نماد آخرین خبر

از عمارت مار-ئه-لاگو تا کاخ سفید؛ مصاحبه مفصل بلومبرگ با دونالد ترامپ

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
از عمارت مار-ئه-لاگو تا کاخ سفید؛ مصاحبه مفصل بلومبرگ با دونالد ترامپ

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

بلومبرگ در اواخر ژوئن در عمارت مار-ئه-لاگو به مصاحبه با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، پرداخت. در این مصاحبه ترامپ نظرات خود را درباره مسائل مختلف از جمله اقتصاد، شرح داده است.
 
 اواخر ژوئن است و دونالد ترامپ در عمارت مار-ئه-لاگو واقع در ایالت فلوریدا برای دوره بعدی ریاست‌جمهوری خود برنامه‌ریزی می‌کند. نظرسنجی‌‌ها حاکی از رقابت شدید و نزدیک او با جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - هستند و 34 اتهام کیفری که ترامپ با آن‌ها روبه‌رو بوده، نتوانسته بر رقابت او برای ورود به کاخ سفید تأثیر منفی بگذارد. 

به نوشته بلومبرگ، دو روز بعد از این مصاحبه، یک شوک بزرگ در نخستین مناظره ریاست‌جمهوری رقم خورد و نتایج این مناظره برای بایدن، مطلوب نبود. سپس یک شوک بزرگ‌تر در 13 جولای (23 تیر) از راه رسید و ترامپ از تلاش برای ترور، جان سالم به در برد.

فضای داخل عمارت مار-ئه-لاگو به گونه‌ای است که از پیروزی ترامپ در نوامبر اطمینان دارد، اما در خارج از این عمارت، جهان کاملا مطمئن نیست که این اتفاق رقم خواهد خورد. این نگرانی وجود دارد که یک دوره دیگر از ریاست‌جمهوری ترامپ چه اتفاقی می‌تواند در پی داشته باشد. شرکت‌های وال‌استریت از گلدمن ساکس و مورگان استنلی گرفته تا بارکلیز، به مشتریان خود هشدار داده‌اند که آمدن ترامپ و اجرا شدن سیاست‌‌های او می‌تواند تورم را افزایش دهد.

در ادامه اظهارنظرات ترامپ در موضوعات مختلف در مصاحبه اختصاصی با بلومبرگ آورده شده است.

مباحث پیرامون اقتصاد آمریکا
ترامپ که کت و شلوار و کراوات تیره پوشیده است، میزبان بازدیدکنندگان در عمارت مار-ئه-لاگو است و قبل از بحث در مورد برنامه‌های خود برای دور دوم ریاست‌جمهوری، برای آن‌ها نوشیدنی سفارش می‌دهد. رهبران کسب‌وکار برای ثبات و اطمینان، ارزش قائل هستند؛ وضعیتی که در دوره نخست ریاست‌جمهوری ترامپ وجود نداشت. اگرچه کمپین فعلی او با سازماندهی بهتری همراه است، اما او برنامه دقیقی برای سیاست اقتصادی ارائه نکرده است؛ موضوعی که باعث سردرگمی کسانی شده است که برای بازگشت احتمالی او آماده می‌شوند.

در اواخر آوریل، برخی مشاوران غیررسمی ترامپ پیش‌نویس پیشنهادی را برای محدود کردن استقلال فدرال رزرو به وال‌استریت ژورنال افشا کردند. این موضوع باعث نگرانی شد، اما ستاد انتخاباتی ترامپ تصریح کرد که او این پیشنهاد یا افشای آن را تأیید نکرده است. این حادثه سیاست‌های هنوز نامشخص کمپین ترامپ را برجسته کرد و گروه‌های محافظه‌کار مختلف سعی کردند بر برنامه اقتصادی او تأثیر بگذارند.

در عمارت مار-ئه-لاگو، ترامپ از اقدامات غیرمجاز اظهار ناامیدی می‌کند. او می‌گوید: «اطلاعات نادرست بسیار زیادی وجود دارد و می‌خواهم چندین مسئله را شفاف‌سازی کنم.»

نخست، مسئله جروم پاول رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) مطرح است. دونالد ترامپ در فوریه به فاکس نیوز اعلام کرده بود که او را مجددا به عنوان رئیس فدرال رزرو انتخاب نخواهد کرد. اکنون ترامپ بدون ابهام می‌گوید که اجازه می‌دهد پاول دوره ریاست خود را به پایان برساند که مصادف با دومین دوره دولت ترامپ خواهد بود.


ترامپ می‌گوید: «به پاول اجازه می‌دهم تا پایان در سِمت خود باقی بماند، به‌ویژه در صورتی که او روند درستی را در پیش بگیرد»؛ حتی با وجود اینکه ترامپ دست‌کم در کوتاه‌مدت، در سیاست‌های مربوط به نرخ بهره، نظرات خاص خود را دارد.

او هشدار می‌دهد که فدرال رزرو باید از کاهش نرخ بهره پیش از انتخابات نوامبر که در نتیجه آن، وضعیت اقتصادی و شرایط بایدن بهبود می‌یابد، خودداری کند.

وال‌استریت انتظار دارد که پیش از پایان سال 2024، نرخ بهره دو مرتبه کاهش پیدا کند و یکی از این کاهش‌ها مربوط به پیش از انتخابات خواهد بود. ترامپ می‌گوید: «این موضوعی است که آن‌ها می‌دانند نباید انجام شود.»

موضوع بعدی که در ذهن او قرار دارد: تورم. ترامپ به شکل پایان‌ناپذیری از چگونگی نظارت بایدن بر اقتصاد انتقاد می‌کند. اما او در خشمی که در قیمت‌ها و نرخ‌های بهره بالا ریشه دارد، یک فرصت می‌بیند تا به جذب رأی‌دهندگانی بپردازد که عموما از جمهوری‌خواهان حمایت نمی‌کنند، مانند شهروندان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار.

ترامپ می‌گوید که با حفاری‌های بیشتر نفت و گاز، قیمت‌ها را پایین خواهد آورد. او می‌افزاید: «ما بیش از هر کس دیگری طلای مایع داریم.»

سومین موضوع، مهاجرت است. او باور دارد محدودیت‌های شدید یک اتفاق کلیدی برای تقویت دستمزدها و بیشتر کردن نرخ اشتغال است. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نقش محدودیت‌های مهاجرتی در بازسازی اقتصاد را به عنوان "مهم‌ترین عامل" توصیف می‌کند که منفعت‌های خاصی برای آن دسته از اقلیت‌هایی دارد که او خواهان جلب رأی آن‌ها است.

ترامپ می‌گوید: «به خاطر مهاجرت، دستمزد سیاه‌پوستان کاهش یافته و شغل آن‌ها توسط مهاجران غیرقانونی گرفته می‌شود.» (بر اساس داده‌های دفتر آمار کار ایالات متحده، عمده رشد استخدام‌ها از سال 2018 به بعد مربوط به شهروندان آمریکایی و ساکنان قانونی بوده است، نه مهاجران.)

لحن ترامپ تندتر می‌شود. او ادامه می‌دهد: «جمعیت سیاه‌‌پوست در این کشور در مسیر مرگ قرار دارد، به خاطر آن چه رخ داده و آنچه که رخ خواهد داد؛ چه اتفاقی برای شغل، خانه‌ و مسائل دیگر آن‌ها خواهد افتاد؟ من می‌خواهم جلوی این مشکلات را بگیرم.»

به غیر از افزایش حفاری‌های مربوط به نفت و گاز، ترامپ برنامه‌ای دیگری در رابطه با پایین آوردن قیمت‌ها ارائه نداده است.

او باور دارد تعرفه‌های پیشنهادی او باعث منفعت آمریکا خواهد شد، اما اقتصاددانان مخالف این موضوع هستند و هشدار می‌دهند این تعرفه‌ها باعث افزایش تورم می‌شود.

یک گزارش تخمین زده که این تعرفه‌ها می‌تواند به شکل سالانه 1700 دلار بر خانوارهای دارای درآمد متوسط تحمیل کند. یک تحلیل دیگر نشان می‌دهد سیاست‌های ترامپ می‌تواند باعث رشد تورم و کند شدن رشد اقتصادی آمریکا شود.

ترامپ همچنین خواهان احیای قانون خود موسوم به «کاهش مالیات و مشاغل 2017» و کاهش بیشتر مالیات‌های شرکتی است، اما این موضوع ممکن است منجر به افزایش کسری بودجه شود. اقتصاددانان انتظار دارند سیاست‌های او باعث فشار بر سیاست‌گذاران برای افزایش نرخ بهره شود و وضعیت بدهی ایالات متحده را وخیم‌تر کند.

با وجود این نگرانی‌ها، برخی رهبران تجاری ممکن است به دلیل مواضع او درباره مسائل نظارتی، هنوز هم از ترامپ حمایت کنند.

مباحث پیرامون رهبران تجاری ایالات متحده
شرکت‌های آمریکایی هنوز هم در حال تطبیق پیدا کردن با احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید هستند. در خلوت، بسیاری از مدیران از این موضوع خوشحال نیستند. جفری سوننفلد، استاد دانشکده مدیریت ییل که مؤسسه رهبری مدیران عامل را اداره می‌کند، می‌گوید: «آنها نمی‌توانند او را تحمل کنند.»

 در 13 ژوئن (24 خرداد) ترامپ در واشنگتن یک جلسه خصوصی با مدیران مطرح با حضور «جیمی دایمن» مدیرعامل اجرایی جی‌پی مورگان چیس، «تیم کوک» مدیرعامل اپل و «برایان موینیهان» مدیرعامل اجرایی بنک آو امریکا برگزار کرد.

با وجود تنش‌ها با ترامپ به‌خصوص پس از حادثه 6 ژانویه و حمله به ساختمان کنگره که باعث شد بسیاری از مدیران ارشد آمریکا ترامپ را به باد انتقاد بگیرند، همه مدیران در این جلسه حضور داشتند که نشان‌دهنده تغییر شرایط نسبت به قبل است.

ترامپ نسبت به رابطه خود با مدیران شرکتی حساس است و استراتژی او در میانه‌ی گرفتن تأیید مدیران و همچنین تلاش برای تسلط بر آن‌ها، در نوسان است.

ترامپ از این موضوع آزرده است که هیچ‌کدام از مدیران 100 شرکت برتر آمریکا از نظر درآمدزایی (فرچون 100)، به شکل عمومی از کمپین او حمایت نکرده‌اند؛ با این حال، ایلان ماسک قول حمایت مالی داده است.

در این جلسه، ترامپ به مدیران یادآوری کرد که قانون کاهش مالیات شرکتی سال 2017 باعث شد مالیات آن‌ها از 35 درصد به 21 درصد کاهش پیدا کند و قول داد که این مالیات را تا 20 درصد کاهش دهد و اعلام کرد هدف نهایی، کاهش سطح آن به 15 درصد است. ترامپ مدعی شد که مدیران شرکت‌ها از این برنامه خشنود هستند.  

ترامپ می‌داند که حمایت مدیران عامل از او به شکل گسترده‌ای مبتنی‌بر منافع شخصی است و نتایج نظرسنجی‌ها بر آن تأثیر می‌گذارد.

ترامپ علی‌رغم تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات 2020 و مواجهه با رسوایی و به ظاهر ویرانی سیاسی، شاهد آن بود که جامعه تجاری جمهوری‌خواهان حمایت خود را به سوی دیگر نامزدها نظیر «رن دسنتیس» و «نیکی هیلی» متمرکز کردند. با این حال، با متوقف شدن کمپین انتخاباتی آن‌ها، ترامپ توانست نامزدی حزب خود را به دست آورد و همین موضوع باعث شگفتی بسیاری از رهبران تجاری شد.  

لیام دونوان، لابی‌گر تجاری جمهوری‌خواه، خاطرنشان می‌کند تصور اینکه کار ترامپ تمام شده است، نادرست بود، چراکه شالوده حزب جمهوری‌خواه به او وفادار باقی ماند. اگرچه ترامپ در گذشته کینه‌توزی داشته است، اما ادعا می‌کند که به دنبال تلافی علیه هیچ مدیر عاملی نیست. با این حال، او به دشمنی با مارک زاکربرگ از متا و جف بزوس از آمازون ادامه می‌دهد و به‌طور خاص از بزوس انتقاد می‌کند.

با وجود انتقادات، ترامپ از حمایت قوی در دنیای تجارت برخوردار است. اسکات بسنت، مدیرعامل Key Square Capital Management از سیاست های اقتصادی ترامپ تمجید می‌کند و جیمی دایمن، مدیرعامل اجرایی جی‌پی‌ مورگان چیس، موفقیت‌های ترامپ در زمینه‌هایی مانند ناتو و مهاجرت را تصدیق می‌کند. ترامپ اکنون آقای دایمن را به شکل بالقوه به عنوان وزیر خزانه‌داری دولت خود می‌بیند.

ترامپ آماده است تا رهبران تجاری را در دولت خود بگنجاند. داگ بورگوم، فرماندار داکوتای شمالی و بسنت برای پست‌های کابینه در نظر گرفته شده‌اند، در حالیکه گلن یانگکین از اعضای بالقوه دولت است. با این حال، «کنت چناو»، مدیر عامل سابق امریکن اکسپرس خاطرنشان می‌کند که بسیاری از مدیران عامل از مجازات ترامپ می‌ترسند. چناو می‌گوید مدیران عامل فعلی از این که در تیررس ترامپ قرار بگیرند، وحشت دارند.

سیاست خارجی
ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری خود سیاست دیرینه جمهوری‌خواهان مبنی بر طرفداری از تجارت آزاد را در هم شکست. او می‌گوید اگر دوباره انتخاب شود، اقدامات بیشتری در این رابطه انجام خواهد داد. در عمارت مار-ئه-لاگو او از سیاست وضع تعرفه طرفداری می‌کند؛ او در حال تحقیق درباره ویلیام مک‌کینلی بوده است و او را «پادشاه تعرفه» می‌نامد. ترامپ با این اظهارنظر نشان می‌دهد که نه تنها می‌خواهد تعرفه‌های مربوط به کالاهای چینی را افزایش دهد بلکه با اتحادیه اروپا نیز همین کار را انجام خواهد داد.
ترامپ می‌گوید: «مک‌کینلی آمریکا را ثروتمند کرد و در میان روسای جمهور این کشور، تونایی‌های او بیش از همه دست‌کم گرفته شده است. نمی‌توانم باور کنم که چرا تعداد زیادی از افراد نسبت به تعرفه دیدگاه منفی دارند، آن هم در شرایطی که تعرفه‌ها یک اقدام هوشمندانه محسوب می‌شوند.»

در کمال تعجبِ بسیاری از گروه های تجاری و مصرف‌کننده، بایدن تعرفه‌های ترامپ بر چین را نگه داشت و حتی عوارض را بر فولاد، آلومینیوم، نیمه‌رساناها، خودروهای برقی، باتری و دیگر کالاها افزایش داد.

با این حال، در دنیای ترامپ، اقدامات بایدن به‌عنوان تأییدیه‌ای تلقی می‌شود که ترامپ در مورد تهدیدی که چین برای اقتصاد و امنیت ایالات متحده ایجاد می‌کند، درست می‌گفت و منتقدان دموکرات او اشتباه می‌کردند.

ترامپ مشتاق است که به میزان بیشتری از سیاست وضع تعرفه استفاده و این دارو را برای متحدان اروپایی آمریکا نیز تجویز کند.
علاوه بر هدف قرار دادن چین با تعرفه‌های جدید بین 60 تا 100 درصد، او می‌گوید که با اشاره به شکایات فراوان درباره عدم خرید کافی کالاهای آمریکایی از سوی کشورهای خارجی، تعرفه 10 درصدی را بر واردات از کشورهای دیگر اعمال خواهد کرد.

ترامپ می‌گوید: «اتحادیه اروپا خیلی دوست داشتنی به نظر می‌رسد. ما اسکاتلند و آلمان را دوست داریم. ما همه این مکان‌ها را دوست داریم. اما به محض اینکه از آن عبور کنید، با ما خشونت‌آمیز رفتار می‌کنند.» او از عدم تمایل اروپا به واردات خودرو و محصولات کشاورزی ایالات متحده به عنوان محرک‌های اصلی بیش از 200 میلیارد دلار کسری تجاری یاد می‌کند؛ آماری که ترامپ آن را معیاری حیاتی برای عدالت اقتصادی می‌داند.

ترامپ مکالمه‌ای با آنگلا مرکل، صدراعظم وقت آلمان، را بازگو می‌کند: «آنگلا، در حال حاضر چند فورد یا چند شورلت در مونیخ وجود دارد؟» او در پاسخ لهجه آلمانی مرکل را تقلید می‌کند: «اوه، فکر نمی‌کنم که تعداد زیادی از این خودروها در مونیخ حضور داشته باشند.»

ترامپ می‌گوید: «آن‌ها با ما بسیار بد رفتار می‌کنند. اما من در حال تغییر همه آن شرایط و آن فرهنگ بودم.»

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره تعهد آمریکا به دفاع از تایوان در برابر چین روشن می‌کند که علی‌رغم حمایت اخیر هر دو حزب آمریکا از تایوان، او در بهترین حالت نسبت به ایستادگی در برابر تجاوز چین به تایوان، بی‌اشتیاق است. بخشی از بدبینی او ناشی از نارضایتی اقتصادی است. او می‌گوید: «تایوان تجارت تراشه را از ما گرفت. یعنی ما چقدر احمقیم؟ آن‌ها تمام تجارت تراشه را از ما گرفتند. آن‌ها فوق‌العاده ثروتمند هستند.»

آنچه که او می‌خواهد این است که تایوان برای به دست آوردن حفاظت ایالات متحده باید هزینه کند.

یکی دیگر از عواملی که باعث شک و تردید او می‌شود، مشکل عملی دفاع از جزیره‌ای کوچک در آن سوی کره زمین است. او می‌گوید: «تایوان 9500 مایل دورتر است. این جزیره 68 مایل از چین فاصله دارد». کنار گذاشتن تعهد به تایوان نشان‌دهنده یک تغییر چشمگیر در سیاست خارجی ایالات متحده خواهد بود و اهمیت آن به اندازه توقف حمایت از اوکراین است. اما ترامپ آماده است تا شرایط را به‌طور اساسی تغییر دهد.

در مقابل، دیدگاه‌های او در مورد عربستان سعودی دوستانه‌تر است. او می‌گوید در شش ماه گذشته با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، صحبت کرده است، اما از توضیح بیشتر در مورد ماهیت و فراوانی مذاکرات آن‌ها خودداری می‌کند. ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا نگران است افزایش تولید نفت و گاز آمریکا باعث ناراحتی سعودی‌ها شود که می‌خواهند برتری خود را در بخش انرژی حفظ کنند، ترامپ پاسخ می‌دهد که اینطور فکر نمی‌کند. ترامپ با اشاره به عربستان می‌گوید: «آن‌ها همیشه به محافظت نیاز دارند و من همیشه از آن‌ها محافظت خواهم کرد.»

ترامپ بایدن و باراک اوباما را متهم به تخریب روابط آمریکا با عربستان سعودی می‌داند و می‌گوید که آن‌ها عربستان را به سمت یک دشمن اصلی سوق دادند. او می‌گوید: «آن‌ها دیگر با ما نیستند. آن‌ها با چین هستند. اما عربستان نمی‌خواهد با چین باشد و می‌خواهد با ما باشد.»

متحدان غربی که اکنون با رویکرد شخصی و غیرقابل اعتماد ترامپ در سیاست خارجی آشنا هستند، اقدامات گسترده‌ای را برای آماده شدن برای بازگشت احتمالی او به کاخ سفید انجام می‌دهند. این‌ها شامل افزایش هزینه‌های دفاعی، انتقال کنترل کمک‌های نظامی اوکراین به ناتو و رقابت برای بهبود روابط با مشاوران ترامپ و اندیشکده‌های وابسته است. در نشست سران ناتو در واشنگتن، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از متحدان خواست تا به جای منتظر ماندن برای نتایج انتخابات در نوامبر برای تصمیم‌گیری، سریعا برای کمک به کشورش در دفع تهاجم روسیه اقدام کنند.

سیلیکون ولی
ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود و پس از آن، اغلب صنعت فناوری ایالات متحده را هدف قرار داد. برای بسیاری از آن زمان، توییتر سابق پلتفرم انتخابی او برای ابراز نارضایتی از شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل و خود توییتر، قبل از حضور ایلان ماسک در این شرکت بود. در سال 2020 او فرمان اجرایی کاهش حمایت‌های قانونی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را امضا کرد و دولت او تحقیقاتی علیه آمازون، اپل، فیس‌بوک و گوگل را آغاز کرد؛ اقداماتی که در دوران بایدن نیز انجام شد و گسترش یافت.

شکایت اصلی او و جمهوری‌خواهان این بود که شرکت‌های فناوری نسبت به محافظه‌کاران تعصب دارند. امروز، تمرکز ترامپ بر یک اتهام دیگر است: شرکت‌های فناوری که از کنترل خارج شده‌اند، به کودکان آسیب می‌رسانند، تا حدی که باعث ایجاد یک اپیدمی خودکشی در سراسر کشور می‌شوند. او استدلال می‌کند: «آن‌ها بیش از حد بزرگ، بیش از حد قدرتمند شده‌اند. آن‌ها تأثیر منفی زیادی روی جوانان دارند.»

با این حال، لحظاتی بعد، او از بسیاری از همین پلتفرم‌ها به عنوان سنگرهای حیاتی در برابر برتری فناوری چین دفاع می‌کند. ترامپ می‌خواهد شخصا بر شرکت‌های آمریکایی تسلط داشته باشد، اما نمی‌خواهد رقبای خارجی جایگزین آن‌ها شوند. او در مورد شرکت‌هایی که داشت آن‌ها را سرزنش می‌کرد، گفت: «من به آن‌ها بسیار احترام می‌گذارم. اگر خیلی خشونت آمیز به دنبال آن‌ها بروید، می‌توانید آن‌ها را نابود کنید. من نمی‌خواهم آنها را نابود کنم.»

در مار-ئه-لاگو، تنها استثناء ادعای او مبنی بر اینکه نمی‌خواهد به شرکت‌های فناوری ایالات متحده آسیب برساند و به شرکت‌های داخلی نسبت به خارجی‌ها امتیاز می‌دهد، تیک‌تاک است. ترامپ در مورد استقبال اخیرش از این پلتفرم رسانه اجتماعی متعلق به چین، جایی که در حال حاضر بسیار محبوب است، اشاره می‌کند که ممنوعیت آن در ایالات متحده به نفع شرکت و مدیر عاملی است که او تمایلی به پاداش دادن به این فرد ندارد. او می‌گوید: «اکنون [که] به آن فکر می‌کنم، من طرفدار تیک‌تاک هستم، زیرا شما به رقابت نیاز دارید. اگر تیک‌تاک نباشد، فقط فیس‌بوک و اینستاگرام خواهند بود». ترامپ هنوز از تصمیم فیس‌بوک مبنی بر ممنوعیت حضور او در فضای مجازی در پی حملات 6 ژانویه رنجیده است.

ترامپ درباره ارزهای دیجیتال نیز تغییر نظر داده است. او پیش‌تر از بیت‌کوین به عنوان یک «کلاهبرداری» و «فاجعه‌ای در انتظار وقوع» انتقاد کرده بود. اکنون می‌گوید که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال باید در ایالات متحده استخراج شوند. او می‌گوید: «اگر ما این کار را نکنیم، چین آن را انجام خواهد داد و چین آن را خواهد داشت – یا یک کشور دیگر.

برخی در سیلیکون ولی آموخته‌اند که بهترین راه برای ترغیب ترامپ به تغییر موضعش، این است که مستقیما از او درخواست کنند. مطمئنا این مورد برای تیم کوک مدیرعامل اپل سودمند بوده است. در سال 2019، به نظر می‌رسید که شرکت اپل قربانی جنگ تجاری ترامپ با چین شود و میلیاردها دلار در خطر باشد، زیرا ترامپ تعرفه واردات 25 درصدی را اعلام کرده بود. ترامپ سپس علنا درخواست اپل درباره مستثنی شدن از این تعرفه‌ها را رد کرد. او در توییتر نوشت: «اپل برای قطعات مک پرو که ساخت چین هستند، معافیت یا تخفیف تعرفه‌ای دریافت نخواهد کرد. آن‌ها را در ایالات متحده آمریکا بسازید، بدون تعرفه!»

در عمارت مار-ئه-لاگو ترامپ با علاقه از تیم کوک صحبت می‌کند و فاش می‌کند که چگونه مدیرعامل اپل او را متقاعد کرد. او به یاد می‌آورد که کوک به او می‌گوید: «می‌خواهم جلسه‌ای برگزاری کنیم. می‌توانم شما را ببینم؟» ترامپ از ژست احترام رئیس شرکتی که در آن زمان ارزشمندترین شرکت جهان بود، قدردانی کرد. ترامپ می گوید: «این قابل توجه است. ترامپ به یاد می‌آورد که تیم کوک رُک بود. ترامپ می‌گوید: «او گفت من به کمک نیاز دارم، شما تعرفه های ۲۵ درصدی و ۵۰ درصدی [بر محصولات اپل وارداتی از چین] وضع کرده‌اید. این واقعا به تجارت ما آسیب می‌رساند. این اتفاق به‌طور بالقوه کسب‌وکار ما را نابود خواهد کرد.» (بلومبرگ: سخنگوی اپل از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.)

ترامپ به دنبال انجام این کار نبود؛ عمدتا می‌خواست نشان دهد که می‌تواند مشاغل تولیدی را به ایالات متحده بازگرداند، همانطور که قول داده بود. او در سخنانش به کوک اعلام کرد که باید تولیدات داخلی را گسترش دهد. ترامپ به یاد می‌آورد: «گفتم، بچه‌ها، من برای شما کاری انجام می‌دهم، اما شما باید محصولات را در این کشور بسازید.» چهار ماه بعد، اپل اعلام کرد که شروع به ساخت یک کارخانه در شهر آستین کرده است. در بیانیه مطبوعاتی کوک آمده است: «ساخت مک پرو، قدرتمندترین دستگاه اپل تا به حال، در شهر آستین هم مایه غرور است و هم گواهی بر قدرت ماندگار نبوغ آمریکایی». کوک سپس یک مک پرو 5999 دلاری به ترامپ هدیه داد که یکی از اولین نمونه‌های ساخته شده در کارخانه تگزاس بود.

این موضوع یک نقشه راه برای مدیران عامل شرکت‌های فناوری خواهد بود تا بدانند در صورت پیروزی ترامپ، چه استراتژی‌ای به کار بگیرند.

آینده نامشخص
آنچه ترامپ در مورد مشاغل آمریکایی و افرادی که آن‌ها را اداره می‌کنند، فکر می‌کند، ناگهان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. نظرات او در مورد فدرال رزرو، اقتصاد و هر موضوع مهم در سراسر جهان نیز همینطور است.

شوک عملکرد متزلزل بایدن در مناظره نخست، تردیدها را در مورد سلامت شناختی رئیس‌جمهور آمریکا افزایش داد و حزب دموکرات را در یک بحران وجودی فرو برد. این امر همچنین در بسیاری از نظرسنجی‌ها به ترامپ برتری داد.

ترامپ در تماس تلفنی با بلومبرگ در 9 جولای، چهار روز قبل از تیراندازی، می‌گوید: «مناظره قطعا تأثیر زیادی داشت. بسیاری از ایالت‌ها در حال حاضر شروع به کار کرده‌اند و این نوسان بسیار بزرگی را نشان می‌دهد.» او در پاسخ به این سوال که آیا بایدن باید از رقابت خارج شود، می‌گوید: «این تصمیمی است که او باید بگیرد. اما من فکر می‌کنم که کشور ما در خطر بزرگی قرار دارد، چه او در آنجا بماند و چه انصراف دهد.» ترامپ در مورد کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، که گزینه‌ای احتمالی در صدر انتخاب دموکرات‌ها است، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم تفاوت زیادی داشته باشد.»
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar