نماد آخرین خبر

سرمقاله آرمان امروز/ کشورهای عربی‌ و دیپلماسی بسته ایران!

منبع
آرمان امروز
بروزرسانی
سرمقاله آرمان امروز/ کشورهای عربی‌ و دیپلماسی بسته ایران!

آرمان امروز/ « کشورهای عربی‌ و دیپلماسی بسته ایران! » عنوان سرمقاله در روزنامه آرمان امروز به قلم عبدالرضا فرجی راد است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

تا پیش از آغاز جنگ غزه، کشورهای عربی تصور می کردند که ترکیبی از اتحاد بین آن ها، آمریکا و به ویژه اسراییل باعث می شود که توان نظامی ایران تضعیف شده و در صورت درگیری احتمالی با ایران ضرباتی جدی به این کشور وارد شود و امنیتشان بیمه است ولی درگیری یک ساله در غزه نشان داد که باز کردن حساب زیاد روی اسراییل و آمریکا اشتباه است.
مشخصا نه آمریکای دموکرات و نه آمریکای جمهوری خواه و ترامپ به خاطر کشورهای منطقه و به ویژه برای متحد اصلی خود اسراییل وارد یک درگیری گسترده با ایران نمی شوند زیرا ملاحظات دیگر ژئوپلیتیکی همچون روسیه و چین را در نظر نگرفتن، یک خطای استراتژیک است.
لذا با ملاحظه این عوامل ژئوپلیتیکی روی به تعامل با ایران آورده‌اند؛ به طوری که آمریکا مجبور است حتی برای افزایش غنی سازی بالای ۶۰ درصد هم ملاحظاتی داشته باشد. از سوی دیگر جنگ غزه به کشورهای عربی فهماند که اسراییل هم با همه ادعاهای مربوط به قدرت نظامیانش نمی تواند معجزه بکند و در مقابل حماس و حزب الله سر از آب بیرون در نیاورده که نفسی بکشد و قدرتش را برای اعراب بگذارد.
آن ها فهمیدند که دو نوع جنگ قابل تصور است. کلاسیک کوتاه مدت و اسراییل پسند و غیر کلاسیک درازمدت و اسراییل کُش که تداومش ممکن است جغرافیای اسراییل را متلاطم کند.

هر چند که گفت و گوهای پنهان ایران با غرب و آمریکا به ویژه که در اینجا ژنرال اسراییلی به ضعف امریکا تعبیر می کند آن اعتماد لازم را هم از اسراییل و هم از اعراب گرفته است. در واقع اسراییل و اعراب، ایران و امریکا را بند بازانی می بینند که هر وقت لازم باشد بخاطر ملاحظات ژئوپلیتیکی شرایط را مورد بازبینی قرار می دهند.
البته در این میان در دیپلماسی ایران ضعف هایی وجود دارد که باید اصلاح شود و این دیپلماسی هم چالاک شود و هم باز.
برای مثال در حرکت اخیر روسیه در مورد زنگزور، قدرت مانور دیپلماتیک ایران زیاد است. هم با هند، هم با فرانسه و حتی اخیرا با ترکیه اما از چالاکی و از ژئوپلیتیک باز برخوردار نیست.
ایران نه تنها نباید اجازه دهد دالان زنگزور بجز ارمنستان در اختیار کشور دیگری قرار گیرد بلکه نباید اجازه دهد که اذربایجان به نخجوان به جز از راه خاک ایران به هم متصل گردد زیرا که این اتفاق حفره ژئوپلیتیکی باکو را پر می کند و یک ابزار ژیوپلیتیکی را در مقابل دشمن از ما می گیرد.
لذا تجهیز ارمنستان و پیوند های سیاسی و اطلاعاتی با کشورهای همسو ضروری است همچنان که شاهدیم باکو به سمت روسیه، طالبان و پاکستان دست همکاری دراز کرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar