نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

چرا تختی هرگز پرچمدار کاروان ایران نشد؟

منبع
اعتماد
بروزرسانی
چرا تختی هرگز پرچمدار کاروان ایران نشد؟

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

یونس همیالی| در طول هجده دوره حضور ایران در رقابت‌های المپیک از 1948 لندن تا 2024 پاریس، نوزده ورزشکار پرچمدار بودند که به نمایندگی از ورزشکاران و تمام مردم ایران، پیشاپیش کاروان اعزامی قدم برداشتند و پرچم را به اهتزاز درآوردند.

در میان آنها تنها محمود نامجو در وزنه‌برداری دو بار در آوردگاه 1952 هلسینکی و 1956 ملبورن به چشم می‌خورد که این افتخار را به نام خود ثبت کرده است. او تاکنون تنها ورزشکاری بوده که در همان دوره المپیک برگزار شده هم پرچمدار بوده و هم مدال گرفته است. از سوی دیگر در المپیک‌های 2020 و 2024 همزمان دو نفر (یک آقا و یک خانم) پرچمدار بوده‌اند.

ورزش کشتی با پنج دوره پرچمداری بیشترین سهم در میان رشته‌ها را دارد؛ نخستین‌بار ابوالفضل انوری در المپیک 1968 مکزیکوسیتی بود که پرچمداری کرد. او دو سال قبل از آن توانسته بود اولین مدال فوق سنگین تاریخ کشتی ایران در رقابت‌های جهانی را به دست آورد. بعد از آن عبدالله موحد ستاره تابناک ورزش ایران این وظیفه را درالمپیک 1972 مونیخ برعهده گرفت که بعد از اتفاق‌های رخ داده در همین آوردگاه با محرومیت سنگینی مواجه شد. سپس مسلم اسکندر فیلابی در المپیک 1976 مونترال با بودن چهره‌های شاخصی در کاروان سبب شد برای سومین بار متوالی یک کشتی‌گیر پیشاپیش همگان در مراسم رژه قدم بزند.

المپیک 1992 بارسلون نوبت به علیرضا سلیمانی اولین طلایی کشتی بعد از انقلاب رسید و امیررضا خادم در المپیک 2000 سیدنی آخرین مرتبه‌ای شد که یک گوش شکسته پرچمدار کاروان ایران بوده است، او برای چهارمین مرتبه تجربه حضور در این آوردگاه را لمس می‌کرد.

شایسته‌ترین شخص قبل از این کشتی‌گیران، پهلوان غلامرضا تختی در المپیک 1960 رم بود. در آن زمان سرلشکر محمد دفتری، رییس وقت سازمان تربیت ‌بدنی در روز مراسم افتتاحیه در جلوی همه ورزشکاران پرچم را به تختی داد، اما او در واپسین لحظه‌های پیش از آغاز رژه تیم، در اقدامی ویژه پرچم را به جعفر سلماسی پیشکسوت خود و اولین مدال‌آور ایران در المپیک 1948 سپرد.

در المپیک 1964 توکیو تختی پرچمدار بود، اما در آخرین دقایق با رسیدن تلگراف از تهران و دخالت سیاسیون و برخی افراد نزدیک به دربار پهلوی اجازه این کار به پرافتخارترین ورزشکار و محبوب‌ترین چهره ورزش کشور داده نشد تا او در چهارمین حضور خود در رقابت‌های المپیک هیچ‌گاه پرچمداری کاروان را تجربه نکند. با رخ دادن این موضوع هیچ کشتی‌گیر دیگری حاضر نشد جای او را بگیرد و بسیاری از ورزشکاران قصد شرکت نکردن در مراسم رژه داشتند که با مخالفت تختی همراه شد و در پایان هم پرچم را به نصرت‌الله شاهمیر، رییس فدراسیون شنا دادند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره