نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

صبح نو: همدلی شرط پیروزی اصولگرایان است

منبع
صبح نو
بروزرسانی
صبح نو: همدلی شرط پیروزی اصولگرایان است

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 قاسم عزیزی /  اصلاح‌طلبان برخلاف گذشته این‌بار پیروزی و موفقیت خود را در تکثرسازی می‌بینند، نه فقط در دوقطبی‌سازی! بنابراین تمام تلاش آنان این است که وفاق و اجماعی بین نیروهای انقلاب شکل نگیرد و آنان بتوانند در همان مرحله نخست کار را تمام کنند؛ همان موضوعی که محسن رضایی به آن اشاره کرد که هیچ راهی جز اجماع برای نیروهای انقلاب وجود ندارد. مرحله ‌نهایی انتخابات با اعلام احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان آغاز شده است. 6 چهره شاخص باقی‌مانده در انتخابات که طیف‌های مختلف سیاسی را نمایندگی می‌کنند از حالا تا 17 روز دیگر فرصت دارند تا برنامه‌ها و اهداف خود را به مردم معرفی کنند تا بتوانند برای راهیابی به خیابان پاستور تهران از مردم مجوز عبور دریافت کنند. حضور چهره‌های شاخص چهار اصول‌گرا، یک اصول‌گرای سنتی و یک اصلاح‌طلب در صحنه رقابت‌ها هرچند در نگاه نخست موفقیت اصول‌گرایان در ترکیب نهایی را نشان می دهد؛ اما در حقیقت در دل این فرصت، تهدیدی جدی برای جریانات انقلابی وجود دارد. تأیید تنها یک نفر از اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات باعث شده آنها برای رقابت با رقیب سنتی خود سیاست تکراری شده 92 را مجددا تکرار و بازی کنند و از هم‌اکنون مسیر کم‌مشقتی را برای پیمودن تا پاستور متصور شوند.


 تکرار برای تکرار یک مسیر پر اشکال
شاید مسیر برای دوم خردادی‌ها که هم‌اکنون همه آنها در حمایت از مسعود پزشکیان اتفاق نظر دارند، از سال 92 نیز هموارتر باشد؛ چراکه در سال 92 آنها که همیشه سعی دارند روی اسب برنده شرط‌گذاری کنند، با مانعی به اسم محمدرضا عارف (معاون اول دولت اصلاحات و نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری) رو‌به‌رو بودند و در نهایت با فشار ، ترمز محمدرضا عارف را با دلخوری کشیدند! چراکه به خوبی می‌دانستند که گزینه آنها اقبال چندانی در میان مردم ندارد و اگر به حمایت از حسن روحانی ادامه ندهند، شکست سنگینی متحمل خواهند شد. شرایطی که البته اکنون در 1403 متفاوت است.
مسعود پزشکیان قبل از اعلام احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان قانون اساسی جزو سه گزینه تشکیلات اجماعی و انتخاباتی اصلاح‌طلبان به نام «جبهه اصلاحات» ایران قرار داشت و حالا این جبهه دیگر راهی جز مشارکت در انتخابات ندارد و چون سه انتخابات 98، 1400 و 1402 نمی‌تواند برای فرار از شکست سیاسی خود بهانه‌تراشی کند.
اکت‌ها و ژست‌های سیاسی از فعالان جبهه اصلاحات نشان از پدیده‌سازی آنان در این دور از انتخابات دارد. آنها می‌خواهند همچون سال 92، مسعود پزشکیان را به‌عنوان پدیده انتخابات معرفی کنند تا دوباره آرای خاموش و سرخورده خود را به سمت صندوق‌های رأی فرا بخوانند. 
در این مسیر آنان بسیار دقیق و حساب شده رفتار می‌کنند و به دنبال یارگیری هستند از این سو چراغ‌هایی به اصول‌گرایان سنتی از سوی برخی از چهره‌های این طیف داده می‌شود؛ اما در عین حال خیلی مایل نیستند حساسیت اصول‌گرایان را برانگیخته کنند. محمود صادقی عضو جبهه اصلاحات در گفت‌و‌گویی که اخیرا داشته، تصریح کرده است: «فکر می‌کنم طیف اصول‌گرایان یکدست نیست و به نوعی یک تنوع درون‌جناحی وجود دارد؛ اگر به همین شکل باشد و آرایش تغییر نکند، کار جبهه اصول‌گرایی سخت‌تر از جبهه اصلاح‌طلبان است و این آرایش بیشتر به نفع کاندیدای اصلاحات است.» وی جدی‌ترین رقیب مسعود پزشکیان را آقای قالیباف و بعدش آقای جلیلی دانسته است.
 
تکثرسازی اصلاح‌طلبان 
اصلاح‌طلبان برخلاف گذشته این‌بار پیروزی و موفقیت خود را در تکثرسازی می‌بینند، نه دو‌قطبی‌سازی! بنابراین تمام تلاش آنان این است که وفاق و اجماعی بین نیروهای انقلاب شکل نگیرد و آنان بتوانند در همان مرحله نخست کار را تمام کنند، درست همان حقیقتی که محسن رضایی به آن اشاره کرد که راه اصلی نیروهای انقلاب اجماع است.
 
محسن رضایی: هیچ راهی جز اجماع برای نیروهای انقلاب وجود ندارد
محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص وحدت نیرو‌های انقلاب در انتخابات پیش‌رو گفت: «ما هیچ چاره و راهکاری را برای بهبود اوضاع کشور جز اجماع نیرو‌ها نمی‌دانیم.» وی افزود: «اجماع نیرو‌ها یعنی اجماع اندیشه‌ها، برنامه‌ها و توانایی‌ها. بنابراین نیرو‌های انقلاب راهی جز اجماع و خروج از فردگرایی ندارند.» رضایی گفت: «اینکه افراد خود را با جمع ببینند و تنها نبینند و خود را با جمع تعریف کنند. شهادت آیت‌الله رئیسی می‌تواند سرآغاز تحولی در اجماع‌سازی و خدمت صادقانه به کشور باشد.»
 
عبور از اختلاف های درون‌گروهی
هر سیاست خوانده ای می‌داند که اولین ایستگاه اجماع، پذیرش تضارب افکار و دیدگاه‌های مختلف است.
به‌طور قطع سیاست اصلی رفرمیست‌ها و غرب‌گراها در سه انتخابات گذشته که با عدم مشارکت آنان همراه بود، ایجاد گسست و دیوارگذاری بین نیروهای مختلف انقلابی بود و 1402 تجربه تلخ این رو در رویی بود که 1403 بهترین فرصت و موقعیت برای پایان این دوئل بی‌سرانجام و سرتاسر باخت است.
نیروهای انقلاب باید همچون گذشته با تبعیت از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب که در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) در حرم مطهر تأکید فرمودند که از لجن‌پراکنی‌های سیاسی پرهیز شود، این را سرلوحه قرار دهند و در یک رقابت مؤمنانه، منیت‌ها و اختلافات را برای ادامه راه رئیس‌جمهور شهید کنار بگذارند تا این مسیر توسعه‌ای آغاز شده مردم ایران ادامه یابد.
 

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره