نماد آخرین خبر

هیجان در اردوگاه دموکرات‌ها و تردید جمهوری‌خواهان در پیروزی ترامپ

منبع
جماران
بروزرسانی
هیجان در اردوگاه دموکرات‌ها و تردید جمهوری‌خواهان در پیروزی ترامپ

جماران/متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور کنونی، از یکشنبه گذشته به جای بایدن وارد عمل شد و به سرعت رکوردهای جمع‌آوری کمک‌های مالی را شکست، رسانه‌های اجتماعی را تحت کنترل گرفت و سطحی از هیجان را در سراسر این کشور ایجاد کرد که به گفته برخی دموکرات ها، پیش از این تنها در دوران نامزدی باراک اوباما دیده شده بود.

به گزارش یورونیوز، تقریبا تا یک هفته پیش، برای بسیاری نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روشن بود. متحدان دونالد ترامپ با خوشحالی پیروزی قاطع او را که به‌تازگی از سوء قصد جان سالم به در برده بود، پیش‌بینی می‌کردند و درمقابل دموکرات‌ها، با چسبیدن جو بایدن به نامزدی‌اش از احتمال وقوع بدترین اتفاق می‌ترسیدند.

اما ناگهان همه چیز تغییر کرد و اکنون، در حالی که تنها ۹۹ روز به انتخابات مانده، یک رقابت اساساً جدید در حال شکل گیری است که شامل نامزدی جدید، تمرکز بر موضوعات جدید و چشم اندازهای جدید برای هر دو حزب می شود.
 
کامالا هریس، معاون رئیس جمهور کنونی، از یکشنبه گذشته به جای بایدن وارد عمل شد و به سرعت رکوردهای جمع‌آوری کمک‌های مالی را شکست، رسانه‌های اجتماعی را تحت کنترل گرفت و سطحی از هیجان را در سراسر این کشور ایجاد کرد که به گفته برخی دموکرات ها، پیش از این تنها در دوران نامزدی باراک اوباما دیده شده بود.

از طرف دیگر، جمهوری‌خواهان ناگهان ترسیده و ناامید شدند زیرا شروع به پذیرش این واقعیت جدید کردند که پیروزی ترامپ خیلی هم قطعی نیست.

در همین راستا حتی برخی از محافظه کاران شروع به انتقاد از فردی کردند که ترامپ به عنوان معاون خودش معرفی کرده است؛ یعنی جی دی ونس، سناتور کمتر شناخته شده اوهایو با کمتر از دو سال سابقه فعالیت به عنوان سناتور که سابقه زیادی در بیان سخنان تحریک آمیز دارد.

فاصله ای به اندازه «چندین سال نوری»
تنها ۱۲ روز پیش سخنرانی جی دی ونس در میلواکی با باور قوی به پیروزی ترامپ، با تشویق و تحسین گسترده حضار همراه بود. اما اکنون هنری باربور، عضو کمیته ملی جمهوری‌خواهان می گوید: «ما از جایی که در زمان سخنرانی میلواکی بودیم، اکنون سال‌های نوری فاصله داریم. زیرا دموکرات‌ها اکنون نامزدی دارند که می‌تواند صحبت کند، می‌تواند حمله کند. آنها اکنون یک سلاح و یک مسیر روشن دارند.»

نظرسنجی‌های عمومی اولیه نیز نشان داده که کامالا هریس در مقایسه با بایدن درست قبل از کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی، اکنون در موقعیت بهتری در مقابل ترامپ است.

با این وجود اعداد و ارقام همچنان یک رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگ را در یک کشور عمیقاً دوپاره شده نشان می دهند.


اما همه چیز روشن نیست؛ هریس هنوز معاون خود را انتخاب نکرده و چشم انداز مناظره دوم انتخاباتی که قرار است ۱۰ سپتامبر میان دو نامزد برگزار شود، اصلا قابل پیش بینی نیست.

نامزدهای احزاب ثالث نیز همچنان می توانند سرنوشت این رقابت را در مسیرهای غیرمنتظره‌ای پیش ببرند.

بیش از یک میلیارد دلار از بودجه تبلیغات سیاسی هنوز استفاده نشده است و هر دو حزب سعی دارند با توجه به شرایط جدید، ابتدا به بازبینی سیاستهای انتخاباتی خود بپردازند و سپس این بودجه را صرف پیام‌های جدید و سیاست‌های جدید برای جذب بیشترین شمار رای دهنده کنند.

احیای کمپین دموکرات ها
کمپین کامالا هریس روز یکشنبه اعلام کرد که او توانسته تنها در هفت روز اول تصدی کمپین انتخاباتی بایدن، با جمع آوری کمک مالی بی‌سابقه ۲۰۰ میلیون دلاری، به موفقیت خیره کننده‌ای در این زمینه برسد؛ بویژه آنکه دو سوم این کمک از طرف کسانی بوده که برای اولین بار مشارکت کرده‌اند.


در همین دوره، بیش از ۱۷۰ هزار داوطلب نیز برای کمک به نامزد دموکرات در امور مالی، جستجو و سایر تلاش‌های برای جذب رای شهروندان، ثبت نام کردند.

سناتور تامی بالدوین، دموکرات ویسکانسین که پیش از این بایدن را در چهار سفرش به این ایالت همراهی نکرده بود، نه‌تنها از خانم هریس حمایت کرد بلکه در تجمعات سیاسی ویژه این حزب در چهارشنبه گذشته، در کنار کامالا هریس بود.

در ایالت میشیگان نیز گرچن ویتمر، فرماندار این ایالت که خط مشی مشابهی در قبال بایدن داشت، روز دوشنبه در کمپین هریس در پنسیلوانیا حضور خواهد یافت.

دموکرات‌ها که دیگر گرفتار سؤالاتی درباره سن نامزدشان و مشکلات احتمالی ذهنی او نیستند، به سمت مسائلی گرایش پیدا کردند که به آنها اجازه می دهد تهاجمی‌تر باشند.

کامالا هریس نیز به عنوان یک زن، بر مبارزات جمهوری‌خواهان علیه حقوق سقط جنین تمرکز کرده است و به عنوان یک دادستان سابق، از محکومیت جنایی ترامپ در نیویورک به نفع خود استفاده می کند.

واکنش ترامپ
اولین واکنش ترامپ به این تغییرات این بوده که لحن بزرگوارانه‌ای را که در سخنرانی هایش در روزهای پس از ترور نافرجامش داشت، کنار گذاشته است و به همین دلیل نیز شنبه شب در جریان نشست انتخاباتی خود در مینه سوتا گفت: «من تغییر نکرده ام. شاید بدتر شده باشم، زیرا از بی‌کفایتی که هر روز شاهد آن هستم عصبانی هستم.»

برخی از محافظه کاران طرفدار ترامپ، سعی دارند این استدلال را رواج دهند که دموکرات‌ها کامالا هریس را تنها به دلیل «جنسیت و نژادش» به عنوان نامزد پذیرفته اند؛ با این وجود رهبران آنها در کنگره آمریکا حاضر به تشویق چنین خطمشی‌های عمدتاً نژادپرستانه و جنسیتی نیستند.

ترامپ و ونس نیز آخر هفته گذشته در مینه‌سوتا روی این موضوع تمرکز داشتند که کامالا هریس یک «چپ افراطی» است که می‌خواهد بودجه پلیس را کاهش دهد، رویای آمریکایی را از بین ببرد و به مهاجران در کشور اجازه دهد بطور غیرقانونی رای دهند.

ترامپ همچنین بخش قابل توجهی از سخنانش را به بایدن اختصاص داد؛ به نظر می رسید که هنوز نتوانسته حریفی را که در سال ۲۰۲۰ میلادی از او شکست خورده بود و چهار سال کامل روی او تمرکز داشت، فراموش کند و خود را برای مبارزه با فرد دیگری آماده کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar