logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

قمار ناتو جنگ را به اروپا می‌کشاند؟

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
قمار ناتو جنگ را به اروپا می‌کشاند؟

خبرآنلاین/متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

پرهیز قبلی دولت اوکراین در استفاده از سلاح های ناتو در خاک روسیه می توانست ناشی از تلاش ناتو برای جلوگیری از جنگ مستقیم بین روسیه و اعضای ناتو باشد. بنابراین تصمیم جدید برخی از کشورهای ناتو را باید در چهارچوب دو سناریو تصور کرد.

 اولاف شولتس، صدراعظم آلمان علیرغم نگرانی‌های پیشین خود در رابطه با تشدید تنش‌ها با مسکو، هم‌اکنون از حملات اوکراین در عمق خاک روسیه حمایت می‌کند. شولتس روز سه‌شنبه گفته بود که اگر اوکراین مورد حمله قرار گیرد، می‌تواند بر اساس قوانین بین‌المللی از خود دفاع کند.

سخنگوی صدراعظم آلمان فردای آن روز توضیح داد که آلمان معتقد است اقدامات دفاعی کی‌یف محدود به قلمرو خودش نیست و می‌تواند به قلمرو مهاجم نیز گسترش یابد. او از ارائه جزئیات در مورد توافقات برلین با کی‌یف در مورد استفاده از تسلیحات تامین‌شده توسط آلمان خودداری کرد.

در حالی شولتس از مشروعیت حمله اوکراین به خاک روسیه از دید آلمان صحبت کرد که در واشنگتن نیز زمزمه های مجوز دادن بایدن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات آمریکائی در خاک روسیه به گوش می رسد. وب سایت خبری پولیتیکو روز پنجشنبه به نقل از دو مقام دولت بایدن گزارش داد که دولت آمریکا محرمانه‌ برای ارتش اوکراین مجوز صادر کرده است که طبق آن کی‌یف می‌تواند با استفاده از سلاح‌های آمریکایی به داخل خاک روسیه حمله کند.

رئیس‌جمهور اخیراً به تیم خود دستور داد تا اطمینان حاصل کند که اوکراین می‌تواند از سلاح‌های آمریکایی برای اهداف در خارکیف استفاده کند تا اوکراین بتواند به نیروهای روسی که آنها را هدف قرار می‌دهند یا آماده ضربه زدن هستند، پاسخ دهد.

این درحالیست که پنتاگون گفته است که محدودیت‌ها در استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به عمق خاک روسیه به قوت خود باقی است. طبق مجوز جدید، اوکراین می‌تواند از سلاح‌های آمریکایی برای تعدادی حملات علیه روسیه استفاده کند که شامل شلیک موشک‌هایی به سمت نیروهای روسی در امتداد مرز می‌شود.به گفته پولیتیکو، حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی همچنان ممنوع است، همانطور که استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به عمق روسیه ممنوع است

واکنش روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اعضای ناتو هشدار داد که غرب با اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح های غربی برای حمله به اهدافی در داخل روسیه، با آتش بازی می کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین هم هشدار داده است که لفاظی‌های غرب مبنی بر اجازه دادن به اوکراین برای حمله به خاک روسیه می‌تواند منجر به تشدید تنش‌ها شود و عنوان کرده که ارتش روسیه در حال آماده‌سازی تدابیری برای چنین سناریویی است.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است که تسلیحات غربی در حال حاضر به طور فعال برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی در داخل روسیه استفاده می‌شوند.

نظر متحدان کی‌یف

مارک میلی، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا، سال گذشته گفت: «می‌توانم بگویم که از اوکراینی‌ها خواسته‌ایم از تجهیزات تأمین‌شده آمریکا برای حملات مستقیم به روسیه استفاده نکنند».

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هم اخیرا ً به خبرنگاران در واشنگتن گفت که نحوه حمایت ایالات متحده از اوکراین به دلیل جنگ تغییر کرده است. اما در حال حاضر، هیچ تغییری در سیاست ما وجود ندارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از اعضای این ائتلاف خواسته است تا محدودیت‌های استفاده از تسلیحات خود را لغو کنند تا به اوکراین اجازه حمله به اهداف نظامی قانونی در داخل روسیه را بدهند.

استولتنبرگ گفت: «زمان بررسی این موضوع فرا رسیده است که آیا برداشتن برخی از محدودیت‌های اعمال‌شده درست خواهد بودیا خیر؟ زیرا اکنون می‌بینیم که به‌ویژه در منطقه خارکیف، خط مقدم و خط مرزی کم و بیش یکسان است».

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، در جریان سفر به کی‌یف در سوم ماه مه، به رویترز گفت که اوکراین می‌تواند از تسلیحات ارائه شده توسط لندن برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده کند و این به کی‌یف بستگی دارد که آیا این کار را انجام دهد یا نه.


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه گفت که اوکراین باید اجازه داشته باشد تا به سایت‌های نظامی در داخل روسیه که مسکو برای حمله به اوکراین از آن استفاده می‌کند، حمله کند.

او در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت: «ما فکر می‌کنیم باید به آنها اجازه دهیم تا سایت‌های نظامی را که از آنجا موشک شلیک می‌شود، سایت‌های نظامی که اوکراین از آنجا مورد حمله قرار می‌گیرد، خنثی کنند».

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا روز پنجشنبه گفت: «هرگونه سلاحی که ایتالیا به کی‌یف عرضه کرده است نباید در خاک روسیه استفاده شود».

تاجانی در یک مصاحبه تلویزیونی با رادیو عمومی RAI گفت: «تمام سلاح‌هایی که از ایتالیا (به اوکراین) خارج می‌شوند باید در داخل اوکراین استفاده شوند».

مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، روز سه شنبه خطاب به کی‌یف گفت: «شما می‌توانید از آنچه که ما به اوکراین اهدا کرده‌ایم، در خارج از اوکراین - یعنی برای اهدافی در روسیه - اگر در چارچوب قوانین بین‌المللی باشد، استفاده کنید».

وزارت دفاع هلند روز چهارشنبه گفت که اوکراین باید از سلاح های اهدایی مطابق با قوانین بین المللی استفاده کند. در این بیانیه آمده است: «فراتر از این، هلند محدودیت های قانونی برای استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط هلند در بیرون یا در خاک روسیه اعمال نمی کند».

پتر فیالا، نخست وزیر چک روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که اظهارات استولتنبرگ و دیگران در این مورد کاملا منطقی است. او افزود : «اوکراین کشوری است که از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع می کند و به عنوان کشوری که مورد حمله قرار گرفته است، باید از تمام حقوق استفاده از همه امکانات برای دفاع خود برخوردار باشد».

لیتوانی در مورد حمایت خود از حق اوکراین برای حمله به اهدافی در داخل روسیه صریح بوده است.

رئیس جمهور لتونی، ادگارس رینکویکس، نیز با استولتنبرگ موافق بود و روز دوشنبه به سی ان ان گفت: «من فکر می کنم هیچ دلیل منطقی و عمل گرایانه ای وجود ندارد که اجازه ندهیم اوکراین از آن سلاح ها علیه روسیه به شیوه ای که بیشترین کارآمدی را دارد استفاده کند».

هانو پوکور، وزیر دفاع استونی، از متحدان کی‌یف خواست تا آموزش جنگنده‌های اوکراینی را افزایش دهند و اجازه دهند اوکراین به اهداف نظامی در روسیه حمله کند.

ناتو به دنبال چیست؟
پرهیز قبلی دولت اوکراین در استفاده از سلاح های ناتو در خاک روسیه می توانست ناشی از تلاش ناتو برای جلوگیری از جنگ مستقیم بین روسیه و اعضای ناتو باشد. بنابراین تصمیم جدید برخی از کشورهای ناتو را باید در چهارچوب دو سناریو تصور کرد.

۱- سناریوی اول اطمینان اعضای ناتو به اراده متقابل روسیه جهت ممانعت از برخورد نظامی ناتو و روسیه است که به اعضای ناتو جسارت داده تا به اوکراین اجازه استفاده از تسلیحات غربی در خاک روسیه را بدهند.

۲- سناریوی دوم اشاره به تلاش کشورهای ناتو برای چانه زنی با روسیه، به هدف انتخاب بین آتش بس یا بالابردن ضریب احتمال منازعه مستقیم ناتو و روسیه دارد.

بنابراین معنائی دیپلماتیک به همراه دارد. اگر استفاده از این تسلیحات در آینده توازن تاکتیکی در میدان جنگ را به زیان روسیه تغییر دهد در حالی که روس ها عزمی برای دادن امتیاز به غرب نداشته باشند می تواند دامنه جنگ به شکلی ناخواسته به خاک اروپا گسترش پیدا کند.

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar