نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

از بحران ناترازی در دولت سابق تا تأمین پایدار آب و برق در دولت رئیسی

منبع
کيهان
بروزرسانی
از بحران ناترازی در دولت سابق تا تأمین پایدار آب و برق در دولت رئیسی

کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

دولت سیزدهم بخش مهمی از ناترازی‌های آب و برق و انرژی را برطرف کرد.
 
انتخابات ریاست جمهوری دیروز در حالی در نیمه اولین ماه گرم تابستانی برگزار شد که برخلاف چند سال قبل، هیچ اثری از قطعی‌های بی‌حساب و گسترده برق و آب در شهرهای مختلف کشور، از تهران گرفته تا دوردست‌ترین نقاط به ویژه در مناطق گرمسیر نبود. چند سال قبل، قطعی گسترده و بی‌برنامه برق و آب مردم را در مناطق مختلف کلافه کرده بود. 
تامین پایدار آب و برق از طریق توسعه شبکه آبرسانی و نیروگاهی، حاصل تلاش شبانه‌روز و خستگی‌ناپذیر انبوه خدمتگزارانی است که با همت و تدبیر شهید رئیسی به صف شدند تا به بحران‌ها و ناترازی‌هایی از جنس تامین آب و برق و گاز پایان دهند.
امروز از آذربایجان و همدان و کردستان و کرمانشاه، تا لرستان و کهکیلویه و خوزستان و بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان و کرمان و یزد و اصفهان و خراسان، آینه‌ای از خدمات بی‌منتی است که در دولت پر برکت شهید رئیسی، در کمتر از سه سال انجام شد و کام مردم را شیرین کرد.
یادآور می‌شود بنابر اعلام مدیران سازمان هواشناسی، پیش‌بینی‌های فصلی، بیانگر افزایش ۴ تا ۵ درجه‌ای دمای بالاتر از حد معمول در تابستان امسال بوده و بنابراین مصرف آب و برق در کشور بشدت در مقایسه با سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است. دما در هفته‌های اخیر در برخی مناطق حتی به بالای 50 درصد هم رسید.
چند سال قبل بود که استان خوزستان‌، با بحران شدید کم‌آبی دست به‌گریبان بود و گروهک‌های ضد انقلاب وابسته به سرویس‌های غربی، چگونه روی این بحران، اسکی می‌رفتند. اما با پیگیری بی‌وقفه شهید رئیسی، طرح تامین آب ۲۶ شهر و ۱۶۰۰ روستای خوزستان، ظرف ده ماه به سرانجام رسید و شهریور دو سال قبل، مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اجرای پروژه آبرسانی غدیر، که آب شرب ۴.۷ میلیون نفر را در ۲۶ شهر و ۱۶۰۰ روستای خوزستان و مناطق اطراف تامین کرد، متاسفانه ۱۲ سال به طول انجامیده بود. بهانه، فقدان منابع مالی بود. پروژه تا سال ۱۴۰۰، فقط ۴۵درصد پیشرفت داشت و قرار بود سه سال دیگر هم طول بکشد! اما با همت دولت رئیسی و قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیا(ص)، ظرف ده ماه به سرانجام رسید.
این تنها پروژه آبرسانی نبود که در اثر فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر دولت شهید رئیسی عملیاتی شد و کام مردم را شیرین کرد. مردم سنندج از سال۹۳ با مشکل آب‌ با کیفیت مواجه‌ بودند. طرح انتقال آب سد آزاد به سنندج، از بهمن ۹۹ آغاز شد و تا ابتدای ۱۴۰۰، فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت. با این سرعت، ۳ تا ۴ سال دیگر زمان لازم بود. اما طرح با کار شبانه‌ روزی ۶۰۰ نفر ظرف ۸ماه به ثمر نشست. مسیر پروژه ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است.
از پروژه‌های مهم دیگری که موجب تامین آب پایدار در مناطق مختلف شده، می‌توان به این طرح‌ها اشاره کرد


- بهره‌برداری از سد چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، بلندترین سد بتنی غرب آسیا پس از ۲۸ سال انتظار و تامین آب شرب 2/5 میلیون نفر در ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا
- بهره‌برداری از بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی غرب آسیا در سیستان و بلوچستان، از طریق ساخت ۷۳ حلقه چاه و ۹۵ کیلومتر خطوط انتقال آب، با ظرفیت تامین ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز برای حدود یک‌میلیون نفر در شهر زاهدان و شهرها و روستاهای شمال استان.
- بهره‌برداری از آب‌ شیرین‌کن وحدتیه و دالکی با ظرفیت تامین ۴۲هزار متر‌ مکعب آب سالم برای مردم استان بوشهر
- اجرای پروژه احداث ۸ سایت جدید آب شیرین‌کن ‌در سطح استان هرمزگان با ظرفیت بیش از ۲۵ هزار متر مکعب برای تامین آب پایدار شهرهای بستک، جزیره قشم، هرمز و ابوموسی
تامین زیرساخت‌ها برای بهبود وضعیت آبرسانی به مناطق مختلف (از کردستان و خوزستان و همدان و آذربایجان، تا سیستان و بلوچستان و یزد و هرمزگان).
بنا بر اعلام وزیر نیرو، در طول هزار روز دولت آیت‌الله رئیسی، روزانه بیش از
۳ کیلومتر خط لوله آب اجرا شده است. و این، غیر از خدمات مربوط به پایدارسازی تولید و تامین برق و گاز مورد نیاز در کشور است. در همین حال، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد برخی از ناترازی‌های مهم در بخش تامین انرژی در دولت سیزدهم مهار شده یا کاهش یافته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره