logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

صبح نو: قالیباف، پیشتاز نظرسنجی‌ها

منبع
صبح نو
بروزرسانی
صبح نو: قالیباف، پیشتاز نظرسنجی‌ها

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

اگرچه در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها و اشخاص تلاش کردند با انتشار نادرست برخی نظرسنجی‌ها، تحلیل‌های متفاوتی را در فضای سیاسی پی بگیرند؛ اما در نهایت با تکذیب یک مورد از آنها از سوی صدا و سیما که حتی به ابتدای مناظره سوم نیز کشیده شد و مجری رسما از این تریبون برای تکذیب خبرسازی‌ها استفاده کرد، مشخص شد که باید با دقت و وسواس بیشتری به این حوزه ورود کرد.
مؤسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای سنجش میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سه موج پیمایش تلفنی از همه افراد ۱۸ سال و بیشتر در کل کشور انجام داده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت استفاده شده به‌نحوی‌که جمعیت کل کشور پوشش داده شده است. 
لازم به ذکر است حجم نمونه در دو موج اول ۱۰۰۰ نمونه با حداکثر خطای 1.3 درصد و در موج آخر ۸۵۰ نمونه با حداکثر خطای 4.3 درصد بوده است.
 
 مشخصات جمعیت‌شناختی پاسخگویان
در همه این نظرسنجی‌های ملی، 50.3 درصد از پاسخگویان مرد و 49.7 درصد زن هستند، به‌طوری‌که 40.1 درصد در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال (جوان)، 46.1 درصد در بازه سنی ۳۶ تا ۶۰ سال (میانسال) و 13.8 درصد در بازه سنی بیش از ۶۰ سال (سالمند) قرار دارند. همچنین 40.3 درصد از پاسخگویان ساکن مراکز استان‌ها، 36.9 درصد ساکن شهرهای تابعه و 22.8 درصد ساکن روستاهای کشور هستند.
 
میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری
به ‌منظور سنجش تصمیم مردم برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از پاسخگویان سوال شده است «‌در انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده، برخی از مردم شرکت می‌کنند و برخی شرکت نمی‌کنند؛ شما چطور؟»  در موج سوم این پیمایش 45.5 درصد از مردم گفته‌اند قطعا در این انتخابات شرکت خواهند کرد، 31.8 درصد در این خصوص مردد بوده و 21.4 درصد ابراز کرده‌اند که قطعا در انتخابات شرکت نخواهند کرد. انتظار می‌رود با نزدیک شدن به روز برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان مشارکت مردم افزایش پیدا کند.
 
میزان رأی نامزدها در میان افرادی که قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند
از پاسخگویانی که گفته‌اند «قطعا» در انتخابات شرکت می‌کنند، سوال شده‌ است «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدام‌یک رأی خواهید داد؟» در موج سوم این پیمایش به‌ ترتیب انتخاب 20.7 درصد «محمدباقر قالیباف»، انتخاب 18.9 درصد «مسعود پزشکیان» و انتخاب 18.2 درصد «سعید جلیلی» است. علاوه‌براین، 4.6 درصد از این پاسخگویان «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، ۲ درصد «علیرضا زاکانی» و 1.8 درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند. همچنین 2.7 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند و 26.7 درصد نیز مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند.
 
میزان رأی نامزدها در میان افرادی که قطعا یا احتمالا در انتخابات شرکت می‌کنند
از پاسخگویانی که گفته‌اند «قطعا یا احتمالا» در انتخابات شرکت می‌کنند، سوال شده‌ است «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدام‌یک رأی خواهید دادید؟» در موج سوم این پیمایش به ‌ترتیب انتخاب 20.5 درصد «محمدباقر قالیباف»، انتخاب 19.3 درصد «مسعود پزشکیان» و انتخاب 17.2 درصد «سعید جلیلی» است. علاوه‌براین، 4.6 درصد از این پاسخگویان «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، ۲ درصد «علیرضا زاکانی» و 1.6 درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند. همچنین 2.8 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند و 27.7 درصد نیز مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند.
 
نظرسنجی متا
مرکز تحلیل اجتماعی (متا) در نظرسنجی اخیر، روند تغییر آرای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ را بررسی کرده است. نتایج این نظرسنجی که در تاریخ‌های ۲۶، ۲۹ و ۳۰ خرداد انجام شده، نشان‌دهنده تغییرات قابل‌توجهی در میزان حمایت از نامزدها است.

 
تحلیل نتایج نظرسنجی
بر اساس این نظرسنجی، محمدباقر قالیباف با افزایشی ۴.۵ درصدی از ۲۴.۸ درصد به ۲۹.۳ درصد از آرا رسیده است. سعید جلیلی کاهش ۱.۲ درصدی را تجربه کرده و از ۲۴.۷ درصد به ۲۳.۵ درصد رسیده است. مسعود پزشکیان با رشد ۶.۹ درصدی از 23.۱ درصد به 30 درصد از آرا دست یافته است. 
امیرحسین قاضی‌زاده نیز کاهش دو درصدی داشته و از 4.9 درصد به2.7درصد رسیده است.
در این میان، مصطفی پورمحمدی کاهش ۰.۵ درصدی را مشاهده کرده و از ۱.۶ درصد به ۱.۱ درصد نزول کرده است. علیرضا زاکانی با افزایش ۰.۱ درصدی از ۱.۱ درصد به ۱.۲ درصد رسیده است. همچنین درصد افراد تصمیم نگرفته با کاهشی ۷.۴ درصدی از ۱۹.۸ درصد به ۱۲.۴ درصد کاهش یافته است.


میزان مشارکت
میزان مشارکت در این نظرسنجی ۵۵.۵ درصد اعلام شده است که نشان‌دهنده میزان نسبتا بالای مشارکت عمومی در این نظرسنجی است.
این تغییرات نشان می‌دهد که آرای برخی نامزدها به طرز قابل‌توجهی در این بازه زمانی کوتاه تغییر کرده است که می‌تواند تأثیرات مهمی بر نتایج نهایی انتخابات داشته باشد. تغییرات در آرای نامزدها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند کمپین‌های انتخاباتی، رویدادهای سیاسی و اجتماعی و تغییرات در نظرات عمومی باشد.
نکته قابل توجه در این نظرسنجی، کاهش ۷.۴ درصدی در تعداد افرادی است که هنوز تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. این گروه که در ۲۶ خرداد ۱۹.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان را تشکیل می‌داد، در ۲۹ و ۳۰ خرداد به ۱۲.۴ درصد کاهش یافته است. کاهش این دسته از افراد نشان‌دهنده افزایش تصمیم‌گیری برای شرکت در انتخابات است.

میزان مشارکت ۵۵.۵ درصدی نشان‌دهنده یک سطح نسبتا بالای علاقه و درگیری عمومی در فرآیند انتخابات است که می‌تواند بر روند انتخاباتی و نتایج نهایی تأثیرگذار باشد. این ارقام بیانگر تأثیرات کمپین‌های انتخاباتی، رویدادهای سیاسی و اجتماعی اخیر بر نظرات و تصمیمات مردم است که باعث افزایش تمایل به شرکت در انتخابات شده است.
 
ایسپا
از طرفی بر‌اساس نظرسنجی‌های ایسپا در خردادماه، روند میزان مشارکت مردم بعد از ثبت‌نام نامزدها و اعلام نهایی نامزد‌های تأیید شده ریاست‌جمهوری، در روزهای اخیر طبق نمودار قابل مشاهده است.
آنچه در داده‌های نظرسنجی قابل توجه است، کاهش میزان افراد مردد برای شرکت در انتخابات است که قبل از اعلام نامزدهای نهایی، میزان آن 14.9 درصد بوده است و بعد از برگزاری مناظره اول، با کاهش درصد افرادی که به هیچ‌وجه شرکت نمی‌کنند، به میزان افراد مردد افزوده شده و به 16.1 درصد می‌رسد.
با توجه به فضای انتخاباتی کشور، انتظار می‌رود میزان مشارکت مردم تا روز برگزاری انتخابات با تغییر همراه شود.
نسبت افرادی که برای رأی دادن به نامزدهای ریاست‌جمهوری هنوز تصمیم نگرفته‌اند از 40.3 درصد به 27.4 درصد کاهش داشته است.  به نظر می‌رسد طی روزهای آینده و با انصراف احتمالی برخی نامزدها، از میزان افرادی که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند کاسته خواهد شد و آرای نامزدهای حاضر در صحنه انتخابات، تغییر محسوسی خواهد داشت.
با نزدیک شدن به انتخابات 1403 ایران، نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهند که محمدباقر قالیباف در موقعیت مطلوبی قرار دارد. تحلیل داده‌های نظرسنجی‌ها به روشنی نشان می‌دهد که قالیباف توانسته است جایگاه قابل‌توجهی را در میان نامزدهای احتمالی به دست آورد.
عوامل مختلفی در موفقیت قالیباف در نظرسنجی‌ها نقش داشته‌اند. نخست، سوابق اجرایی وی در شهرداری تهران و مدیریت موفق پروژه‌های بزرگ عمرانی و شهری، تأثیر زیادی بر دیدگاه مثبت مردم نسبت به او داشته است. همچنین قالیباف با بهره‌گیری از یک کمپین هوشمندانه و ارتباط مؤثر با مردم، توانسته است پیام‌ها و برنامه‌های خود را به خوبی به مخاطبان منتقل کند.
به علاوه قالیباف با تأکید بر مسائل کلیدی مانند توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال، مبارزه با فساد و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان توانسته است بسیاری از دغدغه‌های اصلی مردم را پوشش دهد و این امر نقش مهمی در افزایش حمایت‌ها از او ایفا کرده است.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره