نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

احکام دقیقه‌ نودی دولت قبل

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
احکام دقیقه‌ نودی دولت قبل

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

در سازمان سنجش چه خبر است؟
 
۸ عضو هیات‌امنای سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به‌تازگی و در حکمی که به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده، معرفی شدند. در بین اعضای جدید اسامی جمیله علم‌الهدی،‌ همسر ابراهیم رئیسی،‌ رئیس‌جمهور دولت سیزدهم و رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش او به چشم می‌خورد،‌ انتصابات دقیقه نودی که پیش از روی کارآمدن رئیس‌جمهور جدید عملیاتی شد.
در ماده واحده اصلاح ماده ۱۱ اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و انتخاب اعضای حقیقی هیات‌امنای این سازمان که در پایگاه اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور منتشر شده، حکم محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ۸ عضو حقیقی سازمان ملی سنجش در ۷ مردادماه ۱۴۰۳ درج شده است.
در این حکم خطاب به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌های صنعتی‌شریف و علوم پزشکی شهید بهشتی آمده است: به موجب بند ۱۴ ماده ۶ اساسنامه «رجبعلی برزویی»، «ابراهیم سوزنچی»، «رضا مرادصحرایی» و «جمیله علم‌الهدی» به‌عنوان اعضای متخصص و صاحب‌نظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی برای عضویت در هیات‌امنا سازمان به مدت ۴ سال انتخاب می‌شوند». چندی پیش مقرر شد، «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» به ‌صورت هیات‌امنایی و با التزام به عدم ایجاد بار مالی جدید و افزایش اندازه دولت، به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور تشکیل شود.

چرا علم‌الهدی؟
جمیله علم‌الهدی از همسران رؤسای‌جمهوری قبلی فعال‌تر و تحصیل‌کرده‌تر است اما اینکه چرا او باید در هیات‌امنای سازمان سنجش قرار بگیرد هنوز مورد سوال است. با این حال او در روزمه خود دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرس دارد. عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و دانشیار در این دانشگاه بوده و بنیان‌گذار و رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست. همچنین به همراه دخترش ریحانه‌سادات رئیس‌الساداتی و دامادش مقداد نیلی‌احمدآبادی عضو هیات‌مدیره موسسه فرهنگی قرآن و عترت مکتب امام رضاست. این موسسه از کلاس‌‌های مداحی تا قرآن‌خوانی و روانشناسی برگزار می‌کند.
چند سال پیش از این ویدئویی از انگلیسی حرف زدن خانم علم‌الهدی در برلین خبرساز شد. او دختر احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد است. فردی که به دلیل اظهارات و عقاید تندش معروف است و حتی برگزاری کنسرت در مشهد را نادرست دانسته بود.
جمیله علم‌الهدی با وجود اینکه می‌گوید: «آدم سیاسی» نیست اما از نظر سیاسی با همسر فقید و پدرش، احمد علم‌الهدی «کاملاً» همسو است.
علم‌الهدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، نقش پررنگ‌تری در انتخابات ایفا کرد و در همایش‌های متعدد انتخاباتی، در حمایت از همسرش سخنرانی کرد و تلاش کرد در مقابل رسانه‌ها چهره میانه‌رویی از شهید رئیسی به نمایش بگذارد و نشان دهد که او نه‌تنها با حضور زنان مخالف نیست، بلکه اجازه می‌دهد در محافل سیاسی نیز حاضر شود.
در جریان معرفی کابینه ابراهیم رئیسی، رسانه‌های منتقد نوشتند که خانم علم‌الهدی در معرفی اعضای کابینه نیز دخالت داشته و گزینه آموزش‌وپرورش (حسین باغگلی) به انتخاب همسر رئیس‌جمهور بوده، گزینه‌ای که مجلس به خاطر نداشتن سوابق لازم به او رای اعتماد نداد و بعداً ارتباط فامیلی و کاری با خانم علم‌الهدی نیز تکذیب شد.
سال ۱۴۰۰ در ۳۰ دی‌ماه، خانم علم‌الهدی در یک سخنرانی از کتاب «شدن» (یا میشل اوباما شدن) نوشته میشل اوباما، همسر باراک اوباما، به‌عنوان بانوی اول پیشین آمریکا تمجید کرد و گفت: «کتاب را خواندم خیلی قشنگ و جذاب و تاثیرگذار بودم.
علم‌الهدی به طور تلویحی خودش را در جایگاه بانوی اول قرار داد و گفت: «از من خواستند مشابه این کتاب را بنویسم. حتی بخش‌هایی از آن را به رئیس‌جمهور نشان دادم و ایشان گفتند کتاب نوشتن شما در این زمینه کار درستی است».
سخنان علم‌الهدی و مقایسه خودش با میشل اوباما مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و رسانه‌«رویداد ۲۴» با مقایسه همسر دو رئیس‌جمهور، پرسید: «جمیله علم‌الهدی تاکنون تحصیل‌کرده‌ترین همسر رؤسای‌جمهور در ایران است و به این لحاظ از تمام آنها جلوتر است، اما آیا او روشنفکرترین آنها نیز هست؟ و اساساً آیا در این جایگاه قرار دارد که بتواند کتابی برای الگوی زنان ایرانی بنویسد؟»

وزیری با اظهارات عجیب
اما گزینه دیگر برای هیات‌امنای سازمان سنجش،‌ وزیر آموزش‌وپرورش است. کسی به دلیل عملکرد و البته اظهارات عجیبش همواره سرتیتر اخبار زرد رسانه‌ها بوده است. او اسفند سال گذشته اعلام کرده بود که باید سن دیپلم از ۱۸ سال به ۱۵ سال برسد.«اگر کاری کردیم که سن دیپلم را از ۱۸ به ۱۵ سال بیاید و به جای اینکه لیسانس در ۲۲ سالگی باشد به ۱۹ یا ۱۸ سالگی کاهش دهیم و سه سال را به قبل از دبستان الان اضافه کنیم و هزینه را آنجا انجام دهیم، حتماً کشور آینده شکوهمندتری خواهیم داشت».‌ او در ادامه گفته که‌ «‌ما باید آموزش را از ۴ سالگی شروع کنیم!»

او پیش از آن هم خبر از تکفیک جنسیتی کتب داده بود. به گفته او:‌ «‌با توجه به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش کتب درسی باید «متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت شود. باید فرهنگ حیا را در سراسر جامعه نهادینه کنیم».
او بعدها به دنبال واکنش‌برانگیز شدن سخنانش در مورد متفاوت ساختن کتب درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران، گفته بود که «همه جای دنیا این کار را می‌کنند و فقط ما نیستیم».
مرادصحرایی در مقطعی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی بوده است. در آن دوره احمدی‌نژاد به جد پیگیر تفکیک جنسیتی کلاس‌های دانشگاه‌ها بود و این تفکر، به‌خصوص در دانشگاه علامه زیر نظر صدرالدین شریعتی دنبال می‌شد. صحرایی دست راست شریعتی برای اجرای تفکیک جنسیتی در دانشگاه بود.
۷ مرداد سال گذشته هم در پی افت شدید نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان هم در دفاع از عملکرد خود گفته بود که‌ «‌اعتقاد بنده بر این است که نمره دانش‌آموزان در امتحانات نهایی افت نکرده، بلکه واقعی شده است».‌ صحرایی در واکنش به اخبار مربوط به فرسودگی جدی مدارس دولتی هم گفته بود که‌ «اکنون ساختمان و فضای فیزیکی مدارس دولتی به مراتب از فیزیک و ساختمان مدارس غیردولتی بهتر است، البته موارد استثنا هم وجود دارد».
اولین حضور صحرایی در نهاد ریاست‌جمهوری نیز همزمان بود با روز برگزاری مسابقه دربی تهران بود. در آن زمان خبرنگاری از رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش می‌پرسد که «دربی را پیش‌بینی نمی‌کنید؟» و او در پاسخ می‌گوید: «من فعلاً درباره اون هم هنوز تصمیمی نگرفته‌ام؟»
مشخص بود که رضا مرادصحرایی متوجه سوال خبرنگار نشده است یا تا به آن روز کلمه دربی را نشنیده است. اما نکته‌ای که در این مصاحبه مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت، عدم آشنایی وزیر آموزش‌وپرورش با اصطلاح دربی نبود، بلکه پاسخ او که نشان می‌داد با وجود عدم آگاهی از معنای دربی به‌گونه‌ای پاسخ می‌دهد که گویا از آن اطلاع دارد و خیلی ساده اعتراف نمی‌کند که نمی‌داند، حواشی بسیاری به وجود آورد. او چند روز بعد اما گفت که‌ «ذهن من درگیر حرفی بود و آن لغزش زبانی رخ داد».
او در همان مصاحبه گفته بود که «‌بنده ۳۰ و چند سال سابقه معلمی دارم»‌، درحالی که او متولد سال ۱۳۵۵ و ۴۷ ساله است! اگر فرض بگیریم او ۳۰ سال هم معلم بوده،‌ یعنی از ۱۷ سالگی تدریس را آغاز کرده! البته که خود وزیر می‌گوید، ۳۰ و چند سال!

انتصابات دقیقه نودی دولتی‌ها!

ورود مرادصحرایی و جمیله علم‌الهدی تنها انتصابات دقیقه نودی نبوده است. طی روزهای گذشته اخباری در رسانه‌ها منتشر شد که طی آن در یکی از معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی و در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، احکامی جهت به‌کارگیری برخی اشخاص در پست‌های گوناگون صادر شده است.
اقتصادنیوز اعلام کرده که‌ اسناد رسیده نشان می دهد که سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوع ورود کرده است. این سازمان در نامه‌ای با امضای بازرس کل خطاب به رضا نخجوانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، با اشاره به بخشنامه ۱۲ تیر محمد مخبر، انتصابات در شرکت فرودگاه‌های کشور را مغایر این بخشنامه اعلام کرد. این سازمان در ادامه این نامه به نخجوانی هشدار قانونی داد تا بخشنامه مخبر را اجرایی کند. محمد مخبر طی بخشنامه‌ای بر اجتناب از انتصاب‌ها تا زمان تحویل دولت به مسعود پزشکیان تاکید کرده بود. پس از آن هم پزشکیان پیش از تنفیذ طی نامه‌ای از مخبر خواسته بود که جلوی این احکام را بگیرد. هرچند ورود جمیله علم‌الهدی و رضا مرادصحرایی ازجمله تصمیمات مخبر به‌عنوان معاون اول دولت سیزدهم است.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar