نماد آخرین خبر

سه سناریو برای انتخابات آمریکا

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
سه سناریو برای انتخابات آمریکا

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

حتی بدون وجود نام دونالد ترامپ در برگه رای، انتخابات پیش ‌روی آمریکا مستعد وقوع کشمکش و مناقشه است. آمریکا تنها دموکراسی ریاستی در جهان است که در آن کاندیدای حائز بیشترین آرا، لزوما پیروز انتخابات نخواهد بود. فاصله زمانی دو ماه بین زمان برگزاری انتخابات و تایید نتایج در کنگره، طولانی‌ترین زمان در نوع خود در میان سایر کشورهای جهان است. وجود چالش‌های قانونی بر پیچیدگی‌های این فرآیند می‌افزاید و به‌ این دلایل، انتخابات آمریکا حوصله و صبر فراوانی را می‌طلبد. با این ‌حال بر اساس سرمقاله اکونومیست، این کشور از نظر اعتماد به قوه قضائیه و صحت و درستی فرآیند انتخابات، در میان کشورهای عضو گروه هفت در رتبه آخر قرار دارد.


بعد از همه اینها، نوبت به ترامپ می‌رسد. در مناظره این هفته در فیلادلفیا، رئیس‌جمهور سابق عصبانی و رنجیده‌خاطر بود. او ادعای نادرست و ظالمانه خود را مبنی بر تقلب در انتخابات۲۰۲۰ را تکرار کرد؛ ادعایی که تقریبا ۷۰درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه آن را تایید می‌کنند. ترامپ و هم حزبی‌هایش، خود را برای یک نبرد دیگر برای بعد از انتخابات آماده می‌کنند. استدلال هر دو طرف آن است که پیروزی جناح رقیب تهدیدی برای دموکراسی آمریکایی محسوب می‌شود. اما برای شخص ترامپ، مخاطرات حتی بیشتر است. او اگر بازنده انتخابات شود ممکن است به زندان برود. اگر نتایج انتخابات نزدیک نباشد، شاید آمریکا بتواند از وقوع شرایط مسموم انتقال قدرت اجتناب کند. متاسفانه برای دموکراسی مصیبت‌زده و مورد هجمه آمریکایی، مطابق ارزیابی اکونومیست به نظر می‌رسد این دور از رقابت ریاست‌جمهوری از هر زمان دیگری فشرده‌تر و نزدیک‌تر خواهد بود.

اما پرسش اصلی آنجاست که انتخابات آتی، چقدر آشفته و نابسامان خواهد بود؟ می‌توان سه نتیجه را متصور شد. اول با سناریوی خیلی دورازذهن شروع می‌کنیم، اینکه آرای کاملا هریس و دونالد ترامپ در «مجمع گزینندگان» با هم برابر شود. در این صورت رئیس‌جمهور بعدی طبق نظر مجلس نمایندگان انتخاب خواهد شد و هر ایالت دارای یک حق رای است. پس حتی اگر خانم هریس در انتخابات پنجم نوامبر بیشترین تعداد آرا را کسب کند، ترامپ به احتمال بسیار زیاد رئیس‌جمهور خواهد شد. هرچند که این رویه از نظر رعایت قانون منصفانه به نظر می‌رسد، اما می‌تواند موجب خشم و عصبانیت دموکرات‌ها شود.

سناریوی دوم پیروزی ترامپ در انتخابات است. دموکرات‌ها می‌توانند در ایالت‌هایی که رقابت و تعداد آرای مأخوذه نزدیک بوده، چالش‌های قانونی ایجاد کنند. برخی از این موارد ممکن است به دیوان عالی ختم شود؛ جایی که سه قاضی منصوب‌شده توسط ترامپ، باید درباره درستی آنها قضاوت کنند. این امر متقاعد کردن حامیان هریس مبنی بر عدم جهت‌گیری تصمیمات به نفع کمپین ترامپ را دشوار می‌کند. با وجود این، اکثر دموکرات‌ها هرچند با اکراه تصمیم دادگاه را خواهند پذیرفت.

با این‌ حال، اگر تعداد زیادی از قانون‌گذاران دموکرات واقعا متقاعد شده باشند که دادگاه‌ها ناعادلانه تصمیم‌گیری کرده‌اند، ممکن است تلاش ‌کنند در روند تایید نتایج انتخابات مطابق رویه‌ای که جمهوری‌خواهان خود پایه‌گذار آن بودند، مانع‌تراشی کنند. در انتخابات قبل، ۱۳۹تن از اعضای مجلس نمایندگان و هشت سناتور (همه جمهوری خواه) با رای مثبت خود تلاش کردند نتیجه انتخابات را ابطال کنند. همه اینها ممکن است، اما محتمل‌ترین احتمال آن است که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، هریس شکست را بپذیرید و از وقوع هرگونه چالش حزبی با رقبا پیشگیری کند. اما اگر هریس پیروز شود، به نظر نمی‌رسد ترامپ خیلی از خود رافت و بزرگواری نشان دهد. در سناریوی سوم، پیچیدگی سیستم رای‌گیری آمریکا با ماشین توطئه کارزار «ماگا» (عظمت را به آمریکا بازمی‌گردانیم) برخورد می‌کند.

کمیته ملی جمهوری‌خواه به‌صورت پیش‌دستانه بیش از ۱۰۰شکایت انتخاباتی را در ایالت‌ها تنظیم کرده است تا خود را برای واکنش به شکست احتمالی در انتخابات آماده کند. به‌عنوان یک استراتژی قانونی، این تلاش احتمالا مانند سال۲۰۲۰ دوباره با شکست مواجه خواهد شد. خوشبختانه، فرمانداران ایالت‌های کلیدی، در ردیف انکارکنندگان نتیجه انتخابات نیستند. وکلایی که ممکن است وسوسه شوند نظریه‌های توطئه را در دادگاه طرح کنند باید با رجوع به سرنوشت رودی جولیانی، وکیل ترامپ که پروانه وکالت او باطل شد، از تصمیم خود منصرف شوند. اما اگر برخی از پرونده‌ها به دیوان عالی برسد، جان رابرتز و سه قاضی منصوب شده توسط ترامپ ممکن است مایل باشند استقلال خود را با رد استدلال‌های ضعیف و بی‌بنیان به نمایش گذارند و دموکرات‌ها ممکن است دیوان عالی را به‌عنوان ضامن حفظ دموکراسی ببینند.


هرچند که یک جنبش جدید «سرقت آرا را متوقف کنید» می‌تواند از نظر قانونی در دادگاه شکست بخورد؛ اما از نظر سیاسی ممکن است به توفیق دست یابد. در انتخابات گذشته، شمار قابل‌توجهی از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان به نفع رد نتیجه انتخابات رای دادند. از آن زمان به بعد، این حزب به ترامپ وابسته‌تر و مدیون‌تر شده است. یکی از پیامدهای احتمالی این افسانه، بروز خشونت سیاسی است. ساختمان کنگره در ژانویه۲۰۲۵ به خوبی کنترل خواهد شد تا دیگر شورش‌های ۶ژانویه تکرار نشود. اما پلیس محلی، سرویس مخفی و اف‌بی‌آی باید برای جلوگیری از حمله احتمالی تظاهرات‌کنندگان به ساختمان‌های دولتی آماده شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar