نماد آخرین خبر

هاآرتص: ایران چگونه اسرائیلی‌ها را برای جاسوسی به خدمت می‌گیرد؟

منبع
انتخاب
بروزرسانی
هاآرتص: ایران چگونه اسرائیلی‌ها را برای جاسوسی به خدمت می‌گیرد؟

انتخاب/متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

یوسی ملمان در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت:  افسران اطلاعاتی ایرانی از طریق شبکه های اجتماعی به شهروندان اسرائیلی نزدیک می شوند تا آنها را به خدمت بگیرند. شین بت نگران است که تعداد فزاینده ای از اسرائیلی ها مایل به همکاری با ایران باشند.
 
 تصویر فوق متعلق به ادن داباس است، یک شهروند اسرائیلی متهم به ارتباط با یک عامل اطلاعاتی ایران. این موضوع اولین بار است که توسط هاآرتص افشا می شود و نشان می دهد که چگونه رسانه ها به اطلاعیه های کوتاه وزارت دادگستری بسنده می کنند و به داستان کامل و حواشی آن نمی پردازند.
 
حتی سرویس امنیتی شین بت که به ندرت فرصتی را برای اعلام بازداشت افراد مظنون به ارتکاب جرائم امنیتی به ویژه در رابطه با ایران از دست می دهد هیچ اظهارنظر رسمی ای در این باره نکرده است. تنها توضیحی که ممکن است توجیه کننده سکوت شین بت باشد، این است که این سازمان مشغول رسیدگی به حمله ماه گذشته در جنوب تل آویو بوده است که طی آن وسیله انفجاری یک بمبگذار پیش از موعد منفجر و او کشته شد.
 
داباس که مالک آپارتمانی در نزدیک تل اویو است روز دوشنبه 5 آگوست بازداشت شد. وکیل وی، شیرا نیر می گوید داباس هنگامی که ماموران تحقیق و افسران پلیس را جلوی درب خانه اش دید شوکه شد. آنها او را متهم به ارتکاب جرائم جدی از جمله جاسوسی و ارتباط با عامل خارجی کردند و برای انجام بازجویی او را با خود بردند. دو هفته بعد، مدعی العموم کیفرخواستی را علیه داباس نزد دادگاه منطقه لود تقدیم کرد.
 
داباس 30 ساله به بازجویان گفته که دانشجوی روانشناسی است. او در دوران خدمت سربازی در بخش پشتیبانی خدمت می کرده و از طریق ارائه خدمات ماساژ امرار معاش می نموده است. وکیل وی گفته که داباس از خانواده ای معمولی است و دادستانی هم این موضوع را تایید کرده است. مادر وی در مهد کودک کار می کند و پدرش در بخش لجستیک یک بیمارستان مشغول به کار است.
 
بر اساس اتهامات،  ادن داباس فریب نخورده است. ادعا شده که او می دانسته که در حال ارتباط گیری با یکی از نمایندگان دستگاه اطلاعاتی ایران است. 
 
تا همین اواخر، اکثر تلاش های اطلاعاتی ایران برای به کار گیری جاسوس در اسرائیل برای جمع آوری اطلاعات و جاسوسی از طریق فریبکاری بوده است.
 
معدود اسرائیلی هایی که به پیام های حساب های اطلاعاتی ایران در رسانه های اجتماعی پاسخ گفته اند بی گناه بوده و یا فریب خورده اند. 
 
این موضوع برای شخص من نیز اتفاق افتاده است. سه سال قبل یک افسر اطلاعاتی ایران خود را پروفسور اولیور ترانرت، رئیس اندیشکده مرکز مطالعات امنیتی در موسسه ای تی اچ زوریخ جا زد. او از من،  موشه یالون وزیر سابق دفاع، پروفسور ایتامار رابینویچ سفیر سابق اسرائیل در آمریکا و یک کارشناس ایران به نام یوری گولدبرگ از دانشگاه ریچمن دعوت کرد کرد که در یک کنفرانس بین المللی در سوئیس شرکت کنیم. هدف آنها هنوز هم برای من مشخص نیست. آیا می خواستند ما را بکشند؟ یا شاید صرفا ما را بربایند؟
 

در هر حال رفتار این فرد آماتور بود و به سرعت مرا مشکوک ساخت. از این رو به شین بت اطلاع دادم. شش ماه بعد، شین بت رسما اعلام کرد که یک شبکه جاسوسی دیگر ایران را که علیه اسرائیل فعالیت می کرده خنثی نموده است.
 
کیفرخواست صادره همچنین می گوید، استخدام کننده به داباس گفته بود که مبالغ وعده داده شده بعدا از طریق رمزارز پرداخت خواهد شد. این عامل اطلاعاتی ایران داباس را به سایت اینترنتی آی اس ای آی هدایت و به پسوند آی آر انتهای آدرس این وب سایت تاکید نموده بود. گویا داباس از تماس عامل اطلاعاتی ایران نگران نشده و ارتباط خود را با وی حفظ کرده بود.
 
عامل ایرانی که بعدا خواسته او را "آنتونی" صدا بزنند با داباس در پیام رسان تلگرام به زبان های عربی، فارسی، انگلیسی و اندکی هم عبری سخن گفته است. وی داباس را تشوق کرده که به عبری بنویسد که ظاهرا موجب آسان تر شدن عملیات برای او می شد. داباس احساس کرده بود که سطح زبان انگلیسی عامل اطلاعاتی ایران پایین بوده است.
 
در ادامه کیفرخواست آمده است، اولین ماموریت محول شده به داباس این بوده که پوستری با اثر دست خونی بسازد که روی آن نوشته شده باشد «در سمت درست تاریخ بایست» و از آن عکس بگیرد. ظاهرا داباس از این دستور اطاعت کرده و در نیمه های شب با خودروی خود به خانه مادرش رفته و پس از گرفتن عکس از پوستر تصاویری از آن را ارسال نموده تا ثابت کند که پوستر در یک مکان عمومی به نمایش درآمده است.
 
کیفرخواست ادامه می دهد که پوستری که خواستار کودتای نظامی در اسرائیل بوده نیز در چند نوبت در مکان های مختلف آویزان شده بود. ماموریت دیگری که به وی داده شده بود خرید یک عروسک و قطع کردن سر آن، به رنگ قرمز درآوردن سر عروسک و قرار دادن آن در نزدیکی خانه یک کارمند وزارت جنگ اسرائیل بوده است. آنتونی آدرس را برای داباس ارسال کرده بود. داباس از دستور اطلاع کرده بود اما سر قطع شده عروسک را در نزدیک ورودی خانه پدر او قرار داده بود. او از سر عروسک عکس گرفته و ضمن ارسال آن توضیح داده بود که کارمند مذکور نقل مکان کرده و وی آدرس جدید کارمند را پیدا کرده است.

 
آنتونی همچنین به داباس دستور داده بود که یک خودرو را به آتش بکشد. وی این ماموریت را به انجام نرسانده بود اما برای اینکه دستمزد این کار را دریافت کند تصویری از یک خودروی در حال سوختن را در اینترنت پیدا کرده و آن را برای آنتونی فرستاده بود. داباس همچنین پیشنهادات عامل اطلاعاتی ایرانی برای به آتش کشیدن سطح های زباله، شکستن شیشه خودروها، دستکاری تابلوهای راهنمایی و رانندگی و آویزان کردن یک عروسک بزرگ از بالای یک پل را اجرا نکرده بود.
 
وظیفه دیگری که او باید انجام می داد، قرار دادن یک آگهی استخدام در یک مکان عمومی و هدایت متقاضیان به وب سایت ایرانی بود. داباس به درخواست آنتونی 2 هزار و 200 پروفایل ساختگی درست کرده بود که او آنها را به یک وب سایت مشخص پیوند داده بود. 
 
همچنین از وی خواسته شده بود تا برای ارتباطات محرمانه بعدی دستکش، کلاه گیس و تلفن همراه با سیم کارت خریداری کند. عامل ایرانی به داباس یادآوری کرده بود که تمام مکالمات را حذف کند. داباس به آنتونی گلایه کرده بود که مبالغ پیشنهادی کافی نیست و باید رقم بیشتری پرداخت کند. در مجموع تا زمان دستگیری داباس 12 هزار دلار ارز دیجیتال دریافت کرده بود که پس از دستگیری اش ضبط شد.
 
شین بت و دفتر دادستانی در نهایت تصمیم گرفتند که از اتهام جاسوسی صرف نظر کنند و صرفا وی را به ارتباط با عامل خارجی متهم سازند که حداکثر مجازات در نظر گرفته شده برای آن 15 سال زندان است.
 
تنوع ماموریت های محول شده توسط مامور ایرانی نشان می دهد که برخی از آنها «ماموریت های دروغین» و وظایفی نسبتا بی اهمیت بوده اند تا میزان تمایل وی برای همکاری را مورد ارزیابی قرار دهند.
 
یک منبع اطلاعاتی در این باره گفت که دستگاه اطلاعاتی ایران از شیوه «کمیتی که به کیفیت تبدیل می شود» استفاده می کند. این موضوع خود را با ماموریتی که به داباس داده شده تا به نوعی واسطه جذب اسرائیلی های بیشتر شود نشان داده می شود.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره