نماد آخرین خبر

جایگزین بایدن

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
جایگزین بایدن

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

جو بایدن با کناره‌‌گیری از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از کامالا هریس حمایت کرد

پس از فراز‌وفرودهای متعدد، شامگاه یک‌شنبه جو بایدن، چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با انتشار بیانیه‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که قرار است ۵ نوامبر برگزار شود، کنار کشید. او در بیانیه خود اعلام کرد: «اکنون باور دارم به‌نفع حزب دموکرات و کشور آمریکاست که از رقابت کنار بکشم». بایدن در بیانیه خود تاکید کرده که از انتخابات کناره‌گیری می‌کند تا تمرکز خود را بر وظایفش به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در ماه‌های باقی‌مانده معطوف کند و قرار است که این هفته با مردم آمریکا سخن بگوید.‌


اگرچه کناره‌گیری بایدن از نامزدی لیبرال‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر به حدس و گمانه‌زنی‌ها پایان داد اما باید دانست که حالا یک چالش جدید به نام «شکست دادن ترامپ» برای دموکرات‌ها به وجود آمده است که ابعاد آن تا حدودی مشخص است. بایدن پس از کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی، گزینه جانشین مدنظر خود را معرفی نکرد اما دقایقی بعد در پست دیگری در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که حمایت کامل خود را از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام می‌کند تا نامزد جانشین او در انتخابات نوامبر باشد. بایدن خطاب به اعضای حزب دموکرات نوشت: «وقتش رسیده دور هم جمع شویم و ترامپ را شکست دهیم. بیایید این کار را انجام دهیم».
اظهارات بایدن و حتی کناره‌گیری او از نامزدی حزب دموکرات چندان تعجب‌آور نبوده و نیست؛ چراکه بیش از یک سال است که تمام افکار عمومی جهان با چشمان خود دیده‌اند که او از حیث جسمانی و تشخیصی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده و حتی طی دو ماه گذشته شدیدترین هجمه‌ها از داخل و خارج حزب دموکرات علیه او به راه افتاد تا در نهایت رئیس‌جمهور ۸۲ ساله آمریکا را مجاب کنند تا از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد. اما آنچه در این راستا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که حالا بحث رویارویی کامالا هریس، معاون بایدن به‌ عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی با ترامپ مطرح است. توجه داشته باشید که تا به امروز، کنوانسیون ملی حزب دموکرات به صورت رسمی نامزدی هریس را به صورت علنی اعلام نکرده ولی تمامی گمانه‌زنی‌ها نشان از آن دارد که به احتمال زیاد او به ‌عنوان گزینه نهایی دموکرات‌ها معرفی خواهد شد.

کارنامه هریس چه می‌گوید؟
اینکه هریس در صورت تایید شدن به ‌عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها تا چه حد احتمال دارد در انتخابات نوامبر پیروز شود، موضوعی است که عوامل زیادی را در بر می‌گیرد. تا به اینجای کار، زمان زیادی از برگزاری کمپین‌های انتخاباتی گذشته و عملاً سه ماه و ۱۴ روز دیگر تا روز انتخابات وقت باقی‌ است و مشخص نیست که دموکرات‌ها چگونه می‌خواهند در این مدت نامزد خود را به مردم معرفی کنند اما به هر ترتیب اگر هریس به‌ عنوان نامزد نهایی و جایگزین بایدن معرفی شود به نخستین زن رنگین‌پوست تاریخ آمریکا تبدیل می‌شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری به ‌عنوان نامزد یکی از دو حزب اصلی ایالات‌متحده حضور داشته است. او همین حالا اولین زنی بوده که به مقام معاون ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده و همین موضوع حداقل از حیث شکلی برای وی به‌خصوص در جامعه مهاجران، رنگین‌پوست‌ها و زنان می‌تواند یک امتیاز بسیار مهم محسوب شود.
هریس را عملاً باید یک حقوقدان موفق دانست که آرام‌آرام توانست از ساختار قضایی به ساختار سیاسی ایالات‌متحده نقل‌مکان کند که برخلاف کارنامه غیرسیاسی ترامپ، گویای طی شدن مسیر سیاست توسط وی خواهد بود. هریس ۵۹ ساله دو دوره (۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱) دادستان سانفرانسیسکو بوده و دو بار به‌عنوان دادستان کل کالیفرنیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ انتخاب شد. او زمانی که دادستان کالیفرنیا بود، رفتار سختگیرانه‌ای در این ایالت به‌خصوص در رابطه با کاهش مجازات‌ها برای جرایم خُرد که اغلب شامل پرونده‌های اقلیت‌های قومی بود از خود نشان داد. او از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به ‌عنوان سناتور از ایالت کالیفرنیا در کنگره ایالات‌متحده خدمت کرد و باید گفت اولین آمریکایی- آسیایی بود که به سنای آمریکا راه یافت و در کل دومین سناتور رنگین‌پوست در تاریخ آمریکا شد!

تقابل با غول نیویورک
بدون‌شک کارنامه هریس را نمی‌توان با کارنامه ترامپ حتی پس از حضور چهار ساله‌اش در کاخ‌ سفید مقایسه کرد اما واقعیت این است که هنوز مشخص نیست در حزب دموکرات کسانی مانند باراک اوباما یا نانسی پلوسی آیا قرار است از وی حمایت کنند، یا اینکه او باید یکه ‌و تنها مقابل محافظه‌کاران قرار بگیرد؟ اینکه ترامپ در همان ابتدا و چند ساعت پس از کناره‌گیری بایدن اعلام می‌کند که پیروزی مقابل هریس برای وی بسیار آسان‌تر خواهد بود، یک نوع جنگ روانی تکراری است اما باید توجه داشت که بسیاری از تحلیلگران و حتی مقامات ارشد حزبی در داخل ایالات‌متحده معتقد هستند که جامعه آمریکا تاکنون نتوانسته برای خود این موضوع را هضم کند که یک زن وارد اتاق بیضی کاخ‌ سفید شود. این تحلیل شاید از سوی بسیاری از نخبگان و سیاسیون اروپا و حتی ایالات‌متحده چندان پذیرفته شده نباشد اما باید توجه شود که در نظرسنجی‌ها هم ترامپ با حدود ۲ الی ۳ درصد از هریس جلوتر است که البته تجربه انتخابات ۲۰۱۶ به ما می‌گوید که نباید روی این نظرسنجی‌ها قمار کرد!
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره