نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

فوریت مقابله با خطر طالبان

منبع
جمهوري اسلامي
بروزرسانی
فوریت مقابله با خطر طالبان

جمهوری اسلامی/سم‌الله الرحمن الرحیم
یکی از فوری‌ترین کارهای دولت چهاردهم روشن کردن تکلیف اتباع غیرمجاز افغانستانی موجود در ایران و مهم‌تر از آن، روشن کردن تکلیف رابطه نظام جمهوری اسلامی با حکومت خودخوانده گروه تروریستی طالبان است.
درباره این موضوع و ابعاد آن چند نکته قابل تامل وجود دارند که رئیس ‌جمهور پزشکیان و دولت او باید به آنها توجه نمایند.
اول آنکه تعداد اتباع افغانی موجود در ایران طبق برآوردها از 10 میلیون نفر تجاوز کرده و این رقم که بیش از 12 درصد جمعیت ایران است، رقمی غیرمتعارف و بسیار بالاتر از حدنصاب مربوط به پذیرش اتباع خارجی در عرف جهانی است. به همین دلیل، خود این تعداد غیرقابل قبول است و باید در آن تجدید نظر شود.
دوم آنکه بخش قابل توجهی از اتباع افغانستانی که به صورت غیرمجاز در ایران حضور دارند، مسلح هستند و رفتارهای غیرعادی دارند. این افراد، تعلیم‌دیده هستند و به صورت هدفمند به ایران اعزام شده‌اند و در چند فقره جنایت نیز دست داشته‌اند.
سوم آنکه علیرغم به رسمیت شناخته نشدن حکومت خودخوانده طالبان توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، این گروه تروریستی سفارت افغانستان در تهران را در اختیار دارد و دولت سیزدهم برخلاف موازین، تسهیلاتی را در اختیار این گروه قرار داده و امتیازات غیرمتعارفی را به طالبان داده است. این گروه هم‌اکنون از نظر سازمان ملل در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد و اکثر قریب به اتفاق دولت‌ها حکومت این گروه بر افغانستان را به رسمیت نشناخته و سفارت افغانستان در کشورهای خود را به طالبان تحویل نداده‌اند.

چهارم آنکه براساس گزارش‌های مستند شورای امنیت سازمان ملل، کشور افغانستان بعد از آنکه تحت سلطه طالبان قرار گرفت به کانونی برای رشد تروریست‌ها تبدیل شد. براساس همین گزارش‌های رسمی، کشورهای منطقه به ویژه همسایگان افغانستان هم‌اکنون در معرض تروریسم برخاسته از سلطه طالبان بر این کشور قرار دارند و از نظر امنیتی با مخاطرات جدی مواجهند. پاکستان، مدتی است درگیر این تهدیدهاست و هر روز اخبار حمله مسلحانه عناصر طالبان به مناطق مرزی این کشور با چندین کشته و زخمی به گوش می‌رسد. در ایران نیز این مخاطرات مدتهاست که در قالب درگیری‌های مرزی و انفجار در تجمعات و حمله‌های مسلحانه به مردم در مراکز زیارتی امنیت کشور را به خطر انداخته است.
پنجم آنکه در نقاطی از کشورمان ازجمله اطراف تهران، شهرری، کرج و... تجمع اتباع افغانستانی بقدری زیاد و غیرعادی است که منطقه به تسخیر آنها درآمده و این وضعیت به تهدیدی جدی برای کشور تبدیل شده است. مردم نگران جان و مال و ناموس خود هستند و در سطحی بالاتر نگرانی شدیدی درخصوص تکرار آنچه توسط محمود افغان در اصفهان رخ داد و ایران را به کام بیگانگان فرو برد وجود دارد.
ششم آنکه بارها تاکید کرده‌ایم که طالبان یک گروه تکفیری است و برخلاف ظاهری که از خود نشان می‌دهد درصدد کشورگشائی و تحمیل افکار و عقائد پوسیده ضدانسانی خود به نام اسلام بر سایر ملت‌هاست. در تازه‌ترین مورد یکی از سران این گروه آشکارا گفته: «رژیم ایران، سفاک و کافر است و روزی از شما که شرکتان واضح است انتقام می‌گیریم.» وی در یک ویدیو این اهانت‌ها را به ملت ایران کرده و آشکارا وعده حمله به ایران را داده است. حکومت خودخوانده طالبان نیز هیچ واکنشی به این اهانت‌ها نشان نداده و با سکوت خود بر آن مهر تایید زده است.
هفتم آنکه تاکید می‌کنیم خواهان جنگ با طالبان نیستیم چون این دقیقاً خواسته خود این گروه و اربابش آمریکاست. دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استفاده از اهرم‌های سیاسی و اقتصادی و قطع کردن تسهیلات و امتیازاتی که اکنون در اختیار طالبان است، این تهدید را خنثی کند. دولت سیزدهم چنین اراده‌ای نداشت و به همین دلیل، کشور گرفتار این مشکل بزرگ شده است. دولت چهاردهم اگر با سرعت و قاطعیت برای رسیدن به سیاست مشخصی در قبال طالبان اقدام نکند، با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar