نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

پیشروی در روسیه پاشنه آشیل اوکراین شد؟

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
پیشروی در روسیه پاشنه آشیل اوکراین شد؟

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

پوتین اهمیت تهاجم اوکراین را که اولین حمله به خاک روسیه از زمان جنگ جهانی دوم است کم اهمیت جلوه داده و ظاهراً در تعقیب متجاوزان عجله‌ای ندارد در حالی که نیروهایش به حملات خود در شرق اوکراین ادامه می‌‌‌دهند.
 
 تقریباً یک ماه پس از یک تهاجم جسورانه فرامرزی که به نیروهای کیف روحیه مورد نیاز را ارائه داد و ضربه تحقیرآمیزی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد کرد، ارتش اوکراین همچنان کنترل بیش از 1000 کیلومتر مربع از اراضی منطقه کورسک روسیه را در اختیار دارد.

با این حال، در امتداد خط مقدم گسترده شرق اوکراین، ارتش روسیه در حال دستیابی به دستاوردهای ارضی، به سمت شهر پوکروفسک در استان دونتسک، مرکز تدارکاتی و تقویتی حیاتی برای نیروهای خط مقدم اوکراین، و مدعی تصرف یک روستای مجاور است.

به نوشته فرانس‌24، در حالی که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اذعان داشت که وضعیت روی زمین «دشوار» است، نیروهای مسکو به 10 کیلومتری این شهر استراتژیک حرکت کرده‌اند.

زلنسکی به خبرنگاران گفت: «اهداف روسیه تغییر نکرده است.» و اشاره کرد که حمله به پوکروفسک قبل از حمله اوکراین به کورسک آغاز شده بود. برای برخی، سخنان او به منزله اعتراف به این بود که کیف نتوانسته اهداف مسکو را تغییر دهد.

بلافاصله پس از تهاجم جسورانه برون مرزی اوکراین، کارشناسان نظامی اعلام کردند که به نظر می‌رسد هدف اصلی این عملیات، جابه‌جایی نیروهای روسی درگیر در دونباس باشد.

پوتین روز دوشنبه به رسانه‌های روسی گفت از این نظر، «تحریک» اوکراین شکست خورده است، و نیروهای مسکو در حال پیشروی در دونباس با سریع‌ترین سرعت «در مدتی طولانی» هستند.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که در حالی که حمله کورسک روسیه را مجبور به استقرار مجدد نیروها از بخش‌هایی از خط مقدم کرد، این تحرکات بر نبرد پوکروفسک تأثیری نداشت.

گوستاو گرسل، تحلیلگر جنگ اوکراین در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: «عملیات روسیه اکنون تنها در منطقه پوکروفسک متمرکز شده است.»

به گفته حسین علی‌اف، کارشناس جنگ اوکراین در دانشگاه گلاسکو قبل از حمله کورسک، «روس‌ها در هفت جبهه در دونباس پیشروی می‌کردند.»

استراتژی نادرست
چنین مانورهایی نشان می‌دهد که واقعاً یک «اثر عملیات کورسک» در دونباس وجود داشته است. مشکل کیف این است که تأثیر آن در جایی که مهم‌تر است احساس نمی‌شود.

ویل کینگستون کاکس، کارشناس روسیه در تیم بین‌المللی مطالعات امنیت (ITSS) ورونا، هشدار داد که پیشرفت روسیه در پوکروفسک «می‌تواند باعث عقب‌نشینی گسترده‌تر اوکراین در منطقه دونتسک شود»، این اهمیت استراتژیک این شهر است.

به گفته ورونیکا پونیشجاکووا، کارشناس امنیت بین‌المللی در دانشگاه پورتسموث، که از نزدیک جنگ در اوکراین را زیر نظر دارد، پوکروفسک یک مرکز حمل‌ونقل با جمعیت 50000 نفری قبل از جنگ، که بسیاری از آنها اکنون فرار کرده‌اند، یک مرکز تامین مهم، با چندین جاده و خطوط ریلی است که در آنجا به هم می‌رسند.

علی اف افزود اگر شهر سقوط کند، «روس‌ها راه باز به سمت کراماتورسک و اسلوویانسک خواهند داشت» و اوکراین عملاً هیچ شانسی برای متوقف کردن پیشروی مسکو در منطقه پوکروفسک ندارد.

گرسل معتقد است، در واقع، ارتش متجاوز حتی ممکن است نیازی به اشغال پوکروفسک نداشته باشد تا زنجیره تامین اوکراین را ویران کند و ضربه سختی به نیروهای آن وارد کند.

«تا زمانی که به اندازه کافی به شهر نزدیک شوند، مجبور نیستند شهر را به طور فیزیکی فتح کنند تا لجستیک را برای اوکراین پیچیده کنند.»

گرسل خاطرنشان کرد که حمله برق آسای اوکراین در منطقه کورسک، «سیال‌ترین ذخایر» کیف را از دونباس دور کرده است، جایی که آنها ممکن است برای عملیات‌های دفاعی که مستلزم توانایی عقب‌نشینی سریع و سازماندهی مجدد هستند، مناسب‌تر باشند.

کینگستون کاکس گفت از این نظر، «به نظر می‌رسد تهاجم کورسک از نظر استراتژیک نادرست بوده است» و این عملیات را یک «پیروزی نمادین» توصیف کرد که از نظر تأثیر مطلوب بر دونباس «بیش از حد خوش‌بینانه» است.

چانه‌زنی
دیگران در مورد توانایی اوکراین برای جلوگیری از پیشروی روسیه در پوکروفسک تردید کرده‌اند، حتی اگر برخی از بهترین نیروهای خود را به پیشروی کورسک اعزام نکرده باشد.

سیم تاک، تحلیلگر نظامی، که از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه بر مناقشه نظارت داشته است، گفت: «فکر نمی‌کنم آن واحدها بتوانند توازن نیروها را در دونباس تغییر دهند.»

علی‌اف افزود، رهبری ارتش اوکراین ممکن است این استدلال را داشته باشد که «سربازانش شانس بیشتری برای کسب پیروزی در منطقه کورسک نسبت به توقف پیشروی روسیه در دونباس داشتند.»

تاک معتقد است که ارزیابی موفقیت یا شکست حمله غافلگیرکننده اوکراین نباید صرفاً بر اساس عواقب آن در جبهه شرقی باشد، زیرا کنترل قلمرو روسیه به کی‌یف قدرت «چانه‌زنی» برای مذاکرات آینده می‌دهد.

زلنسکی روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی گفت که نیروهای اوکراینی در حال برنامه‌ریزی برای نگه‌داشتن سرزمینی در کورسک برای مدت زمان نامشخصی هستند و بار دیگر تأکید کرد که این حمله بخشی از «طرح پیروزی» اوکراین برای کشاندن روسیه پای میز مذاکره و پایان دادن به جنگ با شرایط عادلانه است.

به گفته پونیشجاکووا با اشاره به اینکه پوتین به صراحت اعلام کرده اولویت او تکمیل الحاق استان دونتسک اوکراین است که مسکو آن را متعلق به خود می‌داند، همچنان در تردید باقی می‌ماند که آیا این چانه‌زنی ارزش واقعی دارد یا خیر.

پوتین اهمیت تهاجم اوکراین را که اولین حمله به خاک روسیه از زمان جنگ جهانی دوم است کم اهمیت جلوه داده و ظاهراً در تعقیب متجاوزان عجله‌ای ندارد در حالی که نیروهایش به حملات خود در شرق اوکراین ادامه می‌‌‌دهند.

موضع او پیامی را هم به مخاطبان داخلی و هم به کیف می‌فرستد و شکست‌های ارتش روسیه را در داخل به حداقل می‌رساند و تاکید می‌کند که مسکو از برنامه‌های خود برای تسخیر ارضی در اوکراین دست نخواهد کشید.

کینگستون کاکس گفت: «روسیه با تمرکز بر دونباس، به وضوح نشان می‌دهد که تمایلی به دادن امتیازات زیادی در ازای کورسک ندارد. به این دلیل که منطقه دونتسک هدف اصلی است.»

منیژه موذن

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره