logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

احمدی نژاد رکورددار شد، قالیباف و زاکانی به محسن رضایی رسیدند!

منبع
اقتصاد نيوز
بروزرسانی
احمدی نژاد رکورددار شد، قالیباف و زاکانی به محسن رضایی رسیدند!

اقتصاد نیوز/متن پیش رو در اقتصاد نیوز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

ماراتن ثبت نام در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در حالی ساعتی پیش به پایان رسید که چهره ها برای رسیدن به صندلی رییس جمهور صف کشیدند. اقتصادنیوز در این گزارش به فهرستی از افراد می پردازد که در بازه 20 سال گذشته، بیشترین تلاش را برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری کردند؛ فهرستی که از میان آن، برخی کامیاب شدند و برخی رکورددارِ شکستند!
 
صندلی ریاست جمهوری که ابراهیم رئیسی سه سال بر آن تکیه زده بود، خیلی زودتر از موعد خالی شد و حالا چهره‌ها، یکی پس از دیگری در مواجهه غیرمنتظره با انتخاباتی که قرار بود بیش از یک سال دیگر برگزار شود، صف کشیده اند. اقتصادنیوز در این گزارش وضعیت ثبت نام چهره های شناخته شده را در 20 سال گذشته بررسی کرده و به فهرستی از رکوردداران ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری رسیده است. 



 محمود احمدی نژاد با عطش ریاست جمهوری
محمود احمدی نژاد چهره ای است که در 20 سال گذشته، 5 بار برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد؛ 2 بار اول پیروز شد اما 3 انتخابات بعد حتی نتوانست از سد شورای نگهبان بگذرد. او که اولین بار بختش برای ریاست جمهوری را در سال 1384 یعنی حوالی 49 سالگی آزمود و پیروز هم شد، در 53 سالگی مصادف با سال 1388 هم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و پاستورنشین ماند. احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکرد؛ به عبارت بهتر، از منظر قانونی نتوانست خود را در فهرست داوطلبان ریاست جمهوری قرار دهد.  به موجب اصل یکصد و چهاردهم قانون اساسی رئیس جمهور برای مدت چهار سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد‌ او به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع است.

احمدی نژاد بلافاصله پس از یک دوره منع قانونی، در سال 1396 هم برای انتخابات ثبت نام کرد و البته نتوانست از سد شورای نگهبان بگذرد؛ سرنوشتی که برایش در انتخابات 1400 هم تکرار شد. او اما همچنان مصمم است و عطش نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دارد و از این رو در انتخابات پیش رو که قرار است هشتم تیرماه امسال برگزار شود هم ثبت نام کرده است؛ ثبت نامی که البته معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا می کند و ارمغانی چه برای او خواهد داشت!

رکوردداران شکست انتخاباتی!
اگر چه محمود احمدی نژاد تا امروز 5 بار برای نشستن بر صندلی ریاست قوه مجریه بخت آزمایی کرد و رکورددار ثبت نام است اما او را نمی توان رکورددار شکست در انتخابات نامید! در این زمینه محسن رضایی ، محمدباقر قالیباف و علیرضا زاکانی در صدر لیست قرار می گیرند. 

رقابت محسن رضایی، قالیباف و زاکانی پایاپای شد
بررسی اقتصادنیوز حکایت از آن دارد که اگرچه تا سال گذشته محسن رضایی نامدار ثبت نام در انتخابات و شکست بود، حالا محمدباقر قالیباف و علیرضا زاکانی نیز به رکورد او رسیده‌اند؛ رضایی که امسال در کمال ناباوری افکار عمومی عطای انتخابات را به لقایش بخشید، حالا دیگر نامش یکه تاز شوخی های انتخاباتی نیست. او سالهای 84، 88 و 96 و 1400 در انتخابات شرکت کرد و به هر روی پیروز انتخابات نبود. به گزارش اقتصادنیوز، حالا محمدباقر قالیباف هم سابقه 4 بار ثبت نام در انتخابات را دارد. او سالهای 84، 92، 96 و امسال یعنی 1403 برای رسیدن به پاستور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. او حالا در ماراتن ثبت نام در انتخابات  ریاست جمهوری به محسن رضایی رسیده اما در شکست، معلوم نیست به پای او برسد؛ چه آنکه همچنان مرحله احراز صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان باقی است و بعید نیست پای رئیس فعلی مجلس که برای دومین دوره -به تازگی- در صندلی ریاست بهارستان ابقا شده، به مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری و حتی به ساختمان سفید نهاد ریاست جمهوری برسد.

زاکانی هم که رکوردش به محسن رضایی رسیده، در 4 دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیر، از هیچ یک از دوره ها نگذشت و خود را به خیابان فاطمی و ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری رساند! شهردار امروز تهران، سالهای 92 و 96 رد صلاحیت شد و سال 1400 تنوانست از سد شورای نگهبان بگذرد! با این حال برخلاف آنکه گفته بود تا پایان انتخابات می ماند، به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشید تا به تردیدها درباره حضور پوششی اش در انتخابات را به یقین تبدیل کند. او دوباره عزم پاستور کرده اما معلوم نیست این بار موفق می شود یا نه. اگر پایش به عنوان رئیس جمهوری به نهاد ریاست جمهوری نرسد، در ناکامی هم با محسن رضایی هم رده خواهد شد.

در آخرِ فهرستِ ترین‌های ثبت نام در انتخابات نام سعید جلیلی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری قرار می گیرد؛ 3 گزینه ای که امسال هم ثبت نام کرده اند و خیال ریاست جمهوری را در سر می پرورانند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar