نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

اعتراض نرجس

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
اعتراض نرجس

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

اعتراض نرجس سلیمانی به عملکرد زاکانی در شهرداری تهران


همه چیز از تذکر نرجس سلیمانی به علیرضا زاکانی، شهردار تهران و عملکرد او آغاز شد. جایی که با انتقاد از وضعیت مدیریت پایتخت ازجمله جمع‌آوری پسماندها، در خطابی تلویحی به شورای شهر و مدیران شهرداری گفت: «وقتی مقبولیت از بین می‌رود، مشروعیتی باقی نمی‌ماند».
او گفت که‌ «درحالی ‌که اکثر مدیران شهرداری و شهردار تهران در پست‌های خودشان حضور نداشتند کارمندان شهرداری به بهترین شکل ممکن شهر را مدیریت کردند حتی به جد می‌شود گفت، بهتر از زمانی که مدیران ارشد شهرداری حضور داشتند». او ادامه داد که‌ «جدا از شعارهای نمایشی شهر به عطاری دانا نیاز دارد که در سکوت و بدون هیاهوی بی‌حاصل تلاش کند و دائم در هوس جای دیگری نباشد».
نرجس سلیمانی حالا یکی از منتقدان جدی زاکانی است. رویه‌ای که با مشی ابتدایی ورودش به شورای شهر تهران تفاوت اساسی دارد. او در ابتدا ازجمله افرادی بود که با حمایت پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا،‌ بعد از یک سال مهدی اقراریان را از ریاست کمیسیون حقوقی و نظارت شورا کنار زد و بر مسند این کمیسیون نشست اما به مرور تبدیل به یکی از منتقدان شهردار تهران و البته یار نزدیک پرویز سروری شد. او طی تذکراتی در صحن شورا بارها عملکرد شهردار تهران، به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی را مورد نقد قرار داد. پرویز سروری که به‌نوعی پدر معنوی او در شورا بود در تمام این مدت تلاش کرد تا واکنش‌های تندوتیزی که نسبت به تذکرات سایر اعضای شورا نشان می‌دهد را از نرجس دریغ کند اما در نهایت قفل حفظ حرمت نرجس سلیمانی با محمد آقامیری دیگر عضو شورای شهر و از مدافعان زاکانی شکسته شد و بعد از آن هم شهرداری چه در رسانه متبوع خود و چه در خبرگزاری فارس به مدیرعاملی داماد خواهر زاکانی،‌ دختر حاج‌قاسم سلیمانی در معرض شدیدترین هجمه‌ها به دلیل انتقاد از زاکانی قرار داد.
آقامیری گفت که‌ «‌توقعی که از فرزند شهید سلیمانی که اسطوره «ما می‌توانیم» است این نبود. وقتی می‌گویید سه سال کار نکردید. یعنی ما زیر کولر باد خوردیم. اینکه چشمان خود را ببندیم و دهان خود را باز کنیم در شأن فرزند شهید سلیمانی نیست. من نماینده شهردار نیستم و عضو شورا هستم».
در واکنش به این اظهارات؛‌ مهدی اقراریان و ناصر امانی خطاب به آقامیری از او به دلیل نسبت دادن انتقادات نرجس سلیمانی به شهید سلیمانی انتقاد کردند و همین موضوع صحن شورا را به تشنج کشید.
اما در نهایت ماجرا به اینجا ختم نشد و خبرگزاری فارس مطالب تندی را علیه این سه عضو منتقد شورا منتشر کرد. فارس نوشت که «یکی از اعضای شورای شهر درباره هجمه ۲ عضو شورا به شهردار تهران گفته اقراریان توقع داشت شهردار منطقه محل سکونتش را خودش معرفی کند. امانی هم پس از دستگیری برادرش به جرم دریافت رشوه، شروع به مخالفت کرد».
روزنامه همشهری متعلق به شهرداری تهران روز بیست‌وهفتم تیرماه در سرمقاله‌ای به قلم مدیر آن، بدون نام بردن از خانم سلیمانی، با انتقاد از اظهارات اخیرش او را متهم به «دروغ» گفتن کرده است.
محسن مهدیان نوشته است که «روز یک‌شنبه ‌گفته شد طی سه سال گذشته مدیریت شهری هیچ دستاورد مهمی نداشته است؛ واقعاً نداشته است؟ این نقد است؟ نظارت است؟ ‌یا تکیه ‌کردن به دروغ آشکار مجازی که از بیخ‌وبن تکذیب شده است و آن ‌را نشانه ضعف مدیریت شهری دانستن، اخلاق است؟ تقواست؟ در شرایطی که مردم انتظار وحدت و همدلی برای کارآمدی بیشتر دارند، انشقاق و اختلاف‌افکنی خطای فاحش و نابخشودنی است».
مهدیان در این مقاله نوشته است: «نقد با تخریب متفاوت است؛ تذکر، حرف گوشه‌دار و تندی و طعنه نیست، گلایه حرف غیرمنصفانه و خلاف ‌واقع نیست. این تفاوت‌ها را نمی‌بینیم؟ اگرچه این ‌دست رفتارها منحصر به انگشت‌شمار و معدودی از نماینده‌های محترم است اما مردم این بداخلاقی را به کلیت شورای انقلابی منتسب می‌کنند».
سلیمانی همان روز به وب‌سایت خبری انتخاب گفته است که بخش «حمل‌ونقل عمومی، خصوصاً روزمینی» و «وضعیت دیداری پسماند از جهت جمع‌آوری و تفکیک در راستای طرح جامع پسماند» پیشرفتی حاصل نشده است.
او گفته که گزارش «تخلفاتی که روزانه دریافت می‌کنم سیر نزولی قابل توجهی نداشته و شهروندان نیز به‌عنوان مالکین حقیقی شهر به طور مداوم درحال انتقال گلایه‌های خود در حوزه‌های مختلف هستند».

خودشیفته و مستعد دیکتاتوری
در واکنش به هجمه رسانه‌ای حامیان زاکانی اما منتقدان او نیز واکنش‌های گسترده‌ای داشتند. مهدی اقراریان با هشتگ فامیل‌بازی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در پروژه حمله رسانه‌ای به منتقدان زاکانی؛ اولین بار نیست که هزینه‌ پرداخت می‌کنیم. امروز با سردار سلامی درخصوص عملکرد غیرحرفه‌ای فارس صحبت کردم».‌ احتمالاً منظور اقراریان از «فامیل‌بازی» نسبت برخی مدیران خبرگزاری فارس با علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران است.
ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر نیز در مطلبی با همین هشتگ نوشت: «با افتخار به شهردار شدن غیر‌قانونی آقای زاکانی رای ندادم و در مقابل قانون‌شکنی‌ها و تخلفاتش ایستاده و هزینه آن‌ را نیز پرداخته‌ام، حال با تهمت و افترای پروژه‌‌بگیران ساکت نخواهم شد؛ وَلَنَصبِرنَّ عَلی ما آذَیتُمونا و عَلی الله فلیتَوکلِ المُتوکلون».
محمود صادقی، نماینده دوره پیشین مجلس شورای اسلامی در شبکه ایکس (توییر سابق) نوشته است: «شما اگر از باند ما انتقاد کنی، از دایره خودی‌ها خارج می‌شوی و مستوجب هزار انگ خواهی شد، حتی اگر نرجس سلیمانی باشی‌».
عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب هم در روزنامه اعتماد نوشته است: «حتی اگر کارآمدی یک مدیر هم خوب باشد، هنگامی که مردم به هر دلیلی به او بدبین شوند، بقای او درست نیست».

عبدی با انتقاد از نحوه واکنش‌ها به اظهارات نرجس سلیمانی خطاب به منتقدانش نوشته است: «این نحوه برخورد غیرمعقول شما با «درست یا غلط»، «حق یا باطل» بودن گزاره‌ها، آغاز سقوط است. چند سال دیگر که به یاد رفتار امروزتان بیفتید خواهید گفت اشتباه کردیم. هزینه جبران اشتباه در امروز کمتر از فرداست».
مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران هم به انتخاب گفته است که برای برکناری آقای زاکانی «مطالبه عمومی ایجاد شده» است. عباسی گفته: «آقای زاکانی که نماینده مردم نیست، خانم سلیمانی نماینده مردم است. در تهران نیز اعضا شورا طبق قانون وظیفه دارند که مصوبه‌های مرتبط با شهر را تصویب کنند و برعملکرد شهردار و شهرداری نظارت کنند. در نتیجه نظارت بر عملکرد شهردار و شهرداری، یک حق قانونی اعضا شوراست».
علیرضا زاکانی، شهردار تهران که محور انتقاد خانم سلیمانی بوده، در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران نامزد شده بود اما پیش از رای‌گیری از نامزدی انصراف داد.
در جریان اظهارات زاکانی در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی، عملکرد او در تهران یک بار دیگر مورد توجه و انتقاد افکار عمومی قرار گرفت. با توجه فزاینده به شهردار تهران، گزارش شد که تومار آنلاین درخواست کناره‌گیری او از سمت شهرداری بیش از ۱۲۰ هزار امضا جمع کرده است. زاکانی روز چهارشنبه هفته گذشته گفته است که این تومار «تهمت بود و هم غیرقانونی، نمی‌دانم از کجا چنین تهمت‌هایی مطرح می‌شود».
او از نحوه مدیریت خود در شهرداری تهران دفاع کرده و گفته: «رای و نظر آنان که بر علیه بنده امضا جمع کردند محترم است اما بیش از آنها هم امضاهایی برای ماندن اینجانب در شهرداری تهران بوده است، اما باید بگویم که چه آنهایی که علیه بنده امضا جمع کردند و چه آنها که به‌نفع بنده این کار را کردند این امضاها مبنای قانونی ندارند».
در جریان انتقادات مطرح درباره شهرداری تهران، سخنگوی این نهاد گفته، موضوع «پست‌فروشی» در شهرداری تهران را تکذیب کرده است. این موضوع در ویدئویی از سوی یکی از کارکنان سابق شهرداری مطرح شده و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایران داشته و سخنگوی شهرداری می‌گوید، کذب است و فرد مدعی دستگیر شده است.
با وجود تکذیب شهرداری، جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگاران گفته است که «ورود نهادهای نظارتی و دستگاه قضا به ادعای پست‌فروشی در شهرداری تهران ضرورت دارد».
او همچنین در واکنش به اظهارات اخیر درباره کمپین برکناری علیرضا زاکانی نوشت: فقط یک خودشیفته مستعد دیکتاتوری می‌تواند بگوید: انتقادات اعضای شورا (نمایندگان مردم) صددرصد نادرست است. وقتی اشتباهات اصلاح نمی‌شود تنها راه هرس است. از دوره کنونی شورای شهر تهران یک سال باقی‌ مانده است. قرار است انتخابات شوراهای شهر و روستا، بهار سال آینده برگزار شود.
اصولگرایان که اکنون کنترل شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت را در دست دارند، هشدار می‌دهند که بالا گرفتن انتقادات از وضعیت مدیریت شهری در سه سال اخیر ممکن است باعث شود در انتخابات سال آینده به موفقیت نرسند.

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar