logo

مظلومیت آموزش و پرورش در مناظره دوم 

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
مظلومیت آموزش و پرورش در مناظره دوم 

آخرین خبر/ امیر خوراکیان معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی طی یادداشتی با اشاره به مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری نوشت: نامزدهای ریاست‌جمهوری، از مجموعه‌ای از آسیب‌ها، باید و نباید‌ها و آرزوهای نظام آموزش و پرورش صحبت کردند؛ آن‌هم با ادبیات تکراری، اما به نظرم محورها و موارد بسیار مهمی در این عرصه وجود دارد که اصلا مورد توجه ایشان قرار نگرفت، برخی از مواردی که نامزدهای ریاست جمهوری در مورد آموزش و پرورش نگفتند را اینگونه می توان مورد اشاره قرار داد: 

۱- تحولات بنیادی فرآیند آموزش در جهان که تحتِ تاثیرِ فناوری‌های نوین در حال وقوع است و در سال‌های پیش رو به گونه‌ای شگفت‌انگیز، صدر تا ذیل آموزش و پرورش کشور را با تغییرات اساسی مواجه خواهد کرد.
دیدگاهشان نسبت به این تغییرات و راهکارهای استفاده از فرصت های این واقعییت ها و در عین حال حفظ آموزش ها و برنامه های حضوری چه بود؟ 
۲- تفاوت‌های جدی نقش و جایگاه عناصر اصلی نظام آموزش‌و‌پرورش مانند "معلم" ، "نظام محتوایی" ، "نظام ارزشیابی" ، "ابزارها” ، “قالب‌ها” و “وسایل آموزشی و کمک آموزشی" و "فضاهای آموزشی" که بواسطه نقش‌آفرینیِ انواع فناوری‌های نو صورت گرفته است و روز به روز بیشتر پدیدار می‌شود. 
۳- وضعیت سکوها و پلتفرم‌های آموزشی در جهان و روند افزایشی تند سهم آن‌ها در سپهر آموزش و همچنین میزان و کیفیت سرمایه‌گذاریِ شرکت‌های بزرگ دنیا در این حوزه 

۴- اگر تحولات حوزه آموزش ناشی از فعالیت سکو ها و تولیدات جذاب و کیفی آموزشی ، اساسا به این مقدار معلم و کادر آموزشی نیاز نداشته باشد و در دهه آینده حدود ۵۰ درصد از قریب یک میلیون معلم و کادر آموزشی کارآیی خود را از دست بدهند دولت با این موضوع چگونه مواجه می‌شود و صرفه‌جویی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان در سال از این محل چگونه به عنوان یک فرصت استثنایی صرف ایجاد تحولات و رفع کاستی های کهنه و عمیق آموزش و پرورش خواهد شد.
۵- با توسعه هوش مصنوعی در سپهر آموزش و رخداد های ناشی از آن مانند شخصی سازی نظام محتوایی و اینکه به جای یک نظام محتوایی واحد برای میلیون ها نفر ، پلتفرم ها و سکوهای آموزشی به ازای هر فراگیر نظام محتوایی متناسب با ویژگی ها و استعدادهای او را طراحی خواهند کرد. مواجهه دولت آینده و مدیریت کلان آموزش و پرورش با اینگونه رویدادها چگونه خواهد بود؟ 
۶- چنانچه افزایش نسبت فراگیری مجازی در سکوها و پلتفرم های آموزشی جهانی نسبت به آموزش حضوری ،(با همه برکات بی بدیلی که آموزش حضوری دارد)، بطور کلی ما را از این مقدار فضای آموزشی بی نیاز کند و طی دهه آینده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد فضاهای آموزشی بلااستفاده شوند، این سرمایه هنگفت چگونه سرمایه گذاری و به درآمد پایدار برای آموزش و پرورش تبدیل خواهد شد ؟ 
۷- توسعه شگفت انگیز بازیهای دیجیتال و نقش جدی پدیده هایی مانند بازیوارسازی (Gamification)  و بازیهای جدی (Serious Games) در عرصه آموزش و حتی تربیت و سبک زندگی و بخصوص مهارت آموزی 
۸- تغییرات نسلی و تفاوت های اساسی در ویژگی های دانش آموزان در جهان امروز، به عنوان شناخت مخاطب و تناسب دانش و تربیت با ویژگی های فراگیران 
۹- چگونگی و کیفیت سهم بخش خصوصی در آموزش و تغییر مدل حکمرانی در این عرصه به گونه ای که وزارت آموزش و پرورش  با رعایت اصول دقیق قانون اساسی و نقش کامل حاکمیتی با ایجاد توانمندی رگولاتوری از انواع ظرفیت های "فنی" و "تولید محتوا" و "تامین منابع" مردمی و کسب و کارهای نو حداکثر بهره مندی را داشته باشد. 
۱۰- دگرگونی های حوزه مفاهیم مانند، تغییرات در ارزش‌های اخلاقی و باورها ، مفاهیمی مانند استقلال ، حریم خصوصی و ... 
۱۱- آموزش و پرورش جمهوری اسلامی آرمان های مهمی در حوزه تربیت داشته است و بر اساس معارف قرآنی تزکیه را مقدم بر تعلیم برشمرده ، اما با احترام به تلاشهای خالصانه همه اساتید و دلسوزان این موضوع در گذشته و حال، آنچه مسلم است در شرایط کنونی چالش های اساسی در این حوزه وجود دارد به نحوی که کف انتظارات هم در عرصه تربیت و پرورش نسل آینده ساز محقق نمی شود ، با این حال نامزدهای ریاست دولت چهاردهم نگفتند که در امواج تحولات نو و در آستانه شکل گیری تمدن جدید ایده ها و روش های موثر پیشنهادی شان برای این موضوع خطیر چیست؟
۱۲ - دوست داشتم از مناظره کنندگان  می پرسیدم " اگر در سال پایانی دولت آینده نیمی از دانش آموزان کشور به جای حضور در سر کلاس های آموزش و پرورش عضو یک پلتفرم آموزشی جهانی بودند و ساختمان های عریض و طویل ستادی، نیروهای انسانی و فضاهای آموزشی، بدون مابه ازا، سردتر و بی روح تر و ناکارآمدتر از امروز ، چه حرف حسابی دارید؟ "

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar