logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»

منبع
جهان
بروزرسانی
دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»

جهان/متن پیش رو در جهان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

حدود هشت ماه پیش بود که شهرداری تهران با دولت زیرساخت‌هایی برای تامین و توزیع نیاز‌های مردم را آماده کرد و بنا بود این ماه رئیس‌جمهور شهید طرح‌های مدیریت شهری برای تامین و توزیع نیاز‌های مردم را افتتاح کنند.
 
خبرنگار یک روزنامه اصلاح طلب با ذوق زدگی از میان حرفهای علیرضا زاکانی کاندیدای ریاست جمهوری دوره چهاردهم که به مساله ساماندهی معیشت مردم باز می گردد، به طرح مشترک دولت سیزدهم و شهرداری تهران برای ساماندهی مسائل معیشتی مردم حمله می کند و می نویسد: او (زاکانی) گفته در میادین میوه و تره بار تهران «روزی ۱۲۰ تن گوشت توزیع می‌کنیم و آن را افزایش می‌دهیم. با نرم‌افزارهای موبایلی به اندازه نیاز مردم درب منزل به آن‌ها تحویل خواهیم داد. »

خبرنگار اظهارات شهردار تهران را دارای شائبه نگاه تحقیرآمیز به ملت عنوان می کند و با اشاره به وظیفه قانونی دولت در جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت، اینطور نتیجه گیری می کند که شهردار کنونی تهران قصد خرید رای مردم را با این وعده دارد. 

در ادامه از نظرات یک جامعه شناس هم وام می گیرد و زاکانی را متهم به پایین آوردن سطح وعده های انتخاباتی می داند.

هرچند در ادامه گزارش یک تحلیلگر سیاسی که او را هم طیف زاکانی معرفی می کند، گفته های شهردار تهران را اینطور تبیین می کند که منظوراین است که که باید بتوانیم با استفاده از فضای مجازی شرایطی را ایجاد کنیم که مایحتاج اقشار ضعیف را درب منزل به آنها تحویل دهند و یارانه‌ای هم به آنها پرداخت شود که بتوانند با قیمت مناسب نیازهای‌شان را خریداری کنند. بعید است او گفته باشد که اگر به من رای دهید من گوشت درب خانه‌های‌تان تحویل می‌دهم.»

اما این روزنامه با انتخاب تیتری تحقیرآمیز این مساله را «وعده به گرسنگان» و دیگر رسانه های اصلاح طلب عنوان می کنند و نتیجه می گیرند که دادن این وعده‌ها که نشان‌دهنده نگاه تحقیرآمیز به مطالبات ملت و از مصادیق توهین به حیثیت ملت است، گویا فراموش کرده اند که در زمان ریاست جمهوری اصلاح طلبان که تنها 3 سال از آن روزگار گذشته است، دولت تدبیر و امید آنچنان بازار ملتهبی ایجاد کرده بود که دست مردم در تامین گوشت مرغ تنگ شده بود و برای ساماندهی آن قرارگاهی با نام خنده دار «قرارگاه مرغ» در این کشور تشکیل دادند، هرچند قرارگاه مرغ هم نتوانست آن روزها که صحنه های بی شماری از تحقیر مردم در صف های طویل به جای گذاشت، آرامش را بازار مرغ برگرداند. بعد از چند ماه هم دیگر خبری از این قرارگاه نشد.

 سامانه برخط به حفظ شأن شهروندی کمک می کند یا ایجاد صف های طویل؟
اما ماجرای تامین گوشت قرمز به صورت برخط که به دنبال حفظ شان شهروندی و حذف واسطه ها و دلالی این بازار است چه بود؟

حدود 8 ماه پیش بود که شهرداری تهران با دولت زیرساخت‌هایی برای تامین و توزیع نیاز‌های مردم را آماده کرد و بنا بود این ماه رئیس‌جمهور شهید طرح‌های مدیریت شهری برای تامین و توزیع نیاز‌های مردم را افتتاح کنند.
 
ماجرا از این قرار بود که به دلیل موفقیت شهرداری در توزیع گوشت با قیمت مناسب در میادین میوه و تره بار بنا بر این شد که تامین گوشت با نصف قیمت بازار آزاد از طریق یک اپلکیشن به صورت مستقیم با اعتبار سنجی از خریدار واقعی درب منزل شهروندان به صورت ماهیانه تحویل داده شود.

 
اما انگار این موفقیت که کمک به تامین معیشت شهروندان می کرد به مذاق اصلاح طلبانی که در تجربه ناموفق و تحقیرآمیزی در تامین مایحتاج مردم داشتند خوش نیامده است.

هرچند هنوز تصاویر صف های مرغ و بسته های معیشتی از ذهن مردم پاک نشده است، روزهایی که مردم برای خرید مرغ، مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی بودند؛ صف‌هایی که اکثرا پیش از طلوع آفتاب تشکیل می‌شد و به «مرغ سحر» مشهور شده بود.

هنوز مردم ایران یادشان نرفته اسا که به قدری شرایط توزیع مرغ تراژیک شده بود که ماموران نیروی انتظامی به همراه بازرسان وزارت صمت و جهاد کشاورزی ماشین‌های حمل مرغ را اسکورت می کردند و در محل توزیع مستقر می‌شدند.

رهبر انقلاب اسلامی چندی پیش در این زمینه فرموده بودند «اگر عده‌ای گمان می‌کنند که مشکل مردم در توزیع کالاست سخت در اشتباه هستند، مشکل گرانی کالا در توزیع کالا نیست بلکه بخش عمده‌ای از آن در تولید و بخشی هم به دلیل ناکارآمدی‌هایی است که در دولت‌ها وجود دارد. این ناکارآمدی‌ها باعث کاهش توزیع کالا در کشور و آسیب‌دیدگی تولیدکنندگان می‌شود و این موارد هم باعث گرانی کالاها خواهد شد.»

بنابرمصوبه ای که در دولت سیزدهم ابلاغ شد، استفاده از نرم افزار موبایلی می تواند قدرالسهم نیازهای مردم را شناسایی و با قطع دست سودجویان، این نیاز معیشتی را با حفظ شأن آنها رفع کند.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره