logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

صدبار تکرار کلمه «زنان»، فراموشی تبعیض علیه آنها

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
صدبار تکرار کلمه «زنان»، فراموشی تبعیض علیه آنها

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

الناز محمدی| دو شب پیش، بالاخره یک مناظره جنجالی بین نامزدهای ریاست‌جمهوری از راه رسید؛ مناظره‌ای که اجتماعی و فرهنگی بود و همانطور که انتظار می‌رفت «زنان» در رأس مباحث اجتماعی قرار گرفتند؛ زنانی که ماه‌هاست در خیابان‌های شهرهایشان و در ایستگاه‌های مترو و خودروهایشان، هدف اجرای طرح نور هستند و نوع حجاب‌شان، دستمایه نوع برخورد نیروهای انتظامی شده است؛ همین برخوردها هم حالا موجب داغ شدن مناظره‌های قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و داغ کردن نامزدهای آن در سخنان‌شان شده است.
 
براساس بررسی «هم‌میهن»، در مناظره سوم حدود صد بار از کلمات «زنان و زن» استفاده شد. نامزدها پنج بار از کلمه «بانوان» استفاده کردند که سه بار از زبان امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی بود و دو بار از زبان مصطفی پورمحمدی. از طرف دیگر کلمه «دختران»، ۱۹ بار در میان جملات نامزدها جا داشت و کلمه «خانم»، پنج بار.

وضعیت حجاب، اشتغال و بیکاری، آموزش، سبک زندگی، لایحه تامین امنیت زنان، خشونت علیه زنان، و زنان خانه‌دار، موضوعاتی بود که شش نامزد ریاست‌جمهوری در حوزه زنان مطرح کردند و درباره بعضی از آنها بین‌شان اختلاف افتاد.

مجادله بین علیرضا زاکانی و مسعود پزشکیان درباره حجاب‌بان‌ها یکی از بحث‌برانگیزترین نکات این مناظره بود؛ پزشکیان به طعنه گفت که «ما همه مخالفیم با فیلترینگ اینترنت و ما همه طرفدار کرامت زنان هستیم، معلوم نیست چه کسانی این حجاب‌بان‌ها را می‌گذارد؟ اما وقتی اینجا می‌نشینیم، می‌گوییم که ما از حقوق زنان نیز دفاع می‌کنیم. واقعیت این است که اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم.» و زاکانی، که اکنون شهردار تهران و البته در مرخصی انتخاباتی است، به پزشکیان جواب داد که بحث حجاب‌بان را «به دروغ مطرح کرده است یا شوخی؟»

زاکانی در حالی به کار گرفتن حجاب‌بان‌ها را در ایستگاه‌های مترو قبول نکرد که معاونت اجتماعی شرکت متروی تهران اخیراً گزارشی از وضعیت حجاب و رعایت آن در مترو منتشر کرده که براساس این گزارش رسمی، فعالیت حجاب‌بان‌ها رسماً تایید شده است؛ در این گزارش از استخدام‌۱۸۰ نفر در قالب تیم‌های سه‌نفره برای استقرار در ایستگاه‌های مترو سخن گفته شده که کارشان تذکر لسانی است؛ در این گزارش تصاویری از فعالیت حجاب‌بان‌ها منتشر شده که نشان‌دهنده فعالیت این حجاب‌بان‌ها است.

بحث درباره برخوردها با حجاب زنان به اینجا محدود نشد؛ مسعود پزشکیان درباره مسئله حجاب از دیگر نامزدها انتقاد کرد که چطور می‌گویند با برخورد پلیسی مخالفند و تاکید کرد که اساساً با هرگونه برخورد خشن و زورگویی مخالف است. او گفت مسئله پوشش و حجاب با دستور و قانون حل نمی‌شود: «وقتی در خیابان‌ها برخوردهایی را که با دختران و زنان اتفاق می‌افتد، می‌بینیم، زمانی که نسبت به این رفتارها اعتراض می‌کنیم و گاهی نیز پرونده‌هایی برای ما درست می‌کنند؛ واقعیت این است که این بچه‌ها، دختران و خانم‌ها را ما تربیت کرده‌ایم نه بیگانگان؛ به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است، در بیرون برخوردهایی با دختران می‌کنیم که نمی‌توان پذیرفت چنین برخوردهایی می‌تواند مشکل را حل کند. اگر می‌خواهیم مشکل را حل کنیم باید برگردیم و ببینیم چه کرده‌ایم که این اتفاقات افتاده است.»

او البته اظهارنظر واکنش‌برانگیزی هم در این باره داشت؛ او گفت که مشکلات کنونی درباره حجاب زنان که موجب واکنش پلیسی شده به تربیت زنان برمی‌گردد: «باید آموزش را از مدرسه و مهدکودک شروع کنیم و باید نگاه برابر را آموزش بدهیم. این دختران را ما تربیت کردیم، بیگانگان که تربیت نکردند.»

این جمله‌های پزشکیان موجب شد تعداد زیادی از آنها بنویسند مشکل از تربیت آنها نیست، چون آنها را خانواده‌هایشان تربیت کرده‌اند و نه افراد دیگری.  یک روز بعد و انتخاب حمیده زرآبادی، نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان تأیید نشد، به‌عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، باز هم پزشکیان را در حوزه زنان سر زبان‌ها انداخت.

در مناظره سوم، مصطفی پورمحمدی هم به دنبال خرق عادت روزهای اخیرش از برخورد قهرآمیز با زنان انتقاد کرد. او گفت من که در خشن‌ترین نقش‌ها مجبور بودم اشد علی‌الکفار باشم می‌گویم باید در برابر زنان خاکسار باشیم: «پلیس عزیز که مسئول امنیت است نباید درگیر صحنه‌های تلخ شود.»

پورمحمدی که همواره جزو نیروهای اصولگرا شناخته شده، بدون اشاره مستقیم به اعتراضات ۱۴۰۱ گفت که «چرا اینقدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد؟ ادامه بدهیم؟» او یک جمله واکنش‌برانگیز دیگری هم داشت: «بسیاری از مردم متدین حسرت حجاب نیم‌بند قبل پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.»

جمله‌هایی که هرچند موجب عصبانیت نامزدهایی مثل زاکانی شد، تا جایی که مجبور شد بگوید نمی‌گذارد امثال او و پزشکیان رئیس‌جمهور شود اما باز هم تعداد زیادی از ایرانی‌ها را به عملکرد پیشین او در حوزه زنان ارجاع داد؛ عملکردی که اگر انتقاد به برخوردها با زنان در آن نبود، سکوت حتماً بود. محمدباقر قالیباف هم هرچند سعی کرد چندان وارد مجادله حجاب نشود اما درباره لایحه تامین امنیت زنان که درباره خشونت علیه زنان است، گفت که این لایحه در کمیسیون مربوطه تصویب شده و در انتظار بررسی در صحن مجلس است؛ انتظاری که او از آن سخن گفت، حالا بیش از یک دهه طول کشیده است و او در مجلس یازدهم و در رأس آن نتوانست آن را به صحن بیاورد.

«زنانه کردن» شهر و مدیریت زنانه تهران یکی دیگر از مسائلی بود که قالیباف با اشاره به زمان حضورش در شهرداری تهران از آن به‌عنوان افتخاراتش یاد کرد؛ موضوعی که سال‌هاست مورد انتقاد فعالان حقوق زنان است، از جمله تاسیس پارک‌های زنان که به تفکیک جنسیتی بیشتر در شهر تهران دامن زد.

لایحه عفاف و حجاب هم در مجلس یازدهم که با حمایت حداکثری نمایندگان مجلس و از جمله قالیباف تصویب شده، یکی دیگر از مباحث این مناظره بود. مصطفی پورمحمدی یکی از معدود وعده‌ها را برای آینده زنان در این باره داد.

او گفت که «قرار من با شما بانوان و جوانان این است که لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم و با خود خانم‌ها بحث می‌کنیم که باید چه ضوابطی را تعیین کنیم و مطمئنم با هزینه بسیار کمتری موفق خواهیم شد.» و البته قالیباف در پاسخ گفت که این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده است.


طوفان اظهارنظرها درباره حجاب به روز بعد مناظره سوم هم رسید؛ تا جایی که دیروز عبدالله جوادی‌آملی، از مراجع تقلید شیعه گفت که «مسائلی مانند حجاب و امثال آن با بگیر و ببند حل نمی‌شود، با ادب و عدل حل می‌شود.» او در دیداری با چند مقام قضایی گفت که در دیگر کشورهای جهان، مردم آزاده به قوانین کشورهای خود احترام می‌گذارند و در ایران هم «اگر کار در دست مدیر مدبّر باشد، اختلاس و نجومی در کشور نباشد، ضعف مدیریت داخلش نباشد، مردم هم به قانون احترام می‌گذارند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar