نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

تکرار 92

منبع
صبح نو
بروزرسانی
تکرار 92

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

عدم توجه به عمق راهبردی سیاست ایران باز هم تجربه انتخابات 92 را تکرار کرد و اصلاح‌طلبان با یک جهان فرصتی که برای بازگشت به قدرت به دست آورده بودند توانستند بار دیگر و در عرض سه سال امور کشور را در دست بگیرند؛ اما این‌بار با یک نامزد غیر روحانی و غیراجاره‌ای. آنها که در این سال‌ها همواره از روحانی به‌عنوان کاندیدا یا رحم اجاره‌ای یاد می‌کردند حالا در تیر 1403 با یک نامزد اصلاح‌طلب به میدان آمدند و توانستند با وجود اشتباهات جریان مقابل در عدم شناخت و اقدام کافی، دولت را در دست گرفته و جایگاه خود در سیاست ایران را بازسازی کنند. البته نکته قابل‌توجه این دوره این است که اصلاح‌طلبان برخلاف سال 92 که مشارکت بیش از 70 درصدی را شاهد بودند و با به میدان آوردن بدنه خود توانسته بودند پیروز انتخابات شوند، در این دوره با همان میزان مشارکتی پیروز شدند که در سال 1400 و با وجود قهر آنها با صندوق رقم خورده بود. 


شکست، نتیجه عدم وحدت
وحدت بین نیروهای انقلاب، شرط لازم پیروزی در انتخابات بود که با نگاه دقیق به نظرسنجی‌ها و وضعیت میدانی می‌توانست رقم خورده و نیروهای انقلاب را برنده این انتخابات کند که در نهایت اتفاق نیفتاد. 
وحدت بر گزینه‌ای که امکان جذب آرای مردد و آرای معمولی را داشته باشد نکته حائز اهمیت دیگری بود که اطرافیان آقای جلیلی نسبت به آن کم‌توجهی کردند و با ساختن فضایی غیرواقعی این شرایط را فراهم کردند که اصلاح‌طلبان بتوانند دست به دوقطبی‌سازی بزنند و حتی از سبد رأی اصول‌گرایان نیز بهره‌مند شوند.
با پشت کردن مشاوران دو آتیشه جلیلی به نتیجه مطلوب برای نیروهای انقلاب، رقابت در دور دوم انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان بود و با رقیب‌هراسی و بازتولید دوگانه مطلوب خود توانستند بار دیگر عنان امور کشور را در دست گرفته و حداقل برای یک دوره چهار ساله بر مسند امور باشند.
 
شکست جلیلی در برابر پزشکیان
وحیدی، وزیر کشور صبح روز گذشته تعداد کل آرای مأخوذه شمارش و تجمیع شده را ۳۰۵۳۰۱۵۷ رأی و آرای آقای مسعود پزشکیان را ۱۶۳۸۴۴۰۳ رأی و آرای آقای سعید جلیلی را ۱۳۵۳۸۱۷۹ رأی اعلام کرد و بر همین اساس، آقای مسعود پزشکیان به‌عنوان منتخب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب در واکنش به نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم عزیز ایران انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد؛ دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهایتان نخواهم گذاشت؛ تنهایم نگذارید.»
وی همچنین در صفحه اینستاگرام خود با انتشار استوری از مردم ایران تشکر کرد. مسعود پزشکیان همچنین عصر روز گذشته برای تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به حرم مطهر امام خمینی (ره) رفت.
 
تحلیل اصلاح‌طلبان از پیروزی پزشکیان
زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پس از پیروزی نامزد متبوعش در انتخابات تأکید می‌کند: «اصول‌گرایان خودشان را سرزنش کنند. اگر به جای سعید جلیلی با آن اطرافیان بی‌نزاکت، یک چهره معقول‌تر را به صحنه می‌فرستادند سرنوشت انتخابات به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. خودکرده را تدبیر نیست، بچشید آنچه را اندوختید.»
علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفت. وی نوشت: «حضور هوشمندانه و باشکوه مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، نشانه دغدغه‌مندی و نیک‌خواهی برای ایران و فردای فرزندان این مرز و بوم است. این مشارکت فعال را به فال نیک گرفته، به عزم و اندیشه متعالی ملت ایران فروتنانه عرض احترام می‌کنم. به گواه تاریخ و تجربه، با همدلی مسئولانه و وفاق حداکثری، می‌توان به اهداف بلندمدت دست یافت. اکنون زمان وحدت نیروهای مخلص و خبره از گرایش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است به منظور نیل به مقاصد کلان و این مهم جز با اخلاق‌مداری و واقع‌نگری دست‌یافتنی نخواهد بود.»
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نسبت به جریان شکست خورده انتخابات، گفت: «احساس نکنند که اتفاق ویژه‌ای رخ داده است، بلکه دو فرد با یکدیگر رقابت کرده‌اند و یک نفر پیروز شده، یک نفر مدعی اداره کشور بوده که خوب بود و دیگری که پیروز شده، خوب‌تر بوده است و باید موجب افتخار دیگری نیز باشد.»
اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی نیز تأکید کرد: «وظیفه همه ماست که بدون هیچ چشمداشتی به شما کمک کنیم که بتوانید در شرایط دشوار بعد از انتخابات گره‌گشایی کنید.
خوشبختانه رویکرد جنابعالی به مسائل و مشکلات پیشِ رو واقع‌بینانه، اصلاح‌طلبانه، علمی و راهگشاست و امید است با انتخاب همکارانی توانمند و همگرا و جلب همکاری و همراهی نهادهای رسمی همچنان با پشتوانه مردم به پیش روید و برایتان در تصدی این مسئولیت خطیر و پاسخ امانت و امید جامعه آرزوی موفقیت می‌کنم.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در ادوار یازدهم و دوازدهم پس از اعلام نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در پیامی به ملت ایران، مقام معظم رهبری و مسعود پزشکیان این پیروزی را تبریک گفت.  روحانی در این پیام، انتخابات ۱۵ تیر را «خلق یک جنبش ملی برای احیای جمهوریت» و «رأی مردم در یک همه‌پرسی ملی به تعامل سازنده با جهان و احیای برجام» خواند و تأکید کرد: «دولت چهاردهم، برخلاف آنچه دروغ‌پردازان گفتند، دولت اول دکتر پزشکیان است و دولت سوم هیچ‌کس دیگری نیست. همه آن‌ها که دل در گروی پیشرفت کشور دارند و عزت اسلام و ایران را می‌خواهند، با دل و جان به دکتر پزشکیان که با سلامت و صداقت خود، سرمایه اعتماد ملی را کسب کرد، کمک خواهند کرد تا با کمک شایستگان جامعه بتواند از آلام دردمندان بکاهد و ملت ایران را به زندگی آرام و آسوده و سرافرازانه‌ای که شایسته آن است، برساند.»

  
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar