نماد آخرین خبر

هدف؛ تضعیف سیستم امنیتی کشور!

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
هدف؛ تضعیف سیستم امنیتی کشور!

آخرین خبر/ پس از شهادت رهبر حماس پررنگ‌ترین خط تولید محتوا از سوی رسانه‌های خارجی و بعضی از عناصر داخلی "ادعای نفوذ در دستگاه امنیتی ایران" است، به نظر می رسد تاکید و محتوا‌سازی مستمر بر روی این ادعا با هدف تضعیف سیستم امنیتی کشور در حال انجام است، توجه کنید:

نفوذ در یک سرویس امنیتی هیچ گاه دور از ذهن نیست، چه آنکه همواره از سوی رقبا انگیزه و اشتهای وصف ناپذیری برای پیشبرد آن وجود دارد، تا آنجا که در همه سرویس‌ها بخش ثابتی برای مقابله با این چالش جانمایی می‌شود.


حجم تولید محتوای رسانه‌های خارجی و برخی عناصر داخلی پس از اتفاقات اخیر به گونه‌ای است که کاملا سوءظن برانگیز است، به نظر می‌رسد "خودِ این ادعاها و اصرار بر تکرار و ضریب دادن به آن" بخشی از ادامه عملیات‌های واقعی دشمن است که هدف از آن در وهله اول، ضربه به خود سیستم امنیتی و در مرحله بعد ضربه به تصویر کارآمدی آن است.

گذاره نفوذ در سرویس‌های اطلاعاتی به طور کلی هیچگاه نه قابل تایید قطعی و نه قابل تکذیب قطعی است لذا این ساختارها با حتمی دانستن نفوذ طراحی می‌شوند، در واقع ساختارها را به شکلی می‌چینند که نفوذ یا در "سطح عملیاتی" محدودیت داشته باشند یا در "ظرف زمانی"

اما؛
شکل اتفاقات و ترورها در ایران از زمان آغاز شهادت دانشمندان هسته‌ای و دفاعی (از اوایل دهه ۸۰) به این سو نشان می‌دهد اصولا دشمن از "شیوه های تکنولوژیکی جدیدی" برای پیاده‌سازی اهداف تروریستی استفاده می‌کند که مبتنی بر "جمع آوریِِ تکنولوژیک" و "اصابتِ تکنولوژیک" است، این در حالی است که اذهان عمومی و برخی مسئولین غیر امنیتی اتفاقات را به مدل دهه ۶۰ تحلیل می‌کنند، گاها تصور می‌شود "کشمیری نامی" باید کیف بمب را حمل کرده باشد یا فرد دیگری مکان سوژه را لو داده باشد در حالی که شرایط متفاوت است.

در این روش هر چند نیاز به نفوذ هم هست اما، بخش قابل توجهی از آن به مباحث تکنولوژیک برمی‌گرد، مجموعه تکنولوژی‌های ارتباطی و تقاطع آن با ویژگی‌های فیزیولوژیک افراد یکی از این شیوه‌هاست. به عنوان نمونه نفوذ در شبکه تماسی و ترکیب آن با "صوت سوژه یا تحلیل چهره او و یا نوع استفاده از واژگان" که مانند اثر انگشت منحصر به فرد هستند یکی از شیوه‌های شناسایی و رد زنی نقطه حضور افراد است‌.

با این دانش میتوان به این درک امنیتی رسید که اشاره مکرر به نفوذ، آدرس غلط دادن تعمدی است. 
سیستم امنیتی کشور گزیده‌ای از بهترین فرزندان ملت را در اختیار دارد، عمدتا نخبه‌اند و همگی جان بر کف، آنچنان که در مقدمه ذکر شد اصل نفوذ در هیچ سرویسی منتفی نیست اما این سطح از تکرار آن، تلاش برای آدرس غلط دادن است و به شدت سوال برانگیز.
طبیعتا نباید هیچ سناریویی را کنار گذاشت و نسبت به آن بی‌تفاوت بود اما بایستی منابع اصلی تکرار این ادعاها را شناسایی و روی آن کار اطلاعاتی و امنیتی کرد.

مسئله اصلی این است که؛ با توجه به ماهیت تکنولوژیک ترورهای مورد اشاره، حتی با فرضِ یافتن موارد نفوذ، اصل اتفاقات بازهم قابل تکرار است.

خبرنگار: مجتبی سلیمی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره