نماد آخرین خبر

جبهه جدیدی علیه اوکراین باز می‌شود؟

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
جبهه جدیدی علیه اوکراین باز می‌شود؟

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

اوکراین از بلاروس خواسته تا نیروهایی را که به مرز آنها فرستاده است، در بحبوحه افزایش تنش‌های نظامی بین همسایگان پس از تهاجم اوکراین به منطقه کورسک روسیه، عقب بکشد.
 
 در بحبوحه افزایش تنش‌های نظامی بین همسایگان پس از تهاجم اوکراین به منطقه کورسک روسیه، اوکراین از بلاروس خواسته تا نیروهایی را که به مرز آنها فرستاده، عقب بکشد. 

آخرین هشدار اوکراین به دنبال دو هفته لفاظی‌های تند، و اتهامات متقابلی است که کیف و مینسک به یکدیگر وارد کردند. این در حالی است که روسیه - که بلاروس را ثابت‌ترین متحد خود می‌داند - تهدید کرده که به حمله کورسک اوکراین پاسخ قاطع خواهد داد.

اوکراین درباره سربازان بلاروس در مرز چه گفته است؟
به نوشته الجزیره، اواخر روز یکشنبه، وزارت امور خارجه اوکراین از بلاروس خواست تا تعدادی از نیروهای خود را از مرزها خود خارج کند و «اقدامات غیردوستانه» را متوقف کند.

اوکراین به استناد اطلاعاتی، بلاروس را متهم کرد که «تعداد قابل توجهی از پرسنل، از جمله نیروهای عملیات ویژه، تسلیحات و تجهیزات نظامی» را در منطقه گومل نزدیک مرز شمالی اوکراین «تحت پوشش تمرین‌ها» متمرکز کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد: «ما به مقامات بلاروس هشدار می‌دهیم که تحت فشار مسکو اشتباهات فاجعه‌باری برای کشورشان مرتکب نشوند و از نیروهای مسلح این کشور می‌خواهیم که اقدامات غیردوستانه را متوقف کنند و نیروها را از مرزهای دولتی اوکراین به فاصله‌ای بیشتر از برد شلیک سامانه‌های بلاروس خارج کنند.»

اوکراین گفت که نیروهای بلاروس و همچنین مزدوران گروه واگنر روسیه در نزدیکی مرز صف کشیده‌اند. دو کشور مرز مشترکی به طول 1084 کیلومتر (674 مایل) دارند.

وزارت امور خارجه اعلام کرد: «ما هشدار می‌دهیم که در صورت نقض مرزهای دولتی اوکراین توسط بلاروس، کشور ما تمام اقدامات لازم را برای استفاده از حق دفاع از خود تضمین شده توسط منشور سازمان ملل انجام خواهد داد. در نتیجه، تمام تمرکز نیروها، تأسیسات نظامی و مسیرهای تدارکاتی در بلاروس به اهداف قانونی برای نیروهای مسلح اوکراین تبدیل خواهد شد.»

این سازمان همچنین خاطرنشان کرد که منطقه‌ای که نیروهای بلاروس در آن جمع شده بودند نزدیک به نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل است و هر گونه تمرین نظامی در آنجا «تهدیدی برای امنیت ملی اوکراین» است.


بلاروس در مورد تجمع در مرز اوکراین چه گفته است؟
هفته گذشته، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که این کشور حدود یک سوم نیروهای خود را به مرز با اوکراین منتقل کرده است. اما لوکاشنکو اوکراین را مسئول تشدید شدید تنش‌ها دانست.

او اوکراین را به سیاست‌های تهاجمی و اعزام بیش از 120000 سرباز به مرز خود با بلاروس در 18 اوت متهم کرد. روز بعد، بلاروس اعلام کرد که هواپیما، نیروهای دفاع هوایی و تسلیحات را به مرز اوکراین فرستاده است.

بلاروس اوکراین را به نقض حریم هوایی خود در جریان حمله به منطقه کورسک روسیه در 6 اوت متهم کرده است. مینسک برای اولین بار در 10 اوت حرکت سربازان به سمت مرز با اوکراین را به عنوان یک اقدام دفاعی اعلام کرد.

ویکتور خرنین وزیر دفاع بلاروس گفت در صورت ورود سربازان اوکراینی به خاک بلاروس «آماده اقدام تلافی‌جویانه» است.


اما اوکراین ادعای لوکاشنکو مبنی بر اعزام 120000 سرباز کیف به مرز را رد کرد. وزارت امور خارجه اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که هرگز اقدام غیردوستانه‌ای علیه مردم بلاروس انجام نداده و نخواهد داد.

موضع بلاروس در مورد جنگ روسیه و اوکراین چیست؟
بلاروس از زمان استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی با روسیه را حفظ کرده است.

لوکاشنکو متحد محکم پوتین است و کشورش در طول جنگ با اوکراین در کنار روسیه ایستاده است. در مارس 2022، بلافاصله پس از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، بلاروس سفارت خود را در کیف به نشانه حمایت از مسکو تخلیه کرد.

بلاروس همچنین به روسیه اجازه داده است که نیروهای خود را در خاکش مستقر کند، که به مسکو اجازه می‌دهد از زمین متحد خود به عنوان سکوی پرتاب برای حمله به اوکراین از شمال استفاده کند.

متحدان غربی اوکراین، به‌ویژه ایالات متحده، جریمه‌هایی را علیه بلاروس به دلیل حمایت این کشور از جنگ روسیه وضع کرده‌اند، از جمله تحریم‌های مالی، کنترل صادرات، محدودیت‌های حریم هوایی و محدودیت‌های صدور روادید برای مقامات.

با این حال، تا کنون، بلاروس از درگیر شدن در درگیری نظامی با اوکراین خودداری کرده است و افزایش نیروهای فعلی در امتداد مرز آنها، احتمال تغییر آن را افزایش می‌دهد.

آیا بلاروس و اوکراین اکنون وارد درگیری مستقیم خواهند شد؟
به گفته متیو بولگ، مشاور اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن، تهاجم کورسک باعث تحقیر روسیه شده است، و به نوبه خود سعی کرده مانع این شکست شود.

او با اشاره به شرکت‌های نظامی خصوصی (PMC) مانند واگنر به الجزیره گفت: «من فکر می‌کنم آنچه تا کنون می‌بینیم این است که نیروهای روسی ضدحمله‌هایی را از قلمرو بلاروس به منظور حواس‌پرتی از تهاجم کورسک انجام می‌دهند.»او افزود: «اما من شک دارم که بلاروس نیروهای خود را به جنگ بفرستد.»

بولگ گفت: «رژیم لوکاشنکو یک دولت کاملاً تابع کرملین است، اما برای روسیه ارزشمندتر است که آن را به عنوان سکوی پرتاب برای عملیات نظامی نگه دارد تا اینکه آن را در جنگ غرق کند. لحظه‌ای که آنها این کار را انجام دهند، با خطر از دست دادن ثبات رژیم در مینسک، بی‌ثباتی بسیار بیشتر از آنچه لازم است ایجاد می‌کند، و منجر به پاسخ سخت بین‌المللی می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره