نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

دفاع کیهان از دولت رئیسی: تورم، ارثیه شوم دولت تدبیر و امید بود

منبع
کيهان
بروزرسانی
دفاع کیهان از دولت رئیسی: تورم، ارثیه شوم دولت تدبیر و امید بود

کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مدعیان اصلاحات در حالی صحبت از تورم و نسبت دادن آن به دولت سیزدهم صحبت می‌کنند که گویا اقدامات دولت تدبیر و امید را فراموش کرده‌اند.
 
روزنامه شرق در شماره دیروز خود عبارت «تورم؛ ارثیه شوم» را تیتر یک خود قرار داد و نوشت: «... حالا دولت مسعود پزشکیان میراث‌دار این تورم مزمن است که از نظر بسیاری از اقتصاددانان پاشنه آشیل اقتصاد کشور است.»
شرق همچنین نوشت: «ریشه تورم در ایران را باید از دو منظر پولی و واقعی مورد بررسی قرار داد. رشد نقدینگی در ایران متناسب با رشد تولید نیست و سیاست‌های پولی و مالی واقع‌بینانه تعریف نشده و در سنوات گذشته بودجه کشور با کسری‌های آشکار و پنهان مواجه بوده است. دولت برای جبران کسری بودجه، چاره‌ای جز روی‌آوردن به استقراض از بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی و حتی اسناد اوراق بهادار از مردم ندارد که در نهایت تا زمانی که کسری بودجه کاهش پیدا نکند یک منشأ تورم در اقتصاد ایران ماندگار خواهد بود.»
مدعیان اصلاحات در حالی تورم را به دولت سیزدهم منتسب می‌کنند که انگار فراموش کرده‌اند این دولت تدبیر و امید روحانی بود که دولت را با تورم 60 درصدی تحویل شهید رئیسی داد. 
دولت سیزدهم با تحویل گرفتن تورم 60 درصدی، خیل عظیم کشته‌های کرونا و رکود اقتصادی، طی کمتر از 3 سال تورم را به 35 درصد رساند.
تورمی که به گفته کارشناسان اصلاح‌طلب باید در زمان شهید رئیسی به بیش از صد درصد می‌رسید. 
یا فراموش کرده‌اند که دولت تدبیر و امید با استقراض از بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و دست ‌بردن در بازار بورس نه‌تنها اعتماد مردم را نسبت به این بازار کاهش داد، بلکه دولت را در حجم عظیمی از بدهی‌ها رها کرد.
این کارشناسان اقتصادی که محصول و نتیجه دولت روحانی را نمی‌بینند و همه مشکلات را از دولت سیزدهم می‌دانند، چرا زمانی که دولت روحانی برای کسری بودجه و حل مشکلات خود اقدام به چاپ پول به صورت بی‌رویه و دست ‌بردن در بازار بورس کرد، ساکت بودند؟ یا زمانی که تورم به 60 درصد رسید و روحانی دولت را تحویل داد، تورم ایران را در سطح جهانی با دیگر کشورها مقایسه نکردند؟
دولت سیزدهم در شکستن کمر تورمی که همه اقتصاددانان آن را بالای صد درصد پیش‌بینی می‌کردند، موفق بوده و رشد اقتصادی صفر درصدی را به 6 درصد رساند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره