logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

فشار به اکثریت

منبع
اعتماد
بروزرسانی
فشار به اکثریت

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مردم در شیراز شعار« پزشکیان زنده باد، خاتمی پاینده باد» سر دادند

مهدی بیک اوغلی| هر اندازه که توجه‌ها بیشتر به کمپین تبلیغاتی و انتخاباتی جریان اصلاحات جلب می‌شود و پزشکیان در «سنندج و شیراز و اصفهان» و ظریف در کرج و کاشان و گرگان تلاش می‌کنند، گفتمان دولت اصلاح‌طلب آینده را برای مردم تشریح کنند، تحرکات گروه‌های فشار و طیف‌های تندرو هم برای ایجاد اخلال و برهم زدن نشست‌های کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان افزونتر می‌شود.

دیروز همزمان با افزایش شور و نشاط انتخاباتی مردم در شهرهای سنندج، شیراز، کاشان و گرگان، شاهد بروز برخی اتفاقات تلخ از سوی گروهی معدود از طیف های تندرو بودیم که تلاش می‌کردند، در مسیر ارتباطی پزشکیان را مردم مانع تراشی کنند. مردم شیراز و بسیاری از شهرهای دیگر اما بدون توجه به این رفتارهای سلبی اقلیتی تندرو، با شعار«پزشکیان زنده باد، خاتمی پاینده باد» از کاروان انتخاباتی جریان اصلاحات استقبال کردند. شور و نشاط در مراسم استقبال و سخنرانی پزشکیان و ظریف در این شهرها به اندازه ای بود که بازخوردهای آن توجه رسانه های بین المللی و منطقه ای را نیز به خود جلب کرد. از سوی دیگر اما به نظر می رسد عملیات تخریب جریان راست علیه نامزد جریان اصلاح طلب از شکل مجازی و غیر مستقیم خارج شده و به رویارویی مستقیم و فیزیکی بدل شده است. به عبارت روشن‌تر، ظاهرا فرمان مقابله میدانی و فیزیکی با کمپین اصلاحات برای برهم زدن نشست های ارتباطی پزشکیان و سایر افراد تاثیرگذار این طیف مانند ظریف و آذری جهرمی صادر شده است. جریانی که همواره از حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات نگران است و احساس می کنند حضور میدانی و استانی پزشکیان، ظریف و آذری جهرمی و سایر افراد اثرگذار ستاد پزشکیان در ادامه ممکن است حتی شانس دو مرحله ای شدن انتخابات را نیز برای اصولگرایان از میان برده و کار انتخابات را در همان مرحله نخست به نفع اصلاح طلبان تمام کند. به این دلیل، جدای از به کارگیری لشگر سایبری در فضای مجازی برای انگ زدن، تخریب، تهمت زنی، ایجاد شبهه و... ، گروه هایی را نیز به صورت میدانی برای برهم زدن نشست های انتخاباتی اصلاح طلبان تجهیز کرده اند تا به زعم خود گفتمان اصلاحات را زمین بزنند! مبتنی بر این داده های مستند است که طیف های رادیکال یک جریان خاص، همه ظرفیت‌ها و امکاناتشان را به کار گرفته تا در مسیر ارتباط رودر رو و چهره به چهره پزشکیان و ژنرال های انتخاباتی اش با مردم سد و مانع ایجاد کنند. گروهی را در کاشان و گرگان راهی نشست سخنرانی ظریف می کنند تا فریاد «وااسلاما» سر دهند و جماعتی را در شیراز برای اخلال در صحبت‌های پزشکیان گسیل می کنند. مردم اما در شیراز شعار پزشکیان زنده باد، خاتمی پاینده باد »و«ادامه راه خاتمی»را سر دادند تا نشان دهند، به دنبال اصلاح و مدارا و تنش زدایی اند نه دعوا و درگیری و تنش‌آفرینی.

این رفتارهای افراطی اما اگرچه ممکن است برای دهه هفتادی ها و هشتادی ها تازه به نظر برسد اما در خاطره جمعی نسل های قدیمی تر، یادآور همه تحرکاتی است که گروه های فشار در ایام منتهی به دوم خرداد76 در دستور کار قرار دادند تا میان مردم و گفتمان خاتمی مانع ایجاد کنند. اما نتیجه به نفع تندروها نشد، سید محمد خاتمی با رای 20میلیونی مردم بر صدر نشست و پایه های موفقترین دولت پس از انقلاب را در تاریخ معاصر ایران مستحکم کرد. ظاهرا سرنوشت برای پزشکیان هم که خود را دولت سوم خاتمی می داند، همان مسیری را تدارک دیده که سید اصلاحات قبلا آنرا در روزهای منتهی به دوم خرداد 76 پیمود.

لطفا لبخند بزنید...
پاسخ پزشکیان و سایر چهره‌های اصلاح‌طلب به این تلاش‌های افراطی، اما لبخند و گفت‌وگو و روشنگری است. پزشکیان در پاسخ به مخاطبی که برای چالش کشیدن او به میدان آمده آیات قرآنی و درس‌های نهج‌البلاغه می‌خواند و عهد خود را با مردمش ناگسستنی عنوان می‌کند. ظریف هم از اقلیت پرگویی سخن می‌گوید که با رفتارهای تند و افراطی همواره منافع اکثریت را به نفع اقلیت بر باد داده است. زمانی که تندروهای حاضر در نشست شعار هیهات‌من‌الذله سر می‌دهند، ظریف ضمن اینکه این شعار را تصدیق می‌کند در ادامه از «هیهات من الچای دبش» هم صحبت می‌کند. فساد 37میلیارد دلاری که در دولت اصولگرای سیزدهم به وقوع پیوست و همه رکوردهای فساد در سطح عالم را جابه‌جا کرد!

در میانه این کشاکش‌ها، اما مردم و مخاطبان، نظاره‌گر دو گفتمانی هستند که یکی از تعامل، شایسته‌سالاری، مدارا، حقوق زنان، آزادی مطبوعات، حقوق شهروندی، نسل z دفاع می‌کند و گفتمان دیگری که به جای طرح ایده‌هایش، فریاد سر می‌دهد و تنش ایجاد می‌کند و رویکردهای سلبی را مد نظر قرار می‌دهد! طبیعی است که انتخاب در میان این دو گفتمان برای آنان که می‌اندیشند، چندان دشوار نخواهد بود. به این دلیل است که پس از حاشیه‌سازی گروه‌های تندرو در گرگان این مردم هستند که در دفاع از ظریف، گروه‌های فشار را به سکوت دعوت کرده و آنها را به بیرون هدایت می‌کنند.

هیهات من الچای دبش
دیروز اما حمله گروه‌های فشار به نشست ظریف در کاشان، بازتاب‌های فراوانی در افکار عمومی و فضای مجازی پیدا کرد. ظریف که این روزها نقش مهمی در کمپین انتخاباتی پزشکیان ایفا می‌کند با حضور در کاشان، تلاش کرد تا درباره مهم‌ترین شاخص‌های دولت پزشکیان برای مردم صحبت کند. در این میان برخی طیف‌های رادیکال و تندرو که از برخی نامزدهای اصوگرای حاضر در صحنه انتخابات دفاع می‌کردند، با حضور در نشست ظریف ضمن ایجاد درگیری تلاش کردند، در مسیر سخنرانی ظریف اخلال ایجاد کنند.

در شرایطی که تمام هماهنگی‌های امنیتی و انتظامی برای برگزاری این نشست از سوی مسوولان ستاد پزشکیان در کاشان انجام شده بود، باز هم برخی گروه‌های تندرو ضمن حضور در نشست با شعارهایی چون «دولت التماسی»، «وزیر خائن»و...تلاش کردند اجازه ندهند، صدای ظریف به مخاطبان برسد. ظریف اما با صدای بلند این طیف را خطاب قرار داد و از طرفداران پزشکیان خواست که پاسخ این طیف‌های رادیکال را ندهند. وزیر پیشین امور خارجه گفت: ما مثل اقلیتی که در کشور سرکوبگرِ اکثریت شده نیستیم. یادتان باشد که چه کسی گند چای دبش را درآورد. مانع واردات واکسن شدند و وقتی دولت را تحویل می‌دادیم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارد شده بود.محمدجواد ظریف در کاشان گفت: ما مثل اقلیتی که در کشور سرکوبگرِ اکثریت شده نیستیم.یادتان باشد که چه کسی گند چای دبش را درآورد.ظریف همچنین یادآور شد: مانع واردات واکسن شدند و وقتی دولت را تحویل می‌دادیم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارد شده بود! مگر واکسن خمره رنگرزی‌ است که یک هفته بعد از خروج ما از وزارت خارجه میلیون‌ها دوز وارد شود؟شما همه مخالفین‌تان را در این کشور خفه کرده‌اید.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره