نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

در انتظار گزارش رسمی نهایی

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
در انتظار گزارش رسمی نهایی

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

محسن صالحی‌خواه| دو ماه از سقوط بالگرد آشیانه جمهوری‌ اسلامی در آذربایجان شرقی گذشت. اما هر چه بیشتر فکر می‌کنم، کم‌تر می‌فهمم چرا سوالاتی سخت و مهم درباره این حادثه خسارت‌بار تاکنون بی‌پاسخ مانده است. آیا ۶۰ روز پس از وقوع این حادثه که منجر به درگذشت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی، سرتیم حفاظت و خلبانان آشیانه جمهوری اسلامی شد، نباید گزارشی تفصیلی و جامع از این سقوط منتشر شود؟

۱- چرا رئیس‌جمهور، سی‌وچند روز بعد از عملیات «وعده صادق» به مرز ایران و آذربایجان رفت؟ مگر نه اینکه ارتباط گسترده باکو و تل‌آویو آشکار شده و اخبار متواتر و متعددی مبنی بر ارتباط عمیق و مستحکم میان دستگاه‌های اطلاعاتی دو طرف وجود دارد؟ حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در نیمه‌شب ۲۵ فروردین آغاز شد و بالگرد رئیس‌جمهور ۳۰ اردیبهشت سقوط کرد. کدام تحلیل یا ضرورت این اجازه را می‌دهد که در چنین وضعیت و زمانی که تجربه ثابت کرده اسرائیلی‌ها ضربه‌هایی که می‌خورند را بدون پاسخ نمی‌گذارند، سفری در این سطح به مرز ایران و آذربایجان برنامه‌ریزی شود؟ حتی اگر بپذیریم که سفر ضروری بود، آیا در مرز ایران و آذربایجان با این مشخصات، باید سفر هوایی صورت می‌گرفت؟

۲- چند نفر در این پرونده بازداشت شدند؟ چه کسانی قاصر یا مقصر بودند؟ سفر رئیس‌جمهور بدون برنامه‌ریزی قبلی صورت نمی‌گیرد. زمانی که مقامی در این سطح قصد سفر به یک استان را دارد، دستگاه‌های مختلف اطلاعاتی، انتظامی، نظامی و سیاسی در برنامه‌ریزی و اجرای این سفر، ذیل شورای تامین و کمیته امنیتی استانداری دخیل هستند. قاعدتاً مسیر پرواز شخصیت‌ها محرمانه است. باید مشخص شود چه کسانی در این فقره خیانت یا کوتاهی کردند.

رفتارها این‌طور نشان می‌دهد که انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته. انگار نه انگار بالگرد حامل رئیس‌جمهور در جنگل‌های ورزقان افتاد، او و همراهانش کشته شدند و هنوز ده‌ها سوال بی‌جواب وجود دارد. به جای مطالبه‌گری برای یافتن حقیقت، بر استفاده ابزاری از احساسات مردم تمرکز شد. اما حالا که شور آن حادثه و تشییع پیکرها از بین رفت و انتخابات هم تمام شد، باید پرسید که در ورزقان چه اتفاقی افتاد. چرا همیشه طوری رفتار می‌کنیم که انگار اتفاق خاصی نیفتاده است؟

۳- آنچه ۳۰ اردیبشهت در آذربایجان شرقی اتفاق افتاد، حادثه بود؟ در گزارش دوم ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شد که براساس پیاده‌سازی مکالمات ضبط‌شده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه‌دیده تا زمان وقوع حادثه و عدم پاسخگویی آنها ۶۹ ثانیه طول کشیده است. در این ۶۹ ثانیه چه گذشته است؟ چرا تماس خلبان با تیم پروازی دو بالگرد دیگر قطع شد؟ تماس تیم حفاظت هم قطع شد؟ تکلیف سیستم جی‌پی‌اس بالگرد چیست؟ چرا فقط یک محافظ همراه رئیس‌جمهور در پرواز بود؟ ماجرای تماس مرحوم آل هاشم چه بود؟ چند درصد احتمال می‌دهیم عامل خارجی در این سانحه دخیل باشد؟ این بالگرد دوموتوره است. هر دو موتور از کار افتاده بود؟ اگر پاسخ مثبت است، چه عاملی باعث شد که هم تماس‌ها قطع شود، هم سیستم بالگرد به‌طور کامل از کار بیفتد؟

چرا درحالی‌که همه می‌دانستیم جست‌وجو برای پیدا کردن لاشه بالگرد و جنازه‌ سرنشینان در جریان است، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در خبر ۲۱ گفت از نقاط امیدوارکننده وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهوری این است با یکی از سرنشینان بالگرد و یکی از کادر پرواز ارتباط برقرار شده است که نشان می‌دهد میزان سختی حادثه بالا نبوده است؟ ده‌ها سوال بی‌پاسخ درباره سقوط بالگرد بل ۲۱۲ آشیانه جمهوری اسلامی وجود دارد که امیدواریم در گزارش نهایی نهادهای مسئول پاسخی برای آن‌ها پیدا کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar