نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

به نتانیاهو پاس گل ندهید؛ ماجرای وحدت‌شکنی در فضای مجازی

منبع
فرهيختگان
بروزرسانی
به نتانیاهو پاس گل ندهید؛ ماجرای وحدت‌شکنی در فضای مجازی

فرهیختگان/متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

صبح روز گذشته در بهت و شوک، خبر دردناک شهادت اسماعیل هنیه در رسانه‌ها منتشر شد. در بحبوحه‌ای انتشار این خبر و غم سنگین شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، برخی‌ها جبهه دوست و دشمن را اما اشتباه گرفته بودند و دست به انتشار تحلیل‌هایی زدند که خلاف وحدت ملی در کارزار بحران است. ابومهدی المهندس جایی در یک سخنرانی گفته بود: «ما معمولا در بحران‌ها به ذهنی سرد و قلبی گرم نیاز داریم، به‌محض اینکه برعکس بشود به هرج و مرج تبدیل خواهد شد.» با وجود اینکه امروز و پس از عبور از بحران‌هایی مانند ترور سردار سلیمانی، ترور شهید رضی و جنگ 7 اکتبر کارزار جنگ مشخص است و دشمنان امت حزب‌الله نیز واضح‌تر از پیش به کینه‌توزی و دشمنی خود اصرار دارند اما همچنان عده‌ای در داخل کشور، در میان معرکه و جنگ، بر طبل تفرقه می‌کوبند و اصرار بر دودستگی و تفکیک میان مردم دارند. درحالی‌که تنها یک روز از تحلیف پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور گذشته بود، اما روز گذشته برخی اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند ایکس، اینستاگرام به رئیس‌جمهور منتخب حمله کردند و به‌جای وفاق و وحدت ملی در کارزار جنگ با رژیم جعلی، بر دو دستگی و افتراق اصرار می‌کردند. در آن سو اما بسیاری از اکانت‌هایی که شاید در دسته‌بندی سیاسی، در دسته دولت جدید قرار نمی‌گیرند؛ با هشدار بر دامان نزدن به این تفرقه، جریان پیش آمده را دسیسه و حتی برنامه منافقین برای ایجاد تفرقه و وحدت‌شکنی میان ملت ایران می‌دانستند. 

هشدار؛ نفاق در کمین است!
در این بین در کانال‌ها و گروه‌های ایتایی نیز پیام‌هایی با محتوای تحلیل خبرگزاری تسنیم از نفاق پیش‌آمده رد و بدل می‌شد: «منافقین به‌عنوان بازوی عملیات روانی صهیونیست‌ها دست به کار شدند. همچون برهه‌های مختلف عملیات صهیونیست‌ها علیه مقاومت، این‌بار هم منافقین به‌عنوان بازوی عملیات روانی صهیونیست‌ها دست به کار شده‌اند تا با انتشار شایعات و دروغ‌ها، به‌جای تمرکز محکومیت‌ها علیه صهیونیست‌ها، نزاع‌های لفظی را به درون کشور بکشانند. بر این مبنا تعدادی از اکانت‌های جعلی با ظاهر و پوشش انقلابی! از ساعاتی پیش و با اعلام خبر ترور شهید هنیه در تهران، دولت پزشکیان را در این زمینه سرزنش می‌کنند یا اینکه بیش از هرچیز تمرکز را به تشدید شایعات در داخل و انتقام‌جویی علیه نهادهای انقلابی اختصاص داده‌اند. این ادعاها برای باورپذیری و نزاع بیشتر در پوشش اکانت‌های ظاهرا انقلابی اما در واقع با عقبه نفاق مطرح می‌شود و به همین دلیل کاربران فضای مجازی و به‌ویژه نیروهای انقلابی باید بیشتر مراقب این خطوط انحرافی باشند.» درحالی‌که برخی اکانت‌های جعلی سعی داشتند تا با دسته‌بندی اصولگرا و اصلاح‌طلب؛ اتفاق تلخ پیش‌آمده را با روی کارآمدن پزشکیان ربط دهند اما از این مساله غافل بودند که اساسا دولت جدید هنوز روی کار نیامده و انتساب این موضوع به دولت پزشکیان، امری غیرعقلانی است؛ چراکه هنوز کابینه و دولت چیده نشده است تا بتوان این مساله را به دولت جدید ارتباط داد.

در دشمنی با اسرائیل از هر دسته‌بندی سیاسی فارغ هستیم
در سوی دیگر ماجرای تفرقه‌افکنان اما، آنچه واضح و مبرهن بود مواضع ضدصهیونیستی پزشکیان در مراسم تحلیف بود. درحالی‌که برخی‌ها تصور می‌کردند درصورت روی کارآمدن دولت اصلاح‌طلب، فشار روی رژیم‌صهیونیستی کم می‌شود، اما رئیس‌جمهور منتخب در مراسم تحلیف خود بار دیگر بر وحدت با جبهه مقاومت تاکید کرد و نشان داد رئیس‌جمهور چه اصولگرا باشد و چه اصلاح‌طلب، باز هم جمهوری اسلامی از حمایت جبهه مقاومت دست نخواهد کشید و همچنان صدای مظلومیت فلسطین در جهان خواهد بود. واقعیت این است که دشمن در کینه‌توزی و دشمنی خود به دسته‌بندی سیاسی ما نگاه نمی‌کند و وحدت ملت ایران را نشانه می‌گیرد. غافل از اینکه ما در دشمنی با اسرائیل از هرجناح سیاسی فارغ هستیم و همه فرزندان مقاومتیم و اساسا اصولگرا و اصلاح‌طلب تفاوتی ندارد.

ایزدی: دشمن ما آمریکا و اسرائیل است
فواد ایزدی، کارشناس مسائل سیاسی معتقد است دولت پزشکیان هنوز آغاز به کار نکرده و روز سه‌شنبه تنها مراسم تحلیف او برگزار شده است. او می‌گوید: «هنوز دولت پزشکیان شکل نگرفته و کسی به جز معاون اول و رئیس دفتر حکمی از سوی رئیس‌جمهور نگرفته‌اند.» ایزدی می‌افزاید: «همین چند هفته پیش ترامپ توسط جوانی20 ساله ترور شد و تقریبا هم موفق شد. بودجه سرویس مخفی آمریکا 8 میلیارد دلار است. بسیار بیشتر از کل نیروهای نظامی ما بودجه دارد. اما ترامپ ترور شد. از سوی دیگر اسرائیلی‌ها هم 75 سال است که در ترور چهره‌ها سابقه دارند و اسلحه‌های آمریکایی داشته و حتی کمک‌های اطلاعاتی آمریکا را هم دارند. از این جهت هم احتمال دارد که اسرائیل بتواند ترور انجام دهد و انجام هم می‌دهد. همچنین ایران نیز توانمندی‌های خود را مانند موشک بالستیک دارد و استفاده کرده و شاید ممکن است هم در آینده استفاده کند.» ایزدی می‌گوید: «دشمن، آمریکا و اسرائیل است. اینکه برخی‌ها بخواهند افرادی که هنوز در کشور مسئولیت نگرفته‌اند را تخریب کنند و از فضای موجود سوءاستفاده شود، کار درستی نیست و اشتباه بزرگی است. قاعدتا افرادی که در این باره اذهان عمومی را مشوش کرده‌اند، باید با آنها برخورد شود.»

مذاکره تنها یک ابزار است
اما در این بین برخی‌ها معتقد بودند احتمال دارد دشمن با ترور هنیه، ایران را مجاب به مذاکره کند. ایزدی در پاسخ به این تحلیل نیز به «فرهیختگان» می‌گوید: «واقعیت این است که آقای هنیه با طرف مقابل مذاکره می‌کرد. ابعاد جنایت رژیم‌صهیونیستی و آمریکا این است که حتی با فردی که با آنها وارد مذاکره می‌شود هم این‌گونه برخورد کرده و ترورش می‌کنند. یعنی اگر فرصتی برای ترور ایجاد شود، طرف مقابلی که با آنها وارد مذاکره شده است را ترور می‌کنند. این درسی است برای کسانی که فکر می‌کنند اول و آخر همه چیز مذاکره است؛ این درسی است که فراموش نکنند مذاکره یک ابزار است و گاهی باید از مذاکره استفاده شود و گاهی استفاده نشود. اگر طرف ما آمریکایی است، باید با احتیاط از این ابزار استفاده کنیم؛ چراکه آمریکایی‌ها هیچ محدودیت اخلاقی و انسانی ندارند و ترور آقای هنیه نشان داد اگر فرصت مهیا شود، با طرف مذاکره‌کننده نیز این‌گونه با ترور برخورد می‌کنند. در تحلیل متن‌های منتشرشده‌ای که خلاف وحدت ملی بود، یک تئوری جدی مطرح است. تئوری اصلی این است که کار انجام شده و متن‌های منتشر شده برای تخریب چهره پزشکیان و دولتی که هنوز روی کار نیامده، از سوی منافقین بود؛ چراکه کمتر محتمل است وقتی که امروز کارزار جنگ با دشمنان مقاومت هم تهران است و هم غزه و دمشق و بغداد، افرادی در این میان خلاف اتحاد اسلام و مسلمین حرکت کنند و به‌جای همراهی با جنگ با اسرائیل، جنگ و دعوا را به یک دعوای سیاسی و حزبی داخلی تبدیل کنند.» 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره