نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

تله‌ برای ارتش اوکراین

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
تله‌ برای ارتش اوکراین

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

دو هفته پس از تهاجم غافلگیرانه اوکراین به روسیه، نیروهای کرملین پیشروی دشمن را کُند کرده‌اند و خط مقدم در منطقه کورسک روسیه سخت‌تر شده است که این می‌تواند برای هر دو طرف خطراتی به همراه داشته باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ولادیمیر وی.پوتین رئیس‌جمهور روسیه متعهد شده است که به اولین حمله به خاک روسیه پس از جنگ جهانی دوم پاسخ قاطعی بدهد. اما تاکنون، واکنش‌ها به جای معکوس کردن آن، بر مهار تهاجم متمرکز بوده است و این سوال را مطرح می‌کند که ارتش ضعیف روسیه حاضر است برای بیرون راندن مهاجمان چه خطری را متحمل شود یا اینکه آیا می‌تواند این کار را انجام دهد.
تهاجم پیش‌بینی‌نشده به کورسک، شکست‌های اطلاعاتی مستمر ارتش روسیه و همچنین کمبود ذخایر آماده نبرد روسیه را در جنگی که در امتداد یک جبهه ۷۵۰مایلی در جریان است، آشکار کرده است. دستاوردهای سریع اوکراین در روسیه همچنین درک جهانی از یک پیروزی آسان برای مسکو را تغییر داده است و حالا اذعان می‌کنند جنگ فرسایشی خواهد شد؛ اما از منظر روسیه، قمار کی‌یف همچنین فرصتی را برای کرملین ایجاد کرده است تا تخلیه نیروهای محدود خود به اوکراین را تسریع بخشد، در دیگر مناطق جبهه به موفقیت دست یابد و پیروزی سیاسی کوتاه‌مدت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را به شکست استراتژیک، حداقل از نظر تحلیلگران نظامی روسیه تبدیل کند. این تحلیلگران گفتند که عملیات کورسک پس از آنکه در ابتدا به‌عنوان یک حرکت نظامی درخشان اعلام شد، می‌تواند در نهایت به تله‌ای برای ارتش اوکراین تبدیل شود.

واسیلی کاشین، دانشمند علوم سیاسی در مدرسه عالی اقتصاد دولتی مسکو که تاثیر سیاسی جنگ روسیه را مطالعه می‌کند، گفت: «تهاجم به کورسک صرفا جنگ فرسایشی را گسترش داده و طولانی‌تر می‌کند؛ جنگی که در آن روسیه از مزیت منابع برخوردار است.» با این حال، نبرد در مناطق مرزی روسیه در مراحل اولیه خود باقی مانده است و اوکراین ممکن است ذخایر بزرگ جدیدی را وارد جنگ کند یا حمله غیرمنتظره دیگری را انجام دهد که محاسبات نظامی و سیاسی جنگ را به هم زند. با پیشروی نیروهای اوکراینی، ویدئوهایی از تسلیم شدن دسته‌جات سربازان وظیفه روسی و مرزبانان، بسیاری را در روسیه شوکه کرد و روایت پوتین را از جنگ متزلزل کرد که مدعی است جنگ در اوکراین توسط داوطلبان مصمم و با دستمزد خوب به نحو عالی پیش می‌رود؛ اما سرعت کنونی نبرد در کورسک به پوتین فرصت می‌دهد تا پاسخ خود را به شکل مناسب تنظیم کند.

پس به جای تضعیف روایت کرملین از جنگ، تهاجم اوکراین ممکن است در نهایت باعث تجمع بیشتر شهروندان روسیه در اطراف پرچم کشورشان شود. تاتیانا استانووایا، دانشمند علوم سیاسی روسی، روز سه‌شنبه در ایکس نوشت: تهاجم کورسک «مطمئنا ضربه‌ای به اعتبار کرملین است؛ اما بعید است که جرقه افزایش قابل توجهی در نارضایتی اجتماعی یا سیاسی در میان جمعیت ایجاد کند و همچنین منجر به شورش نخبگان نخواهد شد.» تحلیلگران می‌گویند که در میان گزینه‌های ژنرال‌های روسیه، برای عقب راندن نیروهای اوکراینی یکی این است که نیروی جدیدی وارد کنند تا بتوانند برتری اوکراین را در هم شکنند. همچنین توصیه شده است از مزیت حملات هوایی روسیه استفاده شود و به‌دنبال آن با حملات توپخانه‌ای، نیروهای مهاجم را به عقب برانند.
 
اما اجرای هر دوی این استراتژی‌ها ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد و به قیمت از دست رفتن مناطق دیگر جبهه تمام شود. این امر منعکس‌کننده واقعیت جنگی است که در آن هیچ‌یک از طرف‌ها منابع کافی برای وادار کردن حریف خود برای پایان دادن به جنگ را ندارند. خود پوتین هم اشاره چندانی به استراتژی آینده خود نکرده است. او روز سه‌شنبه از یک کارخانه شیرینی‌سازی استانی بازدید کرد و از بسته‌های آب‌نبات سیب بدون شکر رونمایی کرد. آرامش صحنه رونمایی از این آب‌نبات‌ها در تضاد شدید با روزهای آغازین حمله به کورسک قرار داشت؛ زمانی که پوتین زیردستان را مورد شماتت قرار داد و قول پاسخ قاطع داد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar