logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

انتظامی آرام، فشارخون کاندیداها را بالا می‌برد

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
انتظامی آرام، فشارخون کاندیداها را بالا می‌برد

آرمان ملی/متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

یاسمین طالقانی| فضای انتخاباتی در این روزها گرم‌تر از انتخابات‌های قبلی است البته قابل مقایسه با انتخابات سال 76 نیست اما به هر حال تایید کاندیدای اصلاح‌طلب باعث تحرک در جامعه شده است. در این شرایط نهادهای مختلف عملکردهای خاص خود را دارند که برخی از آنها جالب و شاید غیرمنتظره باشد که برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما از آن جمله است. حضور حسین انتظامی بر کرسی اداره جلسات انتخاباتی از صداوسیما عجیب بود چرا که تا پیش از این از کاندیدای اصولگرا به‌ویژه دلواپس استفاده می‌کردند اما انتظامی از نوع دیگری است و کاندیداهای اصولگرایان که انتخابات‌های قبلی انتقادی از آنها نمی‌شد را به چالش کشید. سؤالات انتظامی از نامزد‌ها صریح، شجاعانه و البته با لحن مؤدبانه است و کسی توقع ندارد آنها را از قاب صداوسیما بشنود. او با نگاه ژورنالیستی، نظرات اجتماع بزرگی از مردم را نمایندگی می‌کند که معمولا در رسانه‌ملی نادیده گرفته می‌شوند. به هر حال در این روزا انتظامی هم نامش همزمان با کاندیداها مطرح می‌شود و به طنز می‌گویند ممکن است کاندیدای هفتم باشد.
 
نامزدها اصولگرا متحیر از صراحت انتظامی
یکی از این چالش‌ها به مواجه علیرضا زاکانی با سوالات انتظامی بازمی‌گردد. ماجرا چنین بود که حسین انتظامی خطاب به زاکانی پرسید که در زمان شما حجاب‌بان در مترو مستقر شد پس احتمالا در سطح کشور هم همین رفتار را خواهید کرد. وی همچنین سوالی پرسید؛ مبنی بر اینکه تا پیش از مسئولیت شما در شهرداری سامانه‌ای به‌نام شفافیت وجود داشت که با حضور شما تا حدی تعطیل شد. زاکانی پاسخ داد: در خصوص حجاب‌بان‌ها اشتباه کردید ما حجاب‌بان نداریم. این چیزی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند غلط است. عده‌ای در حق ما ظلم کردند همان‌طور که درباره درخت درباره ما ظلم شد، مثلا عکس سال ۹۷ را به‌عنوان الان منتشر کردند. انتظامی بیان داشت: بعد از صحبت‌های شما عکس‌های حجاب‌بان‌ها توزیع می‌شود که زاکانی در جواب گفت: اگر علاقه دارید که آن چیزی که به من ربط ندارد به من منتسب کنید تحمل می‌کنم. ما در دانشگاه بحث کرده‌ایم و به این حرف‌ها عادت کرده‌ایم لذا این حرف شما نادرست است. زاکانی افزود: در مترو نگهبان امنیتی داریم که منتسب به فاتب هستند نه شهرداری، همچنین یگان انتظامات مترو با لباس فرم مشخص داریم. وی ادامه داد: یکی از وظایف یگان انتظامات مترو این است که مانع رفتن آقایان به واگن مخصوص بانوان شوند که این بخش مربوط به مترو است. زاکانی افزود: در کنار این یک‌سری فعالیت‌های مردمی انجام می‌گیرد که مبتنی بر قاعده امر به معروف است. آنها زیر مجموعه ما نیستند، مردمند. اجازه فعالیتی که مخل دیگران نباشد را می‌دهیم. استقبال کردیم از این فعالیت مردمی و در 70 ایستگاه مترو کار ایجابی کردند. حتی دختر من هم کار ایجابی می‌کرد. برای اینکه بتوانند یک نمایشگاه و چارچوبی درباره موضوع حجاب راه بیندازند. برخی عناصر بودند که یک وجوهی را برای خود شکل داده بودند مثلا یک لباس خاص و آرم روی سینه داشتند که من تا دیدم گفتم این‌ها حق ندارند وارد مترو شوند. موضع‌شان هم میدان انقلاب بود. به آنها گفتم در صورتی می‌توانند وارد مترو شوند که از طریق ایجابی وارد شوند.  در میزگرد دیگر حسین انتظامی خطاب به جلیلی اظهارکرد: اگر یک رستوران به‌دلیل بی‌حجابی پلمب شود یا یک خودرو توقیف شود راه‌حل شما برای این مساله چیست؟ جلیلی پاسخ داد که شما عمق راهبردی مساله را درک نمی‌کنید. حسین انتظامی در ادامه پرسید تا عمق راهبردی درک شود چه اتفاقی می‌افتد آیا مردم همین‌گونه ادامه دهند؟ که جلیلی گفت: اگر عمق راهبردی را درک نکنیم، مسائل فرهنگی را درک نمی‌کنیم. موضوع زن یک موضوع اصلی است. ما زن خانه‌دار و پزشک و روستایی و سرپرست خانواده داریم که دولت باید برای همه آنها برنامه داشته باشد. هر چیزی در کشور چه حجاب چه سایر مسائل دیگر قانون دارد و قانون نباید سلیقگی باشد و قانون فصل‌الخطاب است.
 
بدون تعارف با شاکیان دیروز
تنها زاکانی نبود که با صراحت انتظامی مواجه شد. قبل از او، قاضی‌زاده هاشمی هم با اظهاراتی از سوی انتظامی مواجه شد که تصورش را نداشت. انتظامی خطاب به این نامزد ریاست جمهوری گفت: برخی خبرها در جامعه مطرح است که شما بناست که چند روز دیگر انصراف دهید؛ این همه امکانات و فعالیت‌ها و عوامل برنامه‌ها و زحمات صدا و سیما در جریان است. اگر قرار است ادامه دهید سوالم را عرض می‌کنم اما اگر قرار است روزهای آینده شاهد انصراف جنابعالی باشیم، بهتر است به اصطلاح سر کار نباشیم و مزاحمتی برای شما نداشته باشیم. قاضی‌زاده هاشمی هم در واکنش به این سوال انتظامی، به شوخی گفت که حالا تشخیص اینکه خدای نکرده سر کار هستید، با جنابعالی است. این نامزد انتخابات افزود: من جزو افراد بد سابقه در انصراف هستم. یک دفعه کاندیدا بودم و سابقه‌ام روشن است. اما در یک خانواده همه برای یکدیگر ایثار می‌کنند؛ افراد برای هر چیزی ایثار نمی‌کنند؛ برای مکتب‌شان اما ایثار می‌کنند. گاهی وظیفه در ماندن است و گاهی وظیفه در رفتن. او در ادامه تاکید کرد که من نیامده‌ام که بروم؛ به هیچ عنوان؛ قصد کنارکشیدن ندارم اما آماده فداکاری برای جامعه و ملتم هستم. قالیباف هم از صراحت انتظامی در امان نماند. او در واکنش به سوال انتظامی مبنی بر اینکه در روز آغاز تبلیغات ۲ نفر از اصحاب رسانه دستگیر شدند، برای آنها چه کرده‌اید، بیان داشت: در ابتدا باید بگویم که بدون شک رسانه و آزادی رسانه بسیار مهم است، چرا که رسانه به‌عنوان نماینده افکار عمومی باید منتقد باشد و نظارت کند. انعکاس حرف و نقد مردم از وظایف رسانه است و حتما باید آزادانه عمل کنند. وی بیان کرد: ممکن است خبرنگاری قانون را رعایت نکرده و فراتر از قانون عمل کرده باشد و برخی بازداشت شدند. درباره این دو نفری که مطرح کردید، در دادگاه اولیه و ثانویه رفتند و شاکیان آنان همگی خصوصی هستند و اگر نیاز باشد با شاکیان آنان صحبت می‌کنم قالیباف با تاکید بر اینکه همیشه مدافع رسانه بودم، اظهار کرد: وقتی فردی شاکی خصوصی دارد، باید حقوق مردم هم محترم باشد. همیشه مدافع رسانه‌ها بودم و در قوانین و در حوزه بیمه و تعاونی مسکن در خدمت خبرنگاران بودیم و رسانه باید ندای واقعی مردم را منعکس کند.

زبان سرخ و سرسبز
طبیعی بود اصولگرایان انتظار مواجه با چنین شخصیتی در جایگاه مجری برنامه انتخاباتی نداشتند و طبیعی بود که واکنش نشان دهند. روح‌ا... مومن‌نسب از حامیان جلیلی طی مطلبی در ویراستی حسین انتظامی را مورد انتقاد قرار داد. مومن‌نسب نوشت: «واقعا اگر NSA یا CIA می‌توانست رسما یک بازجوخبرنگار در تلویزیون ایران داشته باشد که نامزد‌ها را در چارچوب سیاست‌های آمریکا با زبان فارسی بازجویی کند، سؤالاتش به خصوص در ارتباط با فضای مجازی چه تفاوتی با #انتظامی داشت؟ کلا رئیس مطبوعات و اطلاع‌رسانی روحانی در رسانه به قول خودشان میلی، چه می‌کند؟» تعدادی دیگر از اصولگرایان هم به انتظامی انتقاد کردند و همچنین برخی سایت‌ها نوشتند: مهدی سموعی، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ اعلام کرد: پیگیر اتهامات معاون مطبوعاتی ‌و سینمایی دولت قبل هستیم! نامه‌ای به هیات نظارت بر تبلیغات انتخابات تنظیم شد و نسبت به اتهامات متعدد و ناروایی که آقای حسین انتظامی در برنامه میزگرد فرهنگی ویژه انتخابات، به مدیریت فرهنگی دولت سیزدهم وارد نمود، اعتراض کردم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar