logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

سرمقاله خراسان/ انتخابات و مواضع سلبی و ایجابی نامزدها

منبع
خراسان
بروزرسانی
سرمقاله خراسان/ انتخابات و مواضع سلبی و ایجابی نامزدها

خراسان/ « انتخابات و مواضع سلبی و ایجابی نامزدها » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم مهدی حسن زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 
 این روزها بازار مناظرات انتخاباتی و نشست های کارشناسی و میزگردهای موضوعی درباره انتخابات ریاست جمهوری داغ است و نامزدهای انتخابات برنامه های خود در حوزه های مختلف را تبیین می کنند و در نهایت قرار است همین جمعه مردم با حضور در پای صندوق هایش رای، رئیس جمهور چهاردهم را انتخاب کنند. در این میان فارغ از قطب بندی های انتخاباتی و مشخص شدن رقبای اصلی، پرسش اساسی درخصوص انتخابات این است که نقطه اصلی تمایزبندی بین نامزدها چیست؟
مرور مباحث انتخاباتی دو هفته اخیر نشان می دهد که همچنان بعد سلبی ماجرا بر بعد ایجابی غلبه دارد. نامزدها می خواهند خود را از برچسب های منفی دور نگه دارند و برچسب منفی به رقیب خود بزنند. نامزدها در معرفی خود بیش از آن که بگویند که هستند و چه خواهند کرد، می گویند که نیستند و چه نخواهند کرد. هرچند این رویکرد سلبی، شدت و ضعف دارد و نمی توان همه نامزدها را به یک اندازه دارای رویکرد سلبی و فقدان رویکرد ایجابی دانست اما سوال اساسی این است که چرا عالم سیاست ورزی و فضای انتخاباتی در کشور ما به این سمت کشیده شده است؟
شاید بتوان مسئله را در ایجاد شکاف بین نخبگان و سیاستمداران دانست. حتی نخبگانی هم که وارد عرصه سیاست ورزی می شوند، برخی آلوده به رفتارهای پوپولیستی یا سیاست ورزی با ادبیات خشن می شوند. این شکاف از این باب ایجاد می شود که در کشور گفت و گوهای جدی بر سر مسائل کلیدی و اساسی صورت نمی گیرد و معمولا در بزنگاه ها احساس می شود که باید به سراغ گفت و گوهای صریح نخبگان دارای دیدگاه های متفاوت رفت. به عنوان نمونه پس از اعتراضات منجر به اغتشاشات در پاییز 1401، صداوسیما که در بسته ترین شرایط خود در سال های اخیر به سر می برد و نوعی یک دست شدن در تیم اداره و حتی مجری های برنامه های تلویزیونی دیده می شد، سراغ گفت و گوهای جدی بین طیف های مختلف نخبگان در موضوعات متنوع  فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رفت. همین گفت و گو ها به دلیل رویکرد باز در دعوت از مهمانان گاهی با گرایش های تند سیاسی و فرهنگی بسیار دیده شد و گاهی در روزهای بعد محل بحث محافل فکری و رسانه ای قرار می گرفت. با این حال همین رویکرد هم چندان ادامه نیافت و ضعیف شد.
همین خلأ ورود نخبگان به مباحث سیاسی و فرهنگی و غفلت از ایجاد فضای تضارب آرا و آن چه که سال ها قبل رهبر معظم انقلاب در قالب مفهوم کرسی های آزاداندیشی مطرح فرموده بودند، موجب شده است تا حرف اول در صف آرایی های انتخاباتی را نه رویکردها بلکه افشاگری ها و بحث های حاشیه ای درباره افراد بزند و در چنین شرایطی تخریب و شایعه بیش از اندیشه و برنامه ارج و قرب می یابد.

برای رهایی از این رویکرد انتظار می رود در عرصه رسانه ای چه صداوسیما و چه سایر رسانه ها، شاهد باز شدن فضای تضارب آرا و بحث های جدی بین دیدگاه های مختلف درباره نحوه اداره کشور و بحث های انتقادی در زمینه های مختلف باشیم. چنین فضایی صاحبان فکر و اندیشه را به عرصه بحث و گفت و گو و استادان جنگ روانی و تخریبگران فضای مجازی را به حاشیه می کشاند و موجب می شود بحث های ایجابی هر چه بیشتر جای حرف های سلبی و تخریبی را در عرصه سیاسی بگیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar