logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

فتح پاستور با وعده‌های خیالی

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
فتح پاستور با وعده‌های خیالی

آرمان ملی/متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 احسان اسقایی| وعده‌هایش وعده‌های خیالی است. وعده می‌دهد که بزرگ‌ترین مشکل امروز جوانان و خانواده‌های ایران را حل می‌کند اما حتی بررسی نمی‌کند که احتمال تحقق این وعده‌ها وجود دارد یا خیر، تنها و تنها به فکر پیروزی در انتخابات به هر طریق ممکن است. اکنون وعده داده است که ظرف چند سال مشکل مسکن را حل خواهد کرد. وعده‌ها و رفتارهای فوق تنها از یکی از نامزدها شنیده و دیده شده است و او علیرضا زاکانی است.
  
 زاکانی چه می‌گوید 
 زاکانی نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری گفته است: بافت‌های فرسوده به تعبیری طلاست، اینها تهدید است اما در دل آنها قابلیت خوابیده است که اگر دولت برای آنها مشوق قرار دهد مردم خودشان دست به کار ساخت و ساز می‌زنند. با این طرح به جای وعده قانونی ۴میلیون مسکن در ۴ سال می‌توانیم ۱۰ میلیون مسکن بسازیم.

 اینکه زاکانی چرا چنین وعده‌هایی می‌دهد برای همه مشخص است چرا که اوست که تمایل دارد در تحقق وعده‌هایش در زمینه مدیریت شهری حتی پای چینی‌ها را هم وسط بکشد و از پکن اتوبوس برقی تهیه کند. البته کمک گرفتن از دولت‌های خارجی آن هم در اموری که متخصصان داخلی از توان فنی لازم در آن زمینه برخوردارند از  برخی به کرار دیده شده است؛ کما اینکه شنیده شده است که در دولت سیزدهم حتی برای ساخت باند فرودگاه نیز تمایلاتی به عقد قرارداد با چینی‌ها وجود داشته است. البته هیچ‌کس مخالف سرمایه‌گذاری خارجی‌ها و ورود تکنولوژی آنها به ایران نیست اما اینکه این بار نیز زاکانی قصد داشته باشد به منظور ساخت مسکن در صورت رئیس جمهور شدن پای خارجی‌ها را به میان بکشد آن هم در شرایطی که بخش خصوصی ایران تشنه بستن قرارداد به منظور اجرای ساخت و ساز است تعجب برانگیز است چرا که زمانی که زاکانی وعده می‌دهد که قصد دارد ظرف مدتی معین مشکل مسکن را حل کند در آن معناست که او به این مهم می‌اندیشد که از ظرفیت‌های خارجی نیز برای تحقق این وعده استفاده کند. چرا که اگر او قصد داشته باشد تنها با ظرفیت داخلی اقدام به این عمل کند نخواهد توانست در این زمینه موفقیتی به دست آورد.


پیشگیری زاکانی!
علیرضا زاکانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه خبر پخش شد، باز هم درباره قیمت گوشت صحبت کرد؛ اما این بار از بیان قیمت گوشت در بازار آزاد خودداری کرد. او در این برنامه باز هم به توزیع گوشت در میادین تره‌بار اشاره کرد و گفت ما در میادین تره‌بار گوشت با کیفیت ران گوسفندی را کیلویی ۳۱۹ هزار تومان عرضه می‌کنیم؛ این گوشت قیمتش در بازار آزاد چقدر است.» او با مکثی کوتاه سخنانش درباره قیمت گوشت در بازار آزاد را ادامه نداد. پیش از این در برنامه صف اول، او گفته بود «گوشت ران گوسفندی را در میادین تره بار ۳۱۹ هزار تومان می‌فروشیم و ۱۲۰ تن فروش روزانه داریم در حالی که در بازار آزاد ۶۵۰- ۷۰۰- ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.» پس از این برنامه، خبرگزاری‌های اصولگرا مانند ایسنا، ایرنا، فارس و تسنیم قیمت گوشت در بازار آزاد از زبان زاکانی را سانسور کردند و به ذکر قیمت بازارهای تره‌بار شهرداری تهران بسنده کردند. او این بار خودش پیشگیری کرد و از بیان قیمت گوشت بازار آزاد خودداری کرد!

وعده بدون در نظر گرفتن تجربه
وعده ساخت مسکن آن هم به شکل انبوه در دولت احمدی‌نژاد داده شد و قراردادهای ابتدایی آن هم بسته شد و چند هزار واحد آن نیز تحویل شد اما  چون ظرفیت لازم برای ساخت آن هم از نظر تامین مالی و هم از لحاظ تامین منابع، وجود نداشت در نهایت بخشی از منابع مالی آن از جیب مردم تامین شد. همچنین بخش اعظمی از تحقق آن وعده به دولت حسن روحانی واگذار شد.  در دولت سیزدهم نیز وعده‌هایی در مورد ساخت یک میلیون مسکن در سال  داده شد اما به رغم اینکه تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت اما نهایتا مقدار کمی از آن وعده محقق شد. هر چند صدها هزار خانه نیز به رغم بسته شدن قرارداد هنوز به مرحله خاصی نرسیده و کارشناسان معتقدند اگر یک سوم آن وعده هم محقق شود کار بزرگی با توجه به ظرفیت‌های کشور صورت گرفته است. لذا دولت بعدی نیز عملا درگیر اجرای وعده‌های دولت سیزدهم خواهد شد و اگر بتواند همین وعده‌ها را در طول عمر دولتش به تحقق برساند موفق خواهد بود. در چنین شرایطی علیرضا زاکانی وعده ساخت میلیون‌ها مسکن در بافت فرسوده را هم می‌دهد که داده‌های فوق نشان دهنده آن است که این وعده‌ها برای جذب رای بیشتر است. اصولا باز آفرینی شهری وساخت و ساز به صورت انبوه در بافت‌های فرسوده امکان پذیر نیست چنانکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی به علت اینکه این پروژه را عملیاتی نمی‌دانست از سمت خود کنار رفت. همچنین او به رغم اینکه حدود یک میلیون مسکن مهر را تحویل داد آن طرح را مزخرف دانست چرا که تمام ظرفیت کشور به سمت ساخت آن پروژه ملی حرکت می‌کرد و توسعه کشور عملا گروگان مسکن مهر بود. لذا تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که آنچه زاکانی در حوزه ساخت مسکن وعده داده عملا در آن سطح غیر ممکن است و اگر زاکانی بخواهد این وعده را محقق کند راهی جز ورود چینی‌ها به بازار ساخت و ساز پایتخت ندارد. این در حالی است که مقامات عالی نظام همواره به استفاده از ظرفیت‌های داخلی تاکید کردند اما در اینجا آنچه قرار نیست به گوش زاکانی برود، فریاد است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره