نماد آخرین خبر

پزشکیان و منتقدان باید خویشتنداری کنند

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
پزشکیان و منتقدان باید خویشتنداری کنند

آرمان ملی/متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

احسان انصاری| کابینه مسعود پزشکیان در حالی روز یکشنبه21 مرداد ماه به مجلس معرفی شد که برخلاف انتظارها با واکنش های انتقادی و البته تندی از سوی حامیان دولت همراه بوده است. 
 
واکنش هایی که با شدت و ضعف حضور برخی چهره های دولت رئیسی و برخی نظامیان را در کابینه برخلاف شعارهای پزشکیان قلمداد کرده و حرکت  در چنین مسیری را به ضرر دولت آینده می دانند.از سوی دیگر یکی از شعارهای اصلی پزشکیان عدالت جنسیتی و قومیتی در مدیریت کشور بود که با توجه به کابینه معرفی شده تنها یک زن به عنوان وزیر معرفی شده که برای جامعه زنان قابل قبول نبوده و از سوی دیگر از نظر قومیتی نیز کابینه معرفی شده با شعارهای پزشکیان همخوانی ندارد. به همین دلیل کابینه معرفی شده از سه ضلع اصلاح طلبان،زنان و اقوام مورد نقد جدی قرار گرفته است.ماجرا اما زمانی پیچیده شد که محمد جواد ظریف، رئیس شورای راهبری در فضای مجازی از انتخاب چنین کابینه‌ای عذرخواهی کرد و عنوان کرد که تنها سه گزینه اول کارگروه ها و  شش گزینه دوم یا سوم کارگروه ها در کابینه حضور دارد و به همین دلیل به صورت تلویحی از ادامه همکاری با پزشکیان استعفا داد.«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی این مسائل با دکتر غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

*کابینه پزشکیان به چه میزان رضایت حامیان دولت را جلب کرده است. چه نقاط ضعف و قوتی در کابینه مشاهده می کنید؟

این انتظار وجود داشت که آقای پزشکیان نیز مانند هر رئیس جمهور از شرایطی برخوردار نباشد که بتواند هر گزینه ای که تمایل داشت در کابینه مورد استفاده قرار دهد و در واقع دستش باز نباشد.به همین دلیل ارائه چنین لیستی برای من زیاد غیرمنتظره نبود و انتظار چنین لیستی را داشتم.وزرای یک دولت را به می توان به سه سطح تقسیم کرد که سطح اول وزارت کشور،امور خارجه،اطلاعات است که من آموزش و پرورش و علوم را نیز به این جمع اضافه می کنم.زمان حضرت امام(ره) نیز ایشان روی چند وزارتخانه حساسیت داشتند و  معتقد بودند باید در جریان باشند که چه کسانی برای این وزارتخانه ها انتخاب  می شوند اما در انتخاب افراد هیچ دخالتی نمی کردند و تنها قصد داشتند از افرادی که برای این وزارتخانه ها انتخاب می شوند اطلاع داشته باشند.وزیر کشور دارای اعتباری است که پس از رئیس جمهور و معاون اول می تواند دولت را مدیریت کند  یا به تعبیر دیگری اداره داخلی کشور به دست  وزیر کشور انجام می شود.سطح دوم تیم اقتصادی دولت هستند که در رتبه عالی و ارشد هستند و پس از آن نیز سایر وزارتخانه ها قرار دارند.واقعیت این است که انتظار از آقای پزشکیان این بود که وزرای سطح اول خود را از بین افرادی انتخاب کند که جامعه به وجد بیاید .


*پس از انتشار لیست اعضای کابینه نیز بیشترین انتقادهای صورت گرفته نسبت به همین وزرای سطح یک و به خصوص  وزیر کشور صورت گرفته است. در چنین شرایطی آیا بین دولت و حامیانش فاصله ایجاد نمی شود؟

من فکر می کنم حساسیت جامعه برای آقای پزشکیان یک ظرفیت است.توصیه من این است که آقای پزشکیان خویشتن داری کند و به این نکته توجه کند که مردم در هر حالت ذیحق هستند.مردم دینی به گردن آقای پزشکیان دارند که مسئولیت ریاست جمهوری را به ایشان تفویض کردند. این در حالی است که مردم در انتخابات مجلس حضور پیدا نکردند و در انتخابات ریاست جمهوری نیز تنها50 درصد مردم آن هم در دور دوم در انتخابات حضورپیدا کردند.با این وجود آقای پزشکیان رئیس جمهور همه مردم ایران اعم از کسانی است که در انتخابات شرکت کرده اند یا نکرده اند است.آقای پزشکیان باید ظرفیت نقد را داشته باشد که این نقد ظرفیت ساز است و می تواند برای دولت مفید باشد.

*آیا نقدهای صورت گرفته را بجا و از سر دلسوزی می دانید؟

فضایی که پس از اعلام لیست کابینه شکل گرفت تا حدودی  تند بود و حتی برخی افرادی که در کارگروه انتخاب وزرا حضور داشتند عنوان کردند آقای پزشکیان با آبروی ما بازی کرده و به همین دلیل بهتر است خانه نشین شود.من این گونه رفتار را نمی پسندم و معتقدم هم آقای پزشکیان و هم منتقدان باید خویشتن داری کنند.منتقدان نیز باید به آقای  پزشکیان فرصت بدهند. به هر حالی ایشان مانند رئیس جمهوری است که هنوز زیاد با مسیری که در آن قرار دارد آشنا نیست.آقای پزشکیان حدود دو دهه قبل وزیر بوده اند که شرایط امروز با آن زمان از بسیاری جهات تغییر کرده است.توصیه من این است که پیام اعتراض حامیان دولت را دریافت کند و بلافاصله تغییر جهت بدهد.حتما وزیر کشوری که آقای پزشکیان انتخاب کرده مناسب با این سمت نیست. آقای مومنی فرد محترمی است اما وزیر کشور خوبی نخواهد شد.وزیر کشور باید استانداران و فرمانداران را انتخاب کند. این در حالی است که این  احتمال وجود دارد که دوباره اتفاقی که در دولت روحانی رخ داد تکرار شود. در دولت روحانی اصلاح طلبان از روحانی حمایت کردند اما در نهایت استاندارانی  برای مناطق مختلف انتخاب شدند که در مقابل اصلاح طلبان قرار داشتند.مردمی که در انتخابات از پزشکیان حمایت کرده اند به دنبال تغییر هستند و به همین دلیل نباید احساس کنند که بازی خورده اند.در شرایط کنونی این احساس در بین مردم به وجود آمده که  برای حضور در انتخابات  بازی  خورده اند. این در حالی است که بسیاری از نخبگان برای به صحنه آوردن مردم واسطه شدند و به شکل های مختلف مردم به حضور در پای صندوق های رأی تشویق می کردند. روز گذشته یکی از همین دوستان به من گفت پس از انتخاب وزرا من30 تلفن همراه با ناسزا داشتم که ما کی به دنبال وزارت امثال مومنی و کاظمی بودیم که ما را به حضور در انتخابات دعوت  کردید.واقعیت این است که پزشکیان با لیستی که ارائه داده بخشی از پایگاه اجتماعی خود را از دست  خواهد داد که بازگشت آن کار آسانی نخواهد بود.

*انتظار حامیان پزشکیان این بود که وی در مقابل نهادهای قدرت چند گام به جلو بردارد.آیا در انتخابات کابینه پزشکیان بیش از اندازه نسبت به نهادهای قدرت انفعالی عمل نکرده است؟
 
واقعیت این است که چانه زنی پزشکیان با حاکمیت همراه با نتیجه مطلوب نبوده است.من تردید ندارم که این افراد انتخاب اصلی آقای پزشکیان نبوده و دست ایشان بسته بوده است.این در حالی که آقای پزشکیان باید به این نکته توجه داشته باشد که مسئولیت مدیریت کشور و کابینه برعهده رئیس جمهور است و مردم این مسئولیت را به ایشان تفویض کرده اند.از دست رفتن پایگاه اجتماعی دولت نه به سود پزشکیان است و نه حاکمیت.من شنیده ام که آقای پزشکیان حتی برای معاون اولی نیز فرد دیگری را در نظر داشته اما با توجه به مشورت هایی که صورت گرفته در نهایت آقای عارف به عنوان معاون اول خود انتخاب کرده است.آقای پزشکیان باید به این نکته توجه داشته باشد که حمایت مردم از ایشان مشروط است و شرایط به شکلی نیست که مردم تحت هر شرایطی از ایشان حمایت کنند.آقای پزشکیان به مردم مدیون است.مردم نیز باید به این مسأله توجه داشته باشند که کار آقای پزشکیان سخت است و راه دشواری پیش روی ایشان قرار دارد.در واقع پزشکیان برای حضور در صحنه انتحار کرده و آبرو و سلامت خود را گرو گذاشته است.همه ما باید به این نکته توجه کنیم که دولت پزشکیان  یک فرصت است و به همین دلیل باید از این فرصتی که به وجود آمده به بهترین وجه استفاده کرد.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar