نماد آخرین خبر

پاسخ پلتفرم «کارزار» به گزارش همشهری

منبع
همشهري
بروزرسانی
پاسخ پلتفرم «کارزار» به گزارش همشهری

همشهری/متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مدتی است کارزاری اینترنتی با جمع‌آوری امضاهای مجازی در حال تلاش برای برکناری علیرضا زاکانی، شهردار تهران است. در این راستا، روزنامه همشهری گزارشی پیرامون کم‌وکیف این کارزار با عنوان «کارزار دروغ» در تاریخ 19تیرماه منتشر کرد. در این گزارش، به مبنای اقدام این کارزار، همچنین به صحت و سقم امضاها، از اساس اشتباه‌بودن مطالبه برکناری و دلایل عصبانیت از شهردار تهران اشاره شده بود. این استارت‌آپ اجتماعی در قالب جوابیه‌ای به موضوع «صحت و سقم امضاها» در این گزارش واکنش نشان داد که خلاصه‌ای از آن به این شرح است:

احتراما پیرو گزارش مربوط به تیتر اول روزنامه همشهری در تاریخ 19تیرماه 1403در رابطه با پلتفرم کارزار و ادعاهای کذب مربوط به این استارت‌آپ اجتماعی، توضیحات زیر به استحضار می‌رسد؛
1. کارزار طی 7سال گذشته به‌عنوان پلتفرمی کاربرمحور و بی‌طرف تلاش دارد صدای بی‌صدایان و قدرت بی‌قدرتان باشد و تاکنون میزبان بیش از 33میلیون امضا از شهروندان برای بیش از 26هزار مطالبه مدنی بوده است. بدون شک کارزاری که توسط بیش از 100هزار نفر امضا شده است، نشان‌دهنده یک بحران جدی در افکار عمومی در آن حوزه است و هشداری جدی به مسئولان مربوطه را نمایش می‌دهد که اگر مسئولان مربوطه پاسخی درخور و مناسب به آن نداشته باشند، مطابق با تجربه‌های پیشین قطعا چالش‌هایی جدی در آن حوزه به وقوع خواهد پیوست. کارزار به تأیید بسیاری از جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران به‌عنوان یکی از شاخص‌های افکار عمومی در جامعه متکثر و متنوع ایران محسوب می‌شود.


2. «پلتفرم اجتماعی کارزار» طی 7سال گذشته همواره در حال بهبود الگوریتم‌ها برای افزایش صحت امضاها در عین حفظ کیفیت تجربه کاربری و سادگی استفاده از این ابزار شهروندی بوده است. سادگی استفاده از این پلتفرم جزو اولویت‌های تیم فنی بوده و برای همین ممکن است برای برخی امضاکنندگان کد تأیید پیامکی ارسال نشود. در حال حاضر الگوریتمی هوشمند برای تشخیص امضاهای غیرواقعی براساس تاریخچه فعالیت کاربر و داده‌های فنی (نظیر Cookie، ، Device Properties، OTP، CR، User ID و...) مورد استفاده قرار می‌گیرد که براساس شاخص‌های متنوعی درنهایت تخمینی از صحت امضاهای یک کارزار به‌دست می‌دهد. مطابق با این الگوریتم هوشمند، هیچ کارزاری نمی‌تواند صحت امضایی کمتر از 85درصد داشته باشد و درصورت پایین‌ترآمدن شاخص صحت امضاها، قابلیت ارسال OTP برای تمام کاربران الزامی و امکان امضا با ای‌میل غیرفعال می‌شود. بنابراین می‌توان تضمین کرد که حداقل بیش از 85درصد امضاهای ثبت‌شده برای هر کارزار، یکتا و واقعی است. هرچند ممکن است افرادی به‌خاطر نگرانی از تبعات امنیتی یا دلایل دیگر از اسم مستعار استفاده کنند.


3. گفته شده «در این کارزار اینترنتی نمی‌توان از واقعی بودن یا نبودن امضاکنندگان به‌درستی اطلاعات کسب کرد». طرح چنین ادعایی عجیب است. بااین‌حال تیم کارزار مثل همیشه آمادگی میزبانی از رسانه‌ها و دوستان روزنامه همشهری را با هدف شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی امضاها دارد.


4. در گزارش ادعا شده‌است که کارزار اشاره‌شده به‌منظور تسویه‌حساب سیاسی «پس از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری» راه‌اندازی شده‌است؛ درحالی‌که تاریخ شروع این کارزار 22فروردین1403 بوده و در پی شیوه پاسخگویی شهردار در برابر کارزار «مخالفت با تخریب پارک قیطریه»، توسط یکی از شهروندان راه‌اندازی و پیش از انتخابات توسط ده‌هاهزار شهروند امضا شده بود.


5. در بخش دیگری از این گزارش گفته شده «آمار امضاکنندگان در این کارزار به‌صورت غیرمعقول افزایش یافته است». آیا غیرمعقول‌خواندن آمار این کارزار در کنار سایر موارد ذکرشده در اینفوگرافیک مربوط به این موضوع، نتیجه‌ای جز عصبانی‌ترکردن امضاکنندگان فعلی این کارزار دارد؟ انتظار می‌رود مسئولان مورد انتقاد و اعتراض، برحسب وظیفه خود فروتنانه به مردم پاسخگو باشند و در راستای اقناع افکارعمومی قدم بردارند.


6. مسئولان محترم و رسانه‌ها درنظر داشته باشند که پلتفرم اجتماعی کارزار به‌عنوان بستری بی‌طرف تاکنون میزبان مطالبات گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی بوده است و تاکنون در بستر پلتفرم هیچ‌گونه سوگیری وجود نداشته است. همین موضوع باعث شده است که گروه‌های مختلف فکری، سیاسی و اجتماعی به سازوکار این پلتفرم اعتماد کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar