logo

فارن پالیسی: جنگ گسترده میان حزب الله لبنان و اسرائیل چگونه خواهد بود؟

منبع
جماران
بروزرسانی
فارن پالیسی: جنگ گسترده میان حزب الله لبنان و اسرائیل چگونه خواهد بود؟

جماران/متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

با توجه به اوضاع وخیم در غزه، آمریکا و دیگر کشورها تلاش دارند تا از تشدید بیشتر این درگیری‌ها جلوگیری کنند. در عین حال، اسرائیل اعلام کرده که برای یک عملیات گسترده در لبنان آماده است و تهدید کرده که حزب‌الله را به طور کامل نابود خواهد کرد. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که هیچ یک از طرفین تمایلی به یک جنگ گسترده ندارند و بیشتر به دنبال تهدید و نمایش قدرت هستند تا یک درگیری تمام‌عیار.

فارن پالیسی در مقاله‌ای به بررسی تنش‌های اخیر بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان می‌پردازد و می نویسد:  این تنش‌ها در پی جنگ طولانی مدت اسرائیل با حماس در غزه افزایش یافته‌اند. حزب‌الله، که از سوی ایران حمایت می‌شود، به طور مکرر به مناطق شمالی سرزمین های اشغالی حمله کرده و اسرائیل نیز با حملات هوایی به اهداف حزب‌الله در لبنان پاسخ داده است.

با توجه به اوضاع وخیم در غزه، آمریکا و دیگر کشورها تلاش دارند تا از تشدید بیشتر این درگیری‌ها جلوگیری کنند. در عین حال، اسرائیل اعلام کرده که برای یک عملیات گسترده در لبنان آماده است و تهدید کرده که حزب‌الله را به طور کامل نابود خواهد کرد. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که هیچ یک از طرفین تمایلی به یک جنگ گسترده ندارند و بیشتر به دنبال تهدید و نمایش قدرت هستند تا یک درگیری تمام‌عیار. در ادامه این گزارش آمده است:
 
در حالی که جنگ اسرائیل با حماس در غزه توجه بسیاری از جهان را در هشت ماه گذشته به خود جلب کرده است، نبرد در جبهه دوم - در مرز شمالی این ( رژیم) با لبنان - اکنون در حال تشدید است.

حزب‌الله لبنان هفته گذشته در تلافی حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله شد، مهم‌ترین حمله موشکی خود را به مواضع اسرائیل انجام داد و این نگرانی‌ها را افزایش داد که درگیری‌ها می‌تواند به سرعت ادامه یابد.

جنگ در مرزهای شمالی ماه‌هاست که ادامه دارد زیرا حزب‌الله هزاران راکت، موشک ضد تانک و هواپیماهای بدون سرنشین را به سمت مواضع اسرائیل پرتاب کرده و نیروی هوایی اسرائیل با هزاران حمله هوایی پاسخ داده است. حدود 140000 نفر در دو طرف مرز از خانه های خود آواره شده اند.

روز سه‌شنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که در حالی که او معتقد است نه اسرائیل و نه حزب‌الله به دنبال جنگ گسترده‌تری نیستند، با این وجود «به طور بالقوه در مسیر جنگ گسترده تحرکاتی از هر دو سو صورت می گیرد.»

همتای اسرائیلی وی، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه اشاره کرد که کشورش به تصمیمی در مورد جنگیدن نزدیک است و هشدار داد که «در یک جنگ کامل، حزب‌الله نابود خواهد شد و لبنان ضربه سختی خواهد دید.»

واقعیت این است که چنین جنگی برای اسرائیل نیز بسیار پرهزینه خواهدبود.  به گفته مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک، حزب‌الله دشمنی بسیار سرسخت‌تر از حماس است، زیرا تصور می‌شود که حزب‌الله مسلح‌ترین بازیگر غیردولتی در جهان است. این گروه با کمک ایران، سوریه و روسیه یک زرادخانه پیشرفته ساخته است.

حماس یک تهدید تاکتیکی برای اسرائیل است. مایکل اورن که در دوران دولت اوباما سفیر اسرائیل در ایالات متحده بود، گفت: حزب الله یک تهدید استراتژیک برای اسرائیل است.

تخمین زده می شود که این گروه حدود 130000 راکت و موشک داشته باشد که می تواند به سرعت سیستم های پیشرفته پدافند هوایی اسرائیل را تحت تأثیر قرار دهد و به بزرگترین شهرهای آن حمله کند.

مایکل اورن در ادامه گفت: «من تخمین‌هایی را خوانده‌ام درباره کارهایی که حزب‌الله می‌تواند در سه روز با ما انجام دهد که بسیار وحشتناک است. شما در مورد از بین بردن تمام زیرساخت های ضروری، پالایشگاه های نفت، پایگاه های هوایی، دیمونا صحبت می کنید.»

روز سه‌شنبه، حزب الله لبنان تصاویر پهپادی از بندر حیفا، واقع در 17 مایلی مرز لبنان را منتشر کرد تا آشکارا توانایی خود را برای نفوذ به پدافند هوایی اسرائیل و رسیدن به عمق این رژیم نشان دهد.

اسرائیل و حزب‌الله در سال 2006 جنگ 34 روزه‌ای داشتند که به بن‌بست تنش‌آمیز ختم شد. در سال‌های پس از آن، این گروه لبنانی زرادخانه خود را تقویت کرده و تجربه قابل توجهی در میدان جنگ در سوریه به دست آورده است و در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای حمایت از بشار اسد، رهبر سوریه در طول جنگ داخلی کشورش می‌جنگد. یکی از فرماندهان حزب الله در سال 2016 به صدای آمریکا گفت که این درگیری یک تمرین برای جنگ بعدی با اسرائیل است.


حزب الله نیز مانند حماس، یک شبکه تونلی ایجاد کرده است که در زیر لبنان قرار دارد، که برخی تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که حتی گسترده تر از شبکه مورد استفاده حماس است.  برخلاف غزه که از نظر جغرافیایی از حامیان خود در تهران جدا شده است، ایران مسیرهای تدارکاتی زمینی و هوایی منتهی به لبنان از طریق عراق و سوریه ایجاد کرده  که می تواند برای حفظ نیروهای حزب الله در صورت وقوع یک جنگ همه جانبه استفاده شود.

تشدید تنش همچنین برای لبنان ویرانگر خواهد بود، جایی که حزب‌الله به عنوان یک «دولت در یک دولت» توصیف شده است، زیرا اسرائیل احتمالا پایتخت، بیروت و دیگر شهرها را هدف قرار خواهد داد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هشدار داده است که در صورت وقوع جنگ، اسرائیل «لبنان را به عصر حجر باز خواهد گرداند.»

مانند حماس در غزه، حزب الله نیز عمیقاً در جمعیت غیرنظامی لبنان جا افتاده است. در طول جنگ 2006، اسرائیل به دلیل استفاده از زور بیش از حد، حمله به طیفی از اهداف غیرنظامی مرتبط با حزب‌الله - از جمله بانک‌ها، مدارس و دفاتر سیاسی - و حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور به طور گسترده توسط گروه‌های حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفت.

سال‌های سکوت نسبی که پس از جنگ 2006 رخ داد، زمانی که حزب‌الله در پی حملات 7 اکتبر 2023 - در همبستگی آشکار با حماس - رگبار راکت‌ها و موشک‌ها را به سمت اسرائیل پرتاب کرد، ناگهان پایان یافت.

به گفته دانیل بایمن، استاد دانشگاه جورج تاون، راه کاهش تنش در مرز شمالی اسرائیل ممکن است از غزه عبور کند. او می گوید: من فکر می کنم اگر حماس با آتش بس موافقت کند، حزب الله نیز به آن احترام خواهد گذاشت. رهبران ارشد حزب الله گفته اند که خواهان تشدید تنش نیستند.

تعداد قابل توجهی از مقامات و تحلیلگران در اسرائیل و فراتر از آن ، غزه را تنها یک جبهه در یک جنگ گسترده تر با ایران می دانند و به این باور رسیده اند که تشدید تنش با حزب الله کاملاً اجتناب ناپذیر است.

 ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل، گفت: نگرانی من این است که جنگ غزه حواس همه ما را پرت کرده در حالی که ایران پیشرفت بی‌سابقه‌ای در برنامه هسته‌ای خود دارند.

آموس هوکشتاین،  نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات اسرائیل و لبنان در رویدادی که ماه گذشته توسط بنیاد کارنگی برگزار شد، گفت که حتی اگر دو طرف امیدوار باشند که از یک جنگ اجتناب کنند، ممکن است به یک جنگ دچار شوند. وی گفت: «از آنجایی که اسرائیل و حزب‌الله به تبادل آتش تقریباً روزانه ادامه می‌دهند، یک حادثه یا اشتباه می‌تواند باعث شود اوضاع از کنترل خارج شود. آنچه من هر روز نگران آن هستم این است که یک اشتباه محاسباتی یا تصادف یا یک موشک در تشخیص نادرست هدف، به چیز دیگری برخورد کند. این می‌تواند سیستم سیاسی هر دو کشور را مجبور کند به گونه‌ای تلافی کند که ما را به سمت جنگ بکشاند.

رژیم اسراییل تحت فشار فزاینده ای برای یافتن راه حلی است که به حدود 60000 نفر از آوارگان جنگ اجازه می دهد تا با شروع سال تحصیلی جدید در ماه سپتامبر به خانه های خود در جوامع در امتداد مرز شمالی بازگردند.

فشار سیاسی در هر دو جهت وجود دارد. یک جنگ گسترده همه جانبه که اسرائیلی‌ها را در سرتاسر  سرزمین های اشغالی برای مدت زمان نامعلوم به پایگاه های زیر زمینی می فرستد، از نظر سیاسی نیز فوق‌العاده جذاب نیست

تحلیلگران حملات 7 اکتبر حماس را به عنوان صفحه ای از کتاب بازی حزب الله توصیف کرده اند و خاطرنشان کردند که این گروه سال ها برای تهاجم زمینی به اسرائیل آموزش دیده است. حتی اگر مذاکرات موفق به توقف شلیک موشک شود، ترس از حمله بیشتر حزب الله احتمالاً تلاش ها برای بازگرداندن احساس امنیت به اسرائیلی ها را پیچیده خواهد کرد.

آموس هوکشتاین در مراسم کارنگی گفت: یک توافق گسترده‌تر برای امکان بازگشت غیرنظامیان به خانه‌های خود در دو طرف مرز ضروری است. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar