نماد آخرین خبر

وبسایت نزدیک به زاکانی: ظریف در این دو هفته عربده کشی و هتاکی کرد

منبع
جهان
بروزرسانی
وبسایت نزدیک به زاکانی: ظریف در این دو هفته عربده کشی و هتاکی کرد

جهان/متن پیش رو در جهان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

وحدت جبهه انقلاب بر دو موضوع لزوم ادامه راه شهید رئیسی و تبیین خدمات دولت سیزدهم و همچنین هشدار خطر بازگشت دولت سوم روحانی و برگشت به دهه پرخسارت ۹۰ از دیگر نقاط برجسته دور اول انتخابات بود.
 
حسین خان‌ بابازاده| انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با مشارکت 40 درصدی مردم برگزار شد و هیچکدام از چهار نامزد باقیمانده در عرصه رقابت نتوانستند آرای لازم برای راهی شدن به پاستور را کسب کنند و نتیجه به هفته بعد موکول گردید. اما چند نکته درباره انتخابات دور اول قابل بیان است:

یک: اصلاح طلبان در این دوره با تمام ظرفیت خود در میدان انتخابات حاضر شدند. از خاتمی تا ظریف و کروبی وارد گود رقابت شدند تا ورق را به نفع پزشکیان برگردانند اما نتوانستند. همه رسانه های اصلاحات شبانه روز مشغول به کار بودند؛ حتی خارج نشین هایی نظیر بهنود و مهاجرانی هم به میدان آمدند. منصفانه باید گفت کم هم نگذاشتند؛ برای نمونه ظریف همه اعتبار دیپلمات بودن خود را در این دو هفته با عربده و هتاکی به نیت پیروزی پزشکیان از بین برد. 

دو: همه تحریمی‌های انتخابات‌های گذشته با محوریت خاتمی حاضر شدند حرف خود را تلویحا پس بگیرند و به امید پیروزی احتمالی در انتخابات شرکت کنند و حتی سایرین هم تشویق به حضور کنند. فی الواقع همه در پازل جمهوری اسلامی بازی کرده و متوجه شدند راهی جز صندوق رای وجود ندارد.

سه: سبد رای پزشکیان با ترکیبی از عوامل مختلف تشکیل شده و می توان گفت حداقل نیمی از آن مربوط به خاستگاه اصلاح طلبی و حمایت های جبهه اصلاحات و افراد آن نیست. از سوی دیگر مجموع آرای دو کاندیدای جبهه انقلاب حدود 3 میلیون از پزشکیان بیشتر بود که نشانگر اقبال مردم به این نگاه است.

چهار: در جریان دو هفته تبلیغات برای هر مخاطب منصفی مشخص شد که هر چهار نامزد جبهه انقلاب علاوه بر کارنامه برای ریاست جمهوری برنامه جدی و قابل دفاع دارند. در مقابل اما نامزد اصلاح طلبان به کلی گویی، ناتوانی، بهانه‌ گیری سیاست خارجی، خواندن حدیث و تکرار عبارت کارشناس کفایت می کرد.

پنج: پزشکیان در دو هفته برای همه جا انداخت که قرار است دولت سوم روحانی را تشکیل بدهد. بانیان مشکلات کنونی کشور که همه جزو دولتمردان روحانی بودند از ساعت اول تائید صلاحیت به ستاد پزشکیان آمدند و استقرار پیدا کردند. البته که پزشکیان درباره این موضوع گفته بود که مگر دولت روحانی چه عیبی دارد(!) و در نهایت هم به دیدار روحانی رفت.
 
شش: وحدت جبهه انقلاب بر دو موضوع لزوم ادامه راه شهید رئیسی و تبیین خدمات دولت سیزدهم و همچنین هشدار خطر بازگشت دولت سوم روحانی و برگشت به دهه پرخسارت 90 از دیگر نقاط برجسته دور اول انتخابات بود.

هفت: قطعا میزان مشارکت 40 درصدی دور اول می تواند از جوانب مختلفی تحلیل شود. نقش اخبار تخریبی در سال های گذشته، ضعف برنامه‌های تبلیغی صداوسیما، گلایه های مردم به وضع سفره و مسکن، دیده نشدن دستاوردهای عدیده، توجه کمتر به نیازهای نسل نو، تصور عدم کارایی صندوق رای و... همه می تواند از عوامل این میزان مشارکت نامطلوب باشد؛ هرچند که روز گذشته انتخابات خوب و پرشوری با حضور 25 میلیون نفر برگزار شد.

هشت: هرچند نادرست اما اصلاح طلبان در سال های گذشته دلیل کاهش مشارکت را به عدم حضورشان در میدان و نداشتن کاندیدا ارتباط می دادند. نتیجه مشارکت دور اول انتخابات هشتم تیر تئوریسن های اصلاح طلبان را به شوک فرو برده؛ چرا که هم نامزد مطلوب داشتند و هم با تمام قوا به میدان آمده بودند که این می تواند پایان رسمی دروغ‌پردازی چندساله آنها باشد.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره