نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

سفر به روسیه در میانه اتهام موشکی و جنجال زنگرور

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
سفر به روسیه در میانه اتهام موشکی و جنجال زنگرور

آرمان ملی/متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 احسان اسقایی| برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که تهران هزینه جنگ روسیه علیه اوکراین را می پردازد. آنها معتقدند چون روسیه با پهپادهای ایرانی به اوکراین حمله کرده و اروپایی های حامی اوکراین به شدت از احتمال پیشروی روسیه در هراسند. 
 
لذا ایران شریک جرم روسیه می‌دانند و معتقدند تهران باید تنبیه شود. از این منظر تحریم های شدیدی را علیه نهادها و اشخاصی که در زمینه ساخت و تولید پهپادها نقش داشتند؛ وضع کردند. از سوی دیگر ایران مدعی است که ادعاهای  اوکراین و اروپا در ارتباط با استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ علیه اوکراین صحیح نیست. چرا که اگر ایران به روسیه صادرات تجهیزات نظامی داشته است در چارچوب همکاری‌های نظامی دو طرف بوده و ایران هیچ تجهیزاتی را به منظور کمک به روسیه در جنگ علیه اوکراین در اختیار مسکو قرار نداده است. بعضا شنیده شد جلساتی هم در این ارتباط بین طرفین ایرانی و اوکراینی برگزار شده اما اوکراینی ها هیچ سندی در ارتباط با ادعای خود ارائه نکرده‌اند.
 
پرونده ای جدید برای ایران؛ به نام صادرات موشک!
 اروپایی‌ها اخیرا در راستای فشار بر ایران و تحمیل هزینه بیشتر به تهران بهانه جدیدی به دست آورده اند و تهران را به صادرات موشک به روسیه به منظور استفاده روس ها در جبهه اوکراین متهم می کنند. البته هنوز برای این ادعا سندی را منتشر نکرده اند. پیتر استانو، سخنگوی دستگاه دپیلماسی اتحادیه اروپا مدعی شد: «ما اطلاعات موثقی از سوی متحدان دریافت کرده‌ایم که حکایت از اقدام ایران در ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه دارد.»این دیپلمات اتحادیه اروپا افزود: «ما در حال بررسی بیشتر این موضوع با کشورهای عضو هستیم و چنین اقدامی در صورت تأیید، نشان دهنده تشدید حمایت‌های ایران از تجاوزگری و تهاجم نظامی غیرقانونی روسیه علیه اوکراین خواهد بود.»پیتر استانو در همین خصوص تاکید کرد: «موضع یکپارچه رهبران اتحادیه اروپا همیشه روشن بوده است. اتحادیه اروپا در صورت تایید این کمک‌ تسلیحاتی، به سرعت و با هماهنگی کامل میان متحدان و شرکای بین‌المللی، در پاسخ، تدابیری را از جمله با اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران، در پیش خواهد گرفت.»

موضع آمریکا در ارتباط ادعای صادرات موشکی ایران
اروپایی ها که به شدت از اقدامات روسیه علیه اوکراین ترسیده اند و در طول روزهای پس از جنگ روسیه علیه این کشور کمک های مالی و نظامی سرشاری را به منظور ایستادگی اوکراین در برابر روسیه راه راهی کی یف کرده اند. به هر پیش روی روسیه در اوکراین  واکنش نشان داده و آن را  البته به ایران نسبت می‌دهند تا به این بهانه به تهران هم فشار آورند. آمریکایی ها که در ابتدا موضع سختی در مورد این ادعا نگرفته بودند به طوری که جان کربی، سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این ارتباط گفته بود نمی‌تواند گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها درباره ارسال موشک از سوی ایران به روسیه را تأیید کرد اما در نهایت وزیر امور خارجه آمریکا  خبر ارسال موشک از ایران به روسیه را تایید کرد. بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده که روسیه محموله‌هایی از موشک‌های بالستیک ایرانی را دریافت کرده است. وی گفت: یکی از دلایل ادامه تهاجم پوتین به اوکراین، حمایت چین است و ما کسانی را که به ماشین جنگی روسیه سوخت می‌رسانند، پاسخگو خواهیم کرد. وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ایالات متحده از مدتی پیش نسبت به ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه که در اوکراین از آنها استفاده می‌کند، هشدار داده است.  وی افزود: روسیه محموله‌هایی از موشک‌های بالستیک ایرانی را دریافت کرده است.

ایران به دنبال تعمیق روابط خود با روسیه
البته تهران همواره کوشیده روابط خود با روسیه را در ابعاد سیاسی- اقتصادی و نظامی گسترش دهد و اکنون نیز شنیده می شود احتمال نزدیک شدن به تاریخ انعقاد قرارداد انتقال گاز روسیه به ایران وجود دارد. فارغ از این موارد تهران و مسکو به علت تعریف شدن در جبهه شرق در برابر آمریکا همواره کوشیده‌اند به یکدیگر نزدیک شوند و همکاری های نظامی و امنیتی فرامنطقه ای با یکدیگر همچون اقداماتی که علیه تروریست ها در سوریه انجام دادند، تشدید کنند. از این رو و با توجه به اینکه اروپایی ها در حال گشودن پرونده جدیدی علیه ایران در ارتباط با روسیه هستند دبیر شورای امنیت ملی ایران به روسیه سفر کرده است. رسانه ها با اعلام این خبر نوشتند: علی اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی به دعوت همتای روس و به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران عازم روسیه شد. در این اجلاس علاوه بر نشست اعضای بریکس، نشست مشترکی نیز بین نمایندگان کشورهای عضو بریکس با نمایندگان عالی رتبه امنیتی برخی از کشورها برگزار خواهد شد.در حاشیه این دو نشست احمدیان با برخی از همتایان خود ملاقات های جداگانه ای خواهد داشت.دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ملاقات با مقامات عالی روسیه در مورد مهم‌ترین تحولات منطقه بین المللی و روابط دوجانبه در عرصه های سیاسی امنیتی و اقتصادی مذاکره و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در مورد کریدورها انرژی و ... را مطرح خواهد کرد. در طول این سفر چند تفاهم نامه دو جانبه ایران با برخی کشورها از جمله چین و روسیه در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی امضا می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar