نماد آخرین خبر

افکار سنجی راهی برای اثبات درستی یک گزاره یا سنجش افکارعمومی؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
افکار سنجی راهی برای اثبات درستی یک گزاره یا سنجش افکارعمومی؟

آخرین خبر/ این روزها که رقابت های انتخاباتی اوج گرفته در برخی گروه ها و کانال های فضای مجازی برخی با عنوان نظرسنجی و افکارسنجی صورت سوال های معلوم الحالی مطرح می کنند و از کاربران می خواهند تا نظر خود را مطرح کنند و سپس با عنوان اینکه این حرف، حرف درست و دقیقی است نتایج آن را منتشر می کنند. 
افکار سنجی یکی از علوم رایج در حوزه علوم اجتماعی است که محققان برای سنجیدن یک موضوع در نزد افکار عمومی و یا اثبات یک گزاره در رابطه با الگوی فکری جامعه از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال برای مورد اول، برای اینکه بدانیم نظر جامعه درباره برجام چیست و چگونه فکر می کنند؟ از افکار سنجی  یا نظر سنجی استفاده می کنیم. یا اگر بخواهیم بدانیم مردم درباره قانون نیوتن(جاذبه زمین) چه فکری دارند؟ از همین روش و ابزار استفاده می کنیم. در صورتی می توان از این ابزار برای اثبات یک گزاره استفاده کرد که یک فرضیه داشته باشیم به عنوان مثال مردم باور دارند که عقاید یک چهره سیاسی با عقاید یک گروه و جریان فکری شباهت دارد. در چنین صورت مسئله هایی علم می خواهد بداند که مردم چگونه فکر می کنند؟ و الگوی رفتاری مردم در آینده چگونه خواهد بود؟ لذا برای علم سنجش افکار عمومی اهمیت پیدا می کند
اما می دانید که برای هر موضوع و مسئله ای نمی توان یک نسخه واحد و یک ابزار استفاده کرد. به عنوان مثال برای پاسخ به این سوال که برجام امری درست و دارای منافع ملی بود باید به تحلیلگران سیاسی و کارشناسان روابط بین الملل رجوع کرد. آن کارشناسان با استفاده از پیشینه پژوهشی، بررسی متن برجام و اثرات آن نظر کارشناسی خود را ارائه می دهند یا اگر درباره قانون نیوتن(جاذبه زمین) بخواهیم بدانیم که آیا واقعا وجود دارد یا خیر؟ چگونه عمل می کند؟ باید از ابزارهای علمی علم فیزیک استفاده کرد! در خصوص مثال سوم هم اگر بخواهیم بین افکار و اندیشه دو جریان مقایسه کنیم و بگوییم این دو شبیه به هم دیگر هستند یا تفاوت دارند، باید در حوزه فلسفه و اندیشه مورد بررسی قرار داد. در چنین صورت مسئله هایی قواعد علمی است که مشخص می کند یک گزاره تا چه حد اعتبار دارد در این جا برای علم اهمیتی ندارد که نظر اکثریت جامعه چیست.

خبرنگار: محمد جواد خالقی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره