نماد آخرین خبر

سرمقاله صبح نو/ اهمیت تعامل سازنده

منبع
صبح نو
بروزرسانی
سرمقاله صبح نو/ اهمیت تعامل سازنده

صبح نو/  « اهمیت تعامل سازنده » عنوان سرمقاله روزنامه صبح نو است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

 
از زمان شکل‌گیری مجلس دوازدهم، رهبر معظم انقلاب چندین مرتبه به برخی از نمایندگان درباره حاشیه‌سازی‌ها و پرهیز از تنش هشدار دادند. هشداری که در دیدار روز گذشته نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب نیز تکرار شد و ایشان بیان داشتند: «‏مجلس نباید منشأ تشنج در افکار عمومی باشد. باید امنیت روانی مردم حفظ شود.» یکی از بزنگاه‌های مهم در رفتار مجلس که بر آن اساس مورد قضاوت قرار می‌گیرد، نوع برخورد با دولت است که این برخورد نباید منشأ تشنج سیاسی باشد.
بر همین اساس باید درباره شاه‌بیت سخنان رهبری در این دیدار یعنی «موفقیت رئیس‌جمهور منتخب، موفقیت همه است.» بیشتر تأمل کرد. ایشان در این دیدار پشت بلندگو و به صورت واضح، نقشه راه مجلس دوازدهم را ترسیم کردند که آن «توصیه مؤکد بر تعامل سازنده مجلس با دولت جدید» بود. رهبر انقلاب از نمایندگان خواستند که همه کمک کنند تا رئیس‌جمهور بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد انجام دهد. آنچه که مسلم است، سرنوشت دولت و مجلس از هم جدا نیست و موفقیت یا شکست یکی به معنای شکست و موفقیت دیگری نیست. بنابراین تعامل سازنده، راهگشا و به سود مردم است و منجر به هم‌افزایی همه ظرفیت‌های کشور برای حل مشکلات و بحران‌های پیش رو خواهد شد.
همچنان‌که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار تأکید می‌کنند «اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفق شود، این موفقیت همه ماست. این را باید از ‎ بُن دندان باور کرد.»

در همین راستا، اولین تلاقی دولت و مجلس، معرفی کابینه از سوی دولت و رأی اعتماد مجلس به کابینه است و اینجاست که باید تعامل میان این دو نهاد مهم کشور بروز و ظهور پیدا کند. رهبر معظم انقلاب در این زمینه در توصیه‌ای به مجلس بیان داشتند: «کار فوری مجلس، رأی به کابینه‌ای است که آقای پزشکیان حفظه‌الله ارائه می‌کند.» بنابراین رأی به کابینه دولت جدید باید بخشی از این مأموریت مجلس و همچنین بخشی از فرآیند هم سرنوشتی باشد و نباید به محل اختلاف‌های بزرگ تبدیل نشود.
البته عرصه سیاست بدون رقیب نیست و رئیس دولت جدید نیز در یک رقابت تنگاتنگ توانست پیروز انتخابات شود. بنابراین جریان رقیب قدرتمندی دارد؛ اما وقتی هم دو جریان با نگاه ملی و اجماع‌ساز سیاست کشور را پیش ببرند و یک صدای واحد در کشور شنیده شود و فقط مصالح ملی و منافع ایران مورد متوجه گیرد، می‌توان پیروزی دولت را پیروزی همه دانست. همان‌گونه که رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرده است: «انتظار جدی مردم از مجلس دوازدهم این است که بدون جناح‌گرایی، از حرکت دولت چهاردهم در این چارچوب حمایت کند تا دولت، مجلس را کنار خود ببیند.» قالیباف استفاده از ظرفیت‌های نظارتی که موجب مانع‌تراشی برای انجام وظایف دولت در حل مسائل مردم شود را خلاف اصول و مبانی انقلابی‌گری می‌داند که این دیدگاه متعالی می‌تواند مسیر را با هم‌افزایی ظرفیت‌ها در راستای پیشبرد اهداف نظام و حل بن‌بست‌ها و مشکلات هموار سازد. با نوع گفتار و نگاه رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین اقدام رئیس‌جمهور منتخب در حضور بی‌تکلف و سرزده در مجلس و نشستن بر صندلی نمایندگی مردم، تاکنون مجلس و دولت پیام صمیمیت، همدلی، همکاری و تعامل مثبت به جامعه مخابره کردند که ان‌شاءالله این نگاه در چهار سال آینده نیز بر روح این دو قوه حاکم باشد.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar