logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

چرا برخی کاندیداها منکر جانبداری خود از گشت ارشاد هستند؟

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
چرا برخی کاندیداها منکر جانبداری خود از گشت ارشاد هستند؟

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مریم زارعیان، جامعه‌شناس درباره ابهام‌گویی و پرهیز کاندیداهای اصولگرا از بیان نقش و مواضع خود در برخوردهای تند بر سر مسئله حجاب شهروندان به هم‌میهن می‌گوید:«مسئله گشت ارشاد در سال‌های اخیر حضور پررنگی در جامعه داشته و حتی در مواقعی به صحنه تقابل میان حاکمیت و مردم هم تبدیل شده است. اما علت اینکه برخی کاندیداهای اصولگرا منکر جانبداری خود از این برخوردها در مقطع زمانی فعلی می‌شوند آن است که برحسب تجربه اساساً ساختار سیاسی کشور در زمان‌هایی رواداری بیشتری را نسبت به سبک زندگی و به‌ویژه پوشش زنان از خود نشان داده است. مثلاً در زمان انتخابات یا در زمان راهپیمایی‌های مختلف که حضور اکثریت جامعه را می‌طلبد شاهد هستیم که نسبت به پوشش زنان رواداری صورت می‌گیرد.»

او معتقد است در حال حاضر کاندیداهای اصولگرا به این دلیل مسئولیت نقش خود در این برخوردها را نمی‌پذیرند که خودشان باور دارند اکثریت جامعه نسبت به این رویکرد نگاهی منفی داشته و آن را نمی‌پذیرد:«در واقع جامعه بر این باور است که برخورد با گشت ارشاد برای بهبود وضعیت جوانان قهرآمیزترین روشی است که می‌توان در پیش گرفت. دلیل ابهام‌گویی‌ها و انکارهای کاندیداهای اصولگرا درباره مسئولیت خود در این برخوردها آن است که آنها تمایلی ندارند در آستانه انتخابات روی موضوعی مانور دهند که جامعه نسبت به آن نگاهی منفی دارد.»

زارعیان تاکید می‌کند که برخی کاندیداهای اصولگرا در گذشته حتی از نگاه منفی مردم نسبت به گشت ارشاد در تبلیغات خود استفاده کرده و وعده ایجاد گشت ارشاد مدیران را داده‌اند تا در تقابل با گشت ارشادی قرار گیرد که نوجوانان و جوانان فاقد پست و مسئولیت را به دلیل نوع پوشش مورد توبیخ قرار می‌داد. به گفته زارعیان مسئله حجاب مطالبه بخشی از طرفداران اصولگرایان است و برای حفظ این گروه، کاندیداهای مذکور پس از پایان انتخابات دوباره بر مواضع قبلی خود بازمی‌گردند.

او می‌گوید:«مردم ما مردمی آگاه هستند و عملکرد گذشته افراد را مشاهده‌ کرده‌اند. بنابراین انکار افرادی که حامی و نظریه‌پرداز گشت ارشاد بوده‌اند یا حجاب‌بان‌هایی که در زیرمجموعه تحت نظر آنها فعالیت کرده‌اند، نمی‌تواند در این واقعیت که مردم شاهد رویکرد آنها بوده‌اند و نسبت به آن مطلع هستند، تغییری ایجاد کند. به‌ویژه آنکه امروز مردم در فضای مجازی اخبار را به سرعت دریافت می‌کنند و هیچ کنش کوچکی از نظرها پنهان نمی‌ماند و به راحتی قابل انکار و کتمان نیست. این نوع انکارها تنها عدم صداقت منکران فعلی و مجریان دیروز را به مردم نشان می‌دهد.»

این جامعه‌شناس به تنوع سبک زندگی مردم در نقاط مختلف کشور هم اشاره می‌کند:«تا چند سال قبل که حجاب مسئله جامعه نبود، مردم ما با پوشش‌های مختلف و سبک زندگی مختلف در کنار هم زندگی می‌کردند و نوعی رواداری نسبت به یکدیگر داشتند اما به دلیل تغییراتی که در سال‌های اخیر رخ داد، مسئله حجاب پررنگ‌ و به مسئله زنان تبدیل شد؛ به شیوه‌ای که زنان جوان ناچار به تقابل با این رویکرد شدند. پس از آنکه جامعه حساسیت ساختار سیاسی کشور را نسبت به موضوع حجاب مشاهده کرد آن را به ابزار کنش مدنی برای اعتراض به ناکارآمدی‌ها در عرصه‌های مختلف تبدیل کرد.»

او اضافه می‌کند:«در حال حاضر آنهایی که به دنبال رای نیمی از جامعه هستند که رویکردی متفاوت دارند، نمی‌توانند روی موضوع حساسیت‌برانگیزی تمرکز کنند که در گذشته خودشان نسبت به آن ایجاد حساسیت کرده‌اند. این طیف ناگزیرند در زمان‌هایی که به حضور این بخش از جامعه نیاز دارند مواضع متفاوتی را نسبت به زمانی اتخاذ کنند که از تاثیرگذاری این قشر احساس بی‌نیازی می‌کنند.»

این جامعه‌شناس معتقد است که امروز موضع مردم درباره حجاب در برابر ساختار حاکم تبدیل به نوعی لجبازی شده است. شهروندان به این شیوه اعلام می‌کنند که نمی‌توانید ما را مجبور کنید آنطور باشیم که شما می‌خواهید باشیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar