نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

هرمذاکره‌ای صورت گیرد برجام مبنای آن است

منبع
فرهيختگان
بروزرسانی
هرمذاکره‌ای صورت گیرد برجام مبنای آن است

فرهیختگان/متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

   اولویت‌های وزیر خارجه روی ریل سیاست‌های قبلی بود
بهشتی‌پور، کارشناس بین‌الملل، ابتدا به اولویت‌بندی سیاست خارجه ایران توسط وزیر امور خارجه اشاره کرد و این تقسیم‌بندی را همراستا با سیاست کلی نظام حکمرانی دانست و گفت: «این صحبت‌ها نشان می‌دهد در ایران سیاست خارجی با تغییر دولت‌ها عوض نمی‌شود و مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران است. در سیاست خارجی در ایران، دولت‌ها در تصمیم‌سازی شرکت دارند، یعنی می‌توانند با کارهای کارشناسی که انجام می‌دهند در تصمیم‌سازی مشارکت کنند و تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنند ولی برای تصمیم‌گیری و آنکه حرف آخر را می‌زند، طبق اصل 176 قانون اساسی عمل خواهد شد و نهایتا برای اجرایی شدن باید به تایید رهبری برسد. براین اساس صحبت‌های رهبری شاهد دقیقی براین مدعاست که این سیاست، سیاستی است که در دولت آقای رئیسی دنبال می‌شد و ایشان هم خیلی صریح بیان کرد. اولویت صحبت با همسایگان حرف جدی است. ایران دنبال توسعه مناسبات با همسایگان است. ایران روابط خود را با کشورهایی تقویت می‌کند که منتقد سیاست‌های ایالات متحده آمریکا هستند و زیر بار سلطه آمریکا نرفتند یا کمتر رفتند. اولویت‌بندی که شد جدید نبود و همان سیاست‌های قبلی است که در دولت رئیسی و از جانب نظام تعیین شده بود، بنابراین فکر می‌کنم این واقعی بود و در دولت پزشکیان هم حتما دنبال خواهد شد.»

   عراقچی در سیاست اعلامی گفت منتظر مذاکره با غربی‌ها نیست
بهشتی‌پور، معتقد است اظهارنظرهای وزیر خارجه به این معنی بود که ایران معطل مذاکره نیست و توضیح داد: «عراقچی تلاش کرد نشان دهد ایران معطل مذاکره کردن با اروپا و آمریکا نخواهد شد، سعی کرد موضع بالا اتخاذ کند و بگوید ایران احتیاجی به چنین مذاکراتی را در خود نمی‌بیند ولی اگر قرار بود مذاکراتی انجام بشود در چهارچوب جدیدی، خواهد بود. اسم آن می‌‌تواند هرچیزی باشد. من فکر می‌کنم عراقچی خواست در سیاست اعلامی به طرف مقابل نشان دهد منتظر ننشسته که آیا مذاکرات با غرب و اروپا به نتیجه می‌رسد یا نمی‌رسد. ایران کار خود را در سیاست خارجی، با اولویت‌هایی که اعلام کرده ادامه خواهد داد. حالا اگر تغییر در رویکرد طرف مقابل انجام شد و اگر قرار است مذاکراتی انجام شود، باید با چهارچوب جدیدی صورت گیرد.»

   تحریم‌ها بدون مذاکره تمام نمی‌شود
بهشتی‌پور معتقد است راهی جز مذاکره برای رفع تحریم‌ها وجود ندارد و ما چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا نداریم و توضیح داد: «اولا باید توجه داشته باشیم به هرشیوه‌ای که تحریم‌ها پایان پیدا کند، باید از طریق مذاکره باشد. راهی جز مذاکره وجود ندارد. تخیل است که کسی تصور کند روزی تحریم‌ها در ایران خود به خود برداشته می‌شود، بدون اینکه مذاکره‌ای انجام شود. اما این مذاکرات چه چهارچوبی دارد، چه طور برگزار می‌شود، در چه شرایطی برگزار می‌شود و چه رویکردی دارد، بسیار مهم است. خام‌اندیشی است کسی تصور کند تحریم‌ها بدون مذاکره تمام می‌شود. این‌طور نیست. سیاستی که ایران اتخاذ کرده این است که همچنان تلاش کند توان اقتصادی درون کشور را بالا ببرد که اثربخشی تحریم کاهش پیدا کند. از آن طرف سعی کرده توان هسته‌ای را بالا ببرد برای اینکه با دست پر سرمیز مذاکرات حاضر شود. توان دیپلماسی را با آمدن تیم جدید افزایش دهد که عراقچی می‌تواند در این زمینه موثر باشد و یک وحدت بین میدان و دیپلماسی برقرار کند.»

 هرمذاکره‌ای صورت گیرد برجام مبنای آن است
بهشتی‌پور اشاره‌ای هم به تاکید وزیر خارجه بر فعال کردن بازوی رسانه کنار دیپلماسی کرد و در ادامه اشاره کرد اینکه گفته می‌شود برجام مرده حرف درستی نیست و گفت: «چیزی که عراقچی مطرح کرد، توجه دقیق به بازوی سوم و بحث رسانه است. گفت نه‌فقط میدان و دیپلماسی بلکه رسانه هم باید در این مسیر فعال باشد. اگر وزیر خارجه ما به دیپلماسی عمومی توجه ویژه کند و زیرمجموعه دیپلماسی عمومی که یکی از مهم‌ترین‌های آن دیپلماسی رسانه‌ای است، داشته باشد، می‌تواند کمک شایان توجهی به دیپلماسی عمومی ما بکند. هرنوع مذاکره‌ای بین ایران و اروپا و آمریکا انجام شود، حتما از برجام شروع می‌شود، یعنی معمولا مذاکرات از موضوعات مورد توافق شروع می‌شود و در مواردی که اختلاف وجود دارد آنها را حل‌وفصل می‌کنند. آنهایی که می‌گویند برجام مرده و بوی گند آن بلند شده، نمی‌خواهند واقعیت‌ها را بپذیرند. واقعیت این است هرنوع مذاکره‌ای در آینده انجام شود، مبنای آن برجام است. منتها برجامی که طرف آمریکایی و اروپایی یک‌جانبه‌های آن را مدنظر خواهد داشت، طرف ایرانی هم جنبه‌های دیگر آن را مورد توجه قرار خواهد داد. حالا ممکن است در این چهارچوب نام دیگری هم روی آن بگذارند و آنقدر تغییرات انجام شود که دیگر نام آن برنامه جامع اقدام مشترک نباشد. مهم نیست، در مذاکرات رسم مهم است. اینکه آیا این نتیجه در راستای امنیت ملی ما هست، در راستای پایان دادن به تحریم‌ها هست یا نیست؟ حالا اسمش را هرچه می‌خواهید، بگذارید. در دولت آقای رئیسی نام آن را گذاشتند مذاکرات برای پایان تحریم‌ها. چهارچوب آن همان برجام بود. برهمین اساس عراقچی هوشمندانه موضعی گرفت که به دوطرف بگوید ایران منتظر نمانده آیا طرف مقابل مذاکرات را لغو می‌کند یا نمی‌کند اما اگر مذاکراتی هم بشود درباره موارد اختلاف که ما یک‌چیز را می‌خواهیم، طرف مقابل چیز دیگری، صحبت می‌کنند. حالا نام آن هرچه گذاشته شد.»

   ایران به دنبال مدیریت تنش است نه عادی‌سازی
بهشتی‌پور به این موضوع هم اشاره کرد که وزیر خارجه نه عادی‌سازی که به دنبال مدیریت تنش‌هاست و توضیح داد: «ایشان گفت ما فعلا مذاکراتی نخواهیم داشت و به جای عادی‌سازی مناسبات باید به دنبال مدیریت تنش با آمریکا باشیم. این یعنی اینکه ما الان دنبال مذاکره با آمریکا و اروپا نیستیم، ما دنبال مدیریت تنش با آمریکا هستیم. گفته می‌شود اگر گفت‌وگویی هم قرار است به صورت محرمانه انجام شود، به خاطر این است که تنش را مدیریت کنند، نه اینکه عادی‌سازی کنند؛ چراکه می‌گوید فعلا آمادگی برای طرف مقابل وجود ندارد که بخواهد مناسبات را عادی‌سازی کند، آن هم در وضعیتی که همه معطلند ببینند اقدام ایران در مقابل عملیات تروریستی که اسرائیلی‌ها انجام دادند، چه خواهد بود؟» او درباره اینکه واکنش احتمالی غربی‌ها به این صحبت‌ها چه خواهد بود، گفت: «عراقچی، صریح و روشن در سیاست اعلامی گفت ما نیازی به گفت‌وگو و مذاکره نمی‌بینیم اما برای مدیریت تنش آمادگی داریم. در روابط این از منظر دیپلماتیک معنا دارد. فهم خودم این است که می‌خواست به طرف مقابل بگوید ما ننشستیم دست به دعا برداریم که شما کی مذاکرات را از سر بگیرید و آیا دنبال رفع تحریم هستید یا چه اقدامی انجام خواهید داد؟ ما به دنبال کار خودمان هستیم تا روابط خودمان را با آن اولویت‌بندی که اعلام شده انجام دهیم.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره