل 2021 اين اسباب‌بازي هيجان‌انگير، با برچسب قيمت در مدل پايه برابر با 22 هزار دلار در مدل 2 نفره و مدل 4 نفره قيمت برابر با 25 هزار دلار به فروش مي‌رسد که مشخصاً کلوپ‌هاي کن-آم در خارج از کشور به علت خريد در تعداد بالا هزينه کمتري نيز پرداخت مي‌کنند و شايد اجاره کردن ساعتي چنين خودرويي، تنها راهکار مناسب براي استفاده و لذت بردن از کن-آم ماوريک براي همگان باشد.

اما از آنجا که چنين امکاني به شکل گسترده و فراگير در ايران وجود ندارد، شايد علاقمند باشيد که بدانيد قيمت چنين خودرو جذابي در کشورمان چقدر است؟ البته با توجه به تعداد اندک واردات اين مدل، اعلام قيمت قطعي سخت به نظر مي‌رسد اما در زمان نگارش اين مطلب (مرداد 99) قيمتي در حدود 750 ميليون تومان توسط مالکين براي کن-ام ماوريک اعلام مي‌شود که البته بهايي گزاف براي لذت بردن از سواري خاص اين خودرو همه جا رو است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره