نماد آخرین خبر

تلاش اصلاح طلبان برای نمایندگی تغییر

منبع
روزنامه جوان
بروزرسانی
تلاش اصلاح طلبان برای نمایندگی تغییر

روزنامه جوان/متن پیش رو در جوان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مصطفی قربانی| جریان اصلاحات که در انتخابات اسفند ماه سال گذشته، انتخابات را تحریم کرده بود، در این دور از انتخابات، با اعلام حمایت رسمی از آقای پزشکیان، نسبت به مشارکت در انتخابات، اعلام آمادگی و حضور کرده است. بر این اساس، بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان که مصادف شد با شروع فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها، این جریان و نامزد متبوعش در کنش‌های انتخاباتی خود بر موارد زیر تأکید داشته‌اند. با این تفاوت که در شیوه کنشگری پزشکیان به عنوان نامزد این جریان با برخی اصلاح‌طلبان، تفاوت‌هایی وجود دارد. به هر حال، مهم‌ترین محور‌ها در کنشگری انتخاباتی این جریان عبارت‌اند از:


۱. تلاش برای نمایندگی تغییر: جریان اصلاحات از بدو ظهور در سپهر سیاسی ایران در دهه ۱۳۷۰ همواره تلاش کرده است خود را نماینده تغییر وضع موجود در ابعاد داخلی و خارجی جلوه دهد. با این حال، تغییرخواهی یا تغییرگرایی اصلاح‌طلبان به طور عمده بر دو محور روابط خارجی و آزادی‌های سیاسی اجتماعی، به‌ویژه در دو انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ متمرکز بوده است. به این ترتیب که در این حوزه‌ها به تقابل با سیاست‌های رسمی پرداخته و به نوعی با آن‌ها دوگانه‌سازی کرده‌اند و از این نظر، پیام تغییر به جامعه ارسال کرده‌اند. در این انتخابات نیز بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان خواهان تداوم تغییرخواهی از مسیر‌های پیشین هستند و از این نظر، آقای پزشکیان را تحت فشار قرار داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که ایشان تاکنون تسلیم فشار‌های اینچنینی نشده است. 
۲. تلاش برای نمایندگی اقلیت‌ها: این موضوع که در مواضع خود آقای پزشکیان برجسته شده است، در تلاش ایشان برای نمایندگی اقلیت‌های مذهبی، قومیت‌ها و برادران اهل سنت متمرکز است. نقد برخی تبعیض‌ها نسبت به اهل سنت، قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی و وعده ایشان بر بهره‌گیری از افراد شایسته آن‌ها در اداره دولت احتمالی خود در این زمینه ارزیابی می‌شود. درواقع، ایشان با این قبیل مواضع درصدد است آرای این بخش از جامعه را به نفع خود بسیج کند. 
۳. تلاش برای نمایندگی زنان: با توجه به برجسته شدن مطالبات مربوط به زنان در سطح رسانه‌ای و از سویی، تأکید یا موج‌سواری همیشگی جریان اصلاحات بر موضوع‌های مربوط به زنان، آقای پزشکیان نیز تلاش می‌کند از موضع مدافع حقوق زنان ظاهر شود. تأکید ایشان بر نادیده گرفتن حقوق زنان و تأمین عادلانه آن است: «حق زنان را خورده‌ایم، ما اگر حق افراد را بدهیم چه مشکلی می‌توانیم با آن‌ها داشته باشیم؟»
۴. برجسته‌سازی راهبرد یا شعار مذاکره: همان‌طور که از سخنان آقای پزشکیان و تیم کارشناسی وی در میز اقتصادی مشخص بود، به نظر می‌رسد که جریان اصلاحات و شخص آقای پزشکیان، همچنان در تداوم گذشته، بر راهبرد تعامل با دنیا و شعار مذاکره تأکید دارند. 
۵. تأکید بر عدالت: اگرچه جریان اصلاحات تاکنون با شعار «آزادی و توسعه سیاسی» در سپهر سیاست ایران مورد شناسایی قرار گرفته است، اما هم‌اکنون آقای پزشکیان با درک عدالت به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی، تلاش دارد با تأکید بر لزوم عدالت‌ورزی، این عنصر مهم را در منظومه گفتمانی خود مفصل‌بندی کند. شاید بتوان گفت که آقای پزشکیان در این زمینه، جزو شخصیت‌های استثنایی اصلاح‌طلب است که بر موضوع عدالت هم تأکید دارد. از این نظر، شاید پزشکیان قادر به تغییر گفتمانی اصلاح‌طلبان نباشد، اما توجه وی به عدالت، تغییری است که محل توجه است. 
آنچه در بالا گفته شد، براساس انتزاع از مواضع، شرایط و فضایی است که اصلاح‌طلبان تاکنون پیرامون انتخابات شکل داده‌اند. به طور طبیعی، درک دقیق‌تر و جامع‌تر کنشگری انتخاباتی اصلاح‌طلبان مستلزم گذر زمان و به‌ویژه در جریان و بعد از برگزاری مناظرات انتخاباتی است.

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره