نماد آخرین خبر

آیا آشنا خاطرات هاشمی را تکذیب می‌کند؟

منبع
روزنامه جوان
بروزرسانی
آیا آشنا خاطرات هاشمی را تکذیب می‌کند؟

روزنامه جوان/متن پیش رو در جوان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

واکنش‌ها به پرونده جدید مصطفی تاجزاده و توضیحاتی که او از داخل زندان اوین نوشته و به طریقی منتشر کرده، باعث به وجود آمدن بحث دیگری از درون این بحث شد که برای چندمین بار اصالت و صحت خاطرات هاشمی رفسنجانی را به چالش می‌کشد. این بار خدشه بر صدق این خاطرات از سوی حسام‌الدین آشنا، فعال و کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب- اعتدالی انجام گرفته است. 

در روز‌های گذشته مصطفی تاجزاده، زندانی امنیتی- سیاسی با انتشار مطلبی از زندان اوین خبر از تشکیل پرونده تازه‌ای برای خود داد. عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و از اعضای کمیته راهبری کابینه مسعود پزشکیان در واکنش به تشکیل پرونده جدید برای تاجزاده، آن را «دور باطل» خواند و در مطلبی نوشت «آخرین نامه آقا مصطفی در باره پرونده جدید نشانه وجود دوری باطل است. خیلی صریح باید گفت یک سوی این ماجرا اتخاذ این رویکرد را حق خود می‌داند و سوی دیگر هم برای برخورد با این رویکرد به قانون استناد می‌کند. بی‌شک این راه بن‌بست و بی‌نتیجه است. تنها راه؛ شکستن این دور باطل است. هر که برای شکستن آن پیشگام شود برنده است. راه مقابله با مبارزه‌جویی یا حتی سبک زندگی مردم و زنان اتکا به مواد قانونی کشدار و مطلوب حکومت و زندان کردن و بگیر و ببند و اعدام نیست. همچنان که راه عبور از فضای انسدادی مبارزه‌جویی و ادبیات متناظر آن و حمایت صریح یا ضمنی از تقابل‌های تند نیست. این دور باطل است.»

عبدالله گنجی، روزنامه نگار اصولگرا در واکنش به نوشته عباس عبدی و استفاده از تعبیر «دور باطل» توسط او، در دو توییت نوشت: «‏عباس عبدی در واکنش به مواضع امثال تاجزاده و مواجهه حاکمیت با آن، از عبارت "دور باطل"استفاده کرده است. معتقدم عبارت گویاتر "کنش- واکنش" است. به طور مثال مرحوم هاشمی ٢٢/١/٧٧می نویسد سه معاون وزیر اطلاعات (از جمله جناب آشنا) آمدند از توطئه‌های معاون سیاسی وزیر کشور (تاجزاده) علیه رهبری گزارش دادند. این زمانی است که جریان ایشان حاکم است و خودش کارگزار ج. ا است و قرار است مجلس را هم تصاحب کنند، پس توطئه علیه رهبری چرا؟ حال اقدام او چطور می‌تواند در مدل چرخه باطل معنا شود؟ طرف کنشی دارد و واکنشی می‌بیند. همه اصلاح‌طلبان منتقدند. چرا همه وارد چرخه مد نظر عبدی نمی‌شوند؟»

توییت گنجی با واکنش توییتری حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در دولت دوم روحانی و مشاور رئیس‌جمهور در دولت اول، مواجه شد و او در پاسخ به مطلب گنجی، پیامی کوتاهی گذاشت: «تکذیب می‌کنم».

او چه چیزی را می‌خواست تکذیب کند؟ خبر و موضوعی را که به نقل از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی بیان شده است؟ پس او باید تکذیب و اعتراضش را به ناشر کتاب و مجوزدهنده و در واقع خانواده هاشمی و وزارت ارشاد دولت روحانی بیان می‌کرد و نه تازه اکنون و پس از مطلب گنجی یادش بیفتد که تکذیب کند! 

همین نکته را گنجی در پاسخ به آشنا بیان می‌کند: «به خانواده هاشمی اعتراض رسمی کنید که پدرشان دروغ نوشته تا از کتاب حذف کنند.»

کتاب در جست‌وجوی مصلحت که خاطرات سال ۱۳۷۷ مرحوم هاشمی رفسنجانی است، در دولت حسن روحانی مجوز چاپ گرفته و چند سالی می‌شود که منتشر شده است. اگر آشنا نسبت به این بخش کتاب نکته‌ای دارد، باید خطاب به منتشرکنندگان باشد و نه خطاب به کسی که از کتاب به عنوان منبع استفاده می‌کند. جالب آنکه این کتاب چندین بار هم تجدید چاپ شده و این بخش خاطرات در رسانه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی، از جمله روزنامه سازندگی و سایت تندروی انتخاب منتشر شده است. 

حال باید دید واکنش خانواده هاشمی به این موضع حسام‌الدین آشنا چیست و آیا آنان از صحت خاطرات پدر خود دفاع خواهند کرد یا با سکوت، چالش اصالت خاطرات هاشمی را وارد مرحله جدیدی می‌کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar