logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

روزنامه اصولگرا: اصلاح طلبان میخواهند پزشکیان را رادیکال کنند

منبع
صبح نو
بروزرسانی
روزنامه اصولگرا: اصلاح طلبان میخواهند پزشکیان را رادیکال کنند

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

هر چه به 8 تیرماه نزدیک می‌شویم، طرفداران نامزدها با حساسیت بیشتری اظهارات، رفتارها و پیشینه نامزدها را دنبال می کنند. رفتارهای انتخاباتی مردم نشان می‌دهد که رویه‌های متناقض از سوی نامزدها به شدت از سوی آنها طرد شده است. مسأله‌ای که به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلبان را هم با چالش  رو‌به‌رو کرده است.
 
همه تناقض‌های پزشکیان و جریان حامی او
در مورد مسعود پزشکیان و جریان حامی او یعنی اصلاح‌طلبان پارادوکس‌های بزرگ وجود دارد. تناقضی آشکار که امروز نه‌تنها مردم بلکه طرفداران آنها را دچار سردرگمی کرده است و در پایان با بازی سیاسی و فرافکنی بدون اینکه ذره‌ای مطالبات پایگاه اجتماعی خود را عملی کرده باشد، میدان را ترک کرده تا دوباره در یک شرایط مناسب با آرایشی جدید و صحنه‌سازی دوباره بتواند با در دست گرفتن عنان امور نزدیکان مدیریتی و تشکیلاتی خود را برای چهار سال دیگر در مناصب مختلف بر سر کار بیاورد.
 
دگردیسی و تغییر هویت جریان اصلاحات در تونل زمان
اصلاح‌طلبان در تونل زمان یعنی از 76 تاکنون که این جریان را به مرز دگردیسی و تغییر هویت سیاسی کشانده است؛ جریانی که بازیگران آن در صف اول مبارزه با غرب‌گرایی و جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند و سپس با تغییر ماهیت درست نقطه مقابل همان چیزی قرار می‌گیرند که سال‌ها در تبلیغ و ترویج آن مؤثر بودند به همین دلیل بود که مردم نگاهی و تصویری که از میرحسین موسوی دهه 60 داشتند با میرحسین موسوی دهه 80 متفاوت بود که البته نحله‌های رادیکال جریانات و نفوذ آنان در ستاد نامزدها نیز در این بی‌هویتی اثربخش خواهد بود.
 
اصلاح‌طلبان و رفتار دوگانه
رفتار دوگانه اصلاح‌طلبان سبب شده که رفتار آنان نه تنها برای مخاطبان که برای بدنه اجتماعی شان نیز در این سال‌ها غیر قابل پیش بینی باشد.  اصلاح‌طلبانی که شروع خود را از دولت اصلاحات می‌دانند در جریان انتخابات 84 پس از اینکه می‌بینند مردم اقبالی به نامزدهای آنان یعنی مهدی کروبی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده نشان نمی‌دهند، پشت اکبر هاشمی رفسنجانی قرار می‌گیرند و یا در 92 و 96 برای حسن روحانی عضو شاخص تشکیلات اصول‌گرایی جامعه روحانیت مبارز، دو چهره خود یعنی محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری را هزینه می‌کنند!
 
بهره‌برداری دوم خردادی‌ها از اغتشاشات پاییز 1401
رفتارهای چندگانه اصلاح‌طلبان در سایر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی نیز وجود دارد. ماجرای اغتشاشات پاییز 1401 نشان داد که آنها لطمه جدی که از ناکارآمدی مدیریتی در دولت، مجلس، شهرداری و شورای شهر تهران خوردند باعث شده که از هر دستاویزی برای جلب اعتماد افکار عمومی دریغ نکنند. جریانی که در زمان مدیریت خود آینده جوانان را اصطلاحا سوزاند و بسیاری از مسائل را برای آنها تبدیل به آرزو کرد، سعی می‌کند با موج‌سواری خود را به عرصه برگرداند و با تبدیل آن به پروژه‌ای سیاسی با ردیف کردن نام‌ها و یادهای اتفاقات گذشته، گویای این بود که در پس ذهن این جریان، تحلیلی مبتنی بر شرایط خاص و در حال گذار به دوران ویژه تصمیم‌گیری و... شکل گرفته است، لذا ادامه کنش‌های آنان نه اعتراض و نه مطالبه که حرکت در مسیر بی‌ثباتی بود تا طی یک «ناجنبش»، پیشروی آرام خود را شتاب داده و با تولید فشار اجتماعی به‌زعم خود، مناسباتی را تغییر دهند.

کدام پزشکیان؟ 
آنها امروز وجه تمایز نامزد مورد حمایت خود مسعود پزشکیان را حضور او در رسانه ملی و همچنین چند سخنرانی در این رابطه می‌دانند و با همین طناب می‌خواهند مسعود پزشکیان را به پاستور برسانند. اصلاح‌طلبان بنا ندارند بیانیه اول مهرماه دو سال پیش مسعود پزشکیان ضریب رسانه‌ای پیدا کند. او در این بیانیه نوشته بود: «دمیدن در آتش خشم و کینه و افتادن کشور در التهاب و آشوب، به نفع مردم، گروه‌های سیاسی داخل کشور و دلسوزان اسلام و انقلاب نخواهد بود. چنین شرایطی فقط به سود منافقان و دشمنان مردم ایران است که نفع خود را در ایجاد اغتشاش و ناآرامی و افزایش نارضایتی و شکاف بین مردم و حاکمیت می‌بینند؛ کشتن برادران نیروی انتظامی و بسیجی، آتش‌زدن و تخریب اماکن عمومی و توهین به مقام معظم رهبری جز ایجاد خشم و کینه ماندگار در جامعه هیچ‌گاه به حل مشکل نخواهد انجامید و امید به حل مسأله را به ناامیدی مبدل خواهد کرد. آیا می‌توان عاملین اقدامات فوق را دلسوز مردم کشور و ایران عزیز دانست؟»
دو هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری مانده و هنوز نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان هیچ ترسیم روشنی از آنچه می‌خواهد و یا قرار است در صورت پیروزی در انتخابات در دولت خود پیاده کند، نداده است. کارشناسان اقتصادی از او سوال می‌پرسد او حواله به کارشناسان می‌دهد! درحالی‌که مسائل اقتصادی و معیشتی امروز در صدر مطالبات مردم قرار دارد؛ اما پزشکیان به صراحت اذعان دارد که اگر او را در اقتصاد بگذارند: خراب می‌کند! رفتارهای متناقض پزشکیان در مورد مسائل اجتماعی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. او  در یکی از نطق‌های انتخاباتی خود طرح نور را طرح کور خوانده است، این وجه مثال داغ در حالی مطرح شده است که یک جست‌وجوی ساده در آرشیوی اخبار نشان می‌دهد که نامزد اصلاح‌طلبان آن‌چنان به شعارهای انتخاباتی خود باور قلبی ندارد! به‌عنوان مثال مسعود پزشکیان در سال ۹۰ طرح سوالی از محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت را امضا کرده که چرا طرح عفاف و حجاب اجرا نشده است، این نماینده وقت مجلس بعدها عنوان کرد که حجاب قانون است و باید اجرا شود. در حالی که پزشکیان روزگاری در صف اول راه انداختن گشت ارشاد بوده که این روزها و در کشاکش تبلیغات نامزدهای انتخاباتی اظهارات متفاوتی از زبان پزشکیان شنیده می‌شود از جمله اینکه او گفته است مخالف سر سخت گشت ارشاد است! پزشکیان همچنین گفته است ۴۰ سال است می‌خواهیم حجاب را درست کنیم؛ اما بدتر کردیم، مداخله افراد به نام طرح نور ما را به سمت سیاهی می‌کشاند. مسعود پزشکیان در حالی در مقام مخالفت با گشت ارشاد روی اغتشاشات سال ۱۴۰۱ مانور می دهد که طرح سوال از رئیس‌جمهور وقت (احمدی‌نژاد) را به‌خاطر مخالفت با گشت ارشاد و عدم برخورد با بدحجابان امضا کرده است. مسعود پزشکیان این روزها در برابر سوالاتی در باب نگاه خود و دولت آینده‌اش به مقوله بی‌حجابی و بدحجابی، موضعی دیگر گرفته و می‌گوید که این‌ها مشکل او نیستند.

رادیکال‌ها بالای سر پزشکیان
رادیکال‌های جریان اصلاحات تلاش دارند تا شروع اولین مناظره‌های تلویزیونی با این پزشکیان در قاب رسانه ملی ظاهر نشوند. آنان تلاش دارند تا مسعود پزشکیان را در حلقه خود محصور کرده و او را از ترس شکست وادار به ابراز اظهارات رادیکالی کنند که نمونه بارز آن هم انتقادات تند به حضور ضعیف او در برنامه‌های تلویزیونی است.
بعد از اولین برنامه تلویزیونی مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی از اعضای جبهه اصلاحات بعد از سخنانش واکنش‌های زیادی نشان دادند به‌عنوان مثال «جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ضمن حمایت از آقای دکتر مسعود پزشکیان به‌عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، باید گفت سخنان شب گذشته ایشان در گفت‌وگوی خبری موجب گلایه بسیاری از علاقه‌مندان گردید.» وی در ادامه مطلب خود ضمن کنایه به مسعود پزشکیان، ابراز امیدواری کرد که وی در برنامه‌های تبلیغاتی آتی به‌ جای توجه به پایگاه رأی «دولت معجزه هزاره سوم» از ادبیات متناسب با انتظارات اکثریت منتقد برای به میدان آوردن آرای خاموش استفاده کند.
 
انتظاری که اصلاح‌طلبان از پزشکیان داشتند و برآورده نشد
در ادامه محمود صادقی نیز از دیگر اعضای جبهه اصلاحات، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نخستین برنامه زنده تلویزیونی دکتر مسعود پزشکیان پایین‌تر از حد انتظار بود؛ اگر تنها نامزد اصلاح‌طلبان در برنامه‌های بعدی با همین دست‌فرمان حرکت کند، توانایی برانگیختن سازمان رأی اصلاح‌طلبان را نخواهد داشت.» او گفتمان پورمحمدی را تحول‌خواهانه‌تر از پزشکیان دانست و تأکید کرد: «مردم از شعار عبور کرده‌اند.» در همین راستا جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات در گفت‌وگویی، با تشریح جزئیات نقدهای خود نسبت به سخنان مسعود پزشکیان درباره اولین برنامه تلویزیونی این کاندیدا خاطرنشان کرد: «انتظارمان این است که به هرحال آن محدودیت‌ها و موانعی که برای انتخابات آزاد و رقابتی پیش روی ملت بوده در صحبت‌های آقای پزشکیان مطرح شود.»
وی تصریح کرد: «با نتایج کاهشی در سه انتخابات گذشته باید به این مسائل و مسائلی چون اقتصاد نابسامان که مسببش سیاست‌گذاری‌های غلط است پرداخته می‌شد.»
امام گفت: «البته خوشبختانه در صحبت‌هایی که آقای پزشکیان داشت، احترامی که برای تخصص و دانش قائل شد و به صراحت و تواضع اعلام کرد که من باید به حرف دانشمندان گوش کنم، نه آن‌ها به حرف من، نکته مثبتی بود.»
وی افزود: «نکته ما این است که آقای پزشکیان از این فرصت‌ها بیشتر باید استفاده کند؛ چراکه ایشان در مقابل پنج کاندیدا از یک گرایش قرار دارد و این خودش نابرابری است.»


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره