نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

یک مصاحبه موفق

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
یک مصاحبه موفق

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

معتقدیم که می‌توان به اولین گفت‌وگوی آقای رئیس‌جمهور نمره قبولی داد و انتظار داریم که این گفت‌وگوها در امور جاری به‌صورت هفتگی تداوم داشته باشد و هر چه جلو می‌رویم پخته‌تر و ‌پرثمرتر شود.
 
در سرمقاله روز پیش هم‌میهن با عنوان «آزمون وفاق» به گفت‌وگوی دیروز آقای رئیس‌جمهور پرداخته بودیم و انتظار داشتیم که پاسخ‌های آقای پزشکیان به روزنامه‌نگاران گامی به پیش باشد و افق روشنی را پیش روی مردم بگشاید. ایشان تقریباً در همه موارد مهم و ذکرشده توانستند با پاسخ‌هایی صریح یا ضمنی رویکرد کلی خود را نشان دهند. مهمترین آنها مسئله روابط خارجی بود و صریحاً اعلام کرد که «چاره‌ای نداریم جز آنکه FATF را حل کنیم. نامه‌ای را به مجمع تشخیص می‌نویسم تا موضوع FATF دوباره بررسی شود. اگر بتوانیم موضوع FATF و برجام را حل کنیم، بسیاری از مشکلات‌مان  حل می‌شود و بعد می‌توانیم به چشم‌اندازی که رهبر انقلاب ابلاغ کردند دست یابیم.» روشن است که حل مسائل خارجی را پیش‌شرط لازم برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز دانسته‌اند؛ این یک گام بزرگ و رو به‌جلو در فهم مسائل ایران است.

نکته دوم در مفهوم‌ وفاق بود. مجری برنامه از روزنامه‌نگارانی بود که پیشتر سابقه زندان داشته است. سایت کیهان به تصور خود مچ‌گیری کرده و با این کار مخالفت نموده ولی پزشکیان خیلی روشن پاسخ داد هیچ دلیلی ندارد که از افراد شایسته استفاده نکند. او روشن گفت که «اَبَرپروژه من ایجاد امید و دوباره مردم را به صحنه آوردن است. باید از آن حالت که یک عده فکر کنند مملکت مال آن‌هاست و بقیه اگر خوش‌شان نمی‌آید باید از کشور بروند، بیرون برویم. هر طرف ما باید کوتاه بیایند. مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم. ادامه زندگی در جایی که سرمایه اجتماعی نیست ممکن نیست. با زور گفتن و تبعید و اخراج کردن، مملکت درست نمی‌شود.»

نکته سوم درباره فیلترینگ بود که رفع آن تا حدی دیر شده است و گفت: «در ارتباط با بحث فیلترینگ با محوریت وزارت ارتباطات داریم برنامه‌ها را می‌نویسیم که بتوانیم آن را رفع کنیم. موضوع رفع فیلترینگ در دستور کار است و پیگیر جمع‌بندی آن در شورای امنیت هستیم. تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر این روند اجرایی شود.»

نکته مهم اشاره به رفع ناترازی‌ها بود. همه کوشش برای رفع ناترازی‌ها چه در حوزه انرژی و اقتصاد و چه در زمینه نیروی انسانی. وی به روشنی اعلام کرد که ریشه مهم ناترازی‌های اقتصادی فقدان سرمایه‌گذاری اعم از داخلی یا خارجی است: «اولین کار برای رونق تولید ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی است. بدون سرمایه‌گذاری خارجی حل مشکلات امکان‌پذیر نخواهد بود. ناترازی پول و بنزین و برق و محیط زیست و... در کشور داریم. همه برای حل ناترازی‌ها به دولت کمک کنند.»

مشارکت عمومی برای حل این ناترازی‌ها را تاکید کرد. ولی مشارکت واقعی بر مبنای آزاداندیشی نه آن گونه که عده‌ای می‌گویند. به همین دلیل تاکید داشت که «کرسی آزاداندیشی این نیست که اگر حرفی بزنیم ضدانقلاب شویم و ما را از پست و شغل‌مان بیرون کنند. جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را می‌گیریم.» پاسخی روشن به مخالفان وفاق بود.

اینها یک سوی ماجرا بود، در سوی دیگر هنگامی که درباره زنان و برخورد با آنان سخن گفت، به سخنان دادستان کل کشور ارجاع داد که این رفتارها غیرقانونی است و این را تصریح نمود و در مقابل نیز معتقد بود که هنجارشکنی‌ موجب بروز عکس‌العملی منفی می‌شود و خواهان احترام گذاشتن همگان به یکدیگر و دست برداشتن از لجبازی بود. در مجموع معتقدیم که می‌توان به اولین گفت‌وگوی آقای رئیس‌جمهور نمره قبولی داد و انتظار داریم که این گفت‌وگوها در امور جاری به‌صورت هفتگی تداوم داشته باشد و هر چه جلو می‌رویم پخته‌تر و ‌پرثمرتر شود.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره