نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

اخبار ترور ترامپ بعد از شکست در مناظره چه معنایی دارد؟

منبع
فرهيختگان
بروزرسانی
اخبار ترور ترامپ بعد از شکست در مناظره چه معنایی دارد؟

فرهیختگان/ متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده بار دیگر هدف سوءقصدی ناموفق قرار گرفته است. اگرچه ترامپ در این حادثه آسیبی ندید اما این تلاش ترور مشابه حادثه دیگری است که دو ماه پیش در جریان یکی از تجمع‌های او در پنسیلوانیا رخ داده بود. شباهت میان این حادثه و تلاش ترور قبلی که در پنسیلوانیا رخ داد، به‌ویژه از نظر زمان و مکان وقوع سوالاتی را درمورد امنیت ترامپ و توانایی دستگاه‌های امنیتی آمریکا برای حفاظت از او مطرح کرده است. برخی از مفسران معتقدند این حوادث ممکن است صحنه‌سازی‌شده باشند تا ترامپ بتواند از آنها برای جلب همدردی و تحریک پایگاه سیاسی خود استفاده کند. درحالی‌که ترور نافرجام قبلی واکنش‌های گسترده‌تری در رسانه‌ها و افکار عمومی به همراه داشت، این حادثه با استقبال کمتری روبه‌رو شده است. برخی دموکرات‌ها این اتفاقات را به‌عنوان نمونه‌ای از دوران آشوب‌زده ترامپ و تقلای او برای بازگشت به کاخ سفید تفسیر کرده‌اند. به‌هرحال این حادثه، خواه واقعی یا صحنه‌سازی‌شده نگرانی‌ها درباره خشونت سیاسی و تاثیر آن بر انتخابات پیش روی آمریکا را تشدید کرده است.

آنچه در مورد سوءقصد ظاهری علیه ترامپ می‌دانیم
مأموران سرویس مخفی به مردی که تفنگی داشت و در بوته‌های اطراف باشگاه گلف ترامپ در فلوریدا پنهان شده بود، شلیک کردند. مقامات اعلام کردند که دونالد ج. ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، آسیبی ندیده است. اف.‌بی.‌آی در حال بررسی این حادثه است که به نظر می‌رسد یک تلاش دیگر برای ترور ترامپ بوده است. ستاد انتخاباتی او اعلام کرد ترامپ در این حادثه که روز یکشنبه در باشگاه گلف او در وست پالم بیچ فلوریدا روی داد، صدمه ندیده است. این حادثه بیش از دو ماه پس از یک تلاش مشابه برای ترور ترامپ در یک تجمع در باتلر پنسیلوانیا رخ داد. مقامات اعلام کردند نیروهای سرویس مخفی به مظنونی که مسلح به تفنگ بوده و در بوته‌های اطراف باشگاه پنهان شده بود، شلیک کردند. مظنون فرار کرد و اندکی بعد دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شد. 

چه اتفاقی در باشگاه گلف افتاد؟
یک مأمور سرویس مخفی که جلوتر از ترامپ در زمین گلف بود، در ساعت 1:30 بعدازظهر لوله تفنگی را که از حصار اطراف باشگاه به سمت داخل هدف‌گیری شده بود، مشاهده کرد. کلانتر ریک بردشا از شهرستان پالم بیچ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد سرویس مخفی به فرد مسلح شلیک کرد و او با پای پیاده فرار کرد و سپس سوار یک خودرو مشکی شد. هنوز مشخص نیست آیا مظنون تیراندازی کرده یا خیر. پس از دستگیری فرد مظنون، ترامپ به مارئه‌لاگو، اقامتگاه و باشگاه خصوصی‌اش بازگشت. اف.‌بی.‌آی گفت در حال تحقیق در مورد این حادثه به‌عنوان تلاش ظاهری برای ترور رئیس‌جمهور سابق است. به گفته کلانتر بردشا، ترامپ حدود 350 متر از مظنون فاصله داشت. مقامات در حال بررسی‌اند که چه کسی تفنگ را خریده و این تفنگ کجا فروخته شده است. ترامپ در طول بعدازظهر با دوستان و هم‌پیمانانش صحبت کرد و به شوخی گفت که ‌ای کاش می‌توانست بازی گلف خود را به پایان برساند. 

مظنون چه کسی است؟
مقامات امنیتی مظنون را رایان وسلی روث، 58 ساله، شناسایی کردند. روث در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در مارس 2023 در مورد داوطلبان آمریکایی که به اوکراین سفر کرده بودند تا در جنگ علیه روسیه شرکت کنند، مورد مصاحبه قرار گرفته بود. روث به‌عنوان یک کارگر سابق ساختمانی که در گرینزبورو، کارولینای شمالی و هاوایی زندگی کرده، توصیف و اظهار شد او در تلاش بوده سربازان افغانستانی را که از طالبان فرار کرده‌اند، برای جنگ در اوکراین استخدام کند.

تلاش قبلی برای ترور چه بود؟
ترامپ در 13 جولای از یک تلاش ترور نجات یافت، زمانی که یک تیرانداز از روی پشت بام در جریان سخنرانی او در یک تجمع در باتلر پنسیلوانیا به او شلیک کرد. در این تیراندازی ترامپ از ناحیه گوش راست مجروح شد. یکی از حاضران به نام کوری کمپراتوره 50 ساله کشته شد و دو نفر دیگر به‌شدت مجروح شدند. ترامپ به سرعت از صحنه خارج و اعلام شد حال او خوب است. عکسی از او که از گوشش خون می‌ریخت و مشت خود را در هوا نگه داشته بود، درحالی‌که سرویس مخفی تلاش می‌کرد او را از صحنه خارج کند، به تصویری نمادین از کارزار انتخاباتی او تبدیل شد. سرویس مخفی اعلام کرد مأمورانش تیرانداز را کشته‌اند و مقامات فدرال او را توماس ماتیو کروکس، 20 ساله از بتل پارک پنسیلوانیا شناسایی کردند. این حادثه باعث انتقادات شدید از سرویس مخفی به دلیل ناکامی‌های امنیتی شد و چندین تحقیق در مورد آنچه که در آن روز به اشتباه رخ داده، در حال انجام است. این سازمان پس از تیراندازی شهرستان باتلر، تعداد بیشتری مأمور و اطلاعات بیشتری به جزئیات حفاظتی ترامپ اضافه کرد. کیمبرلی آ. چیتل، رئیس سرویس مخفی در اواخر جولای پس از درخواست‌های قانونگذاران از هر دو حزب برای استعفا، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

سوالات جدید در مورد سرویس مخفی چیست؟
تلاش ظاهری برای ترور در روز یکشنبه به سرعت سوالات جدیدی در مورد توانایی این سازمان در محافظت از نامزدها ایجاد کرد. ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات که در حال تحقیق در مورد ناکامی‌های امنیتی در باتلر است، گفت: «قطعا یک حادثه جدی دوم که به نظر می‌رسد مربوط به یک سلاح تهاجمی باشد، بسیار نگران‌کننده و تکان‌دهنده است.» شرایط روز یکشنبه به نظر می‌رسید شامل یک نفوذ امنیتی در اطراف زمین گلف ترامپ باشد. تلاش ظاهری برای ترور در زمین گلف در باشگاه بین‌المللی ترامپ روی داد، تاسیساتی که متعلق به ترامپ است و در حدود پنج مایلی غرب مارئه‌لاگو واقع شده است. تیرانداز احتمالی در بوته‌ها در لبه زمین گلف پنهان شده بود. مقامات گفتند این اتفاق مشابه نحوه یافتن جایگاه تیرانداز در باتلر روی پشت بامی در خارج از محیط امنیتی روی داده است. کلانتر بردشا گفت اندازه گروه حفاظتی ترامپ کمتر از آن چیزی است که اگر او یک رئیس‌جمهور مستقر بود، آنها را در اختیار می‌داشت. 

گاف امنیتی یا یک نمایش ضعیف

اگرچه ایالات متحده به‌واسطه رسانه‌های مستقل و نهادهای دموکراتیک و منتخب محافظت می‌شود اما آنچه به‌عنوان «دولت موازی» شناخته می‌شود، می‌تواند به‌راحتی در فضاهای خالی بین بخش‌های امنیتی مخفی حرکت کند تا جریان تاریخ را تغییر دهد؛ به نحوی که در ظاهر، ساده و طبیعی به چشم مردم آمریکا بیاید. این تجربه، اعتماد به برخی از رویدادهای بزرگ را که همزمان با تحولات سیاسی کلیدی رخ می‌دهند، متزلزل می‌کند. بدون شک یکی از این رویدادها، دومین تلاش برای ترور ترامپ است که دو ماه قبل از تصمیم‌گیری درباره «صاحب کاخ سفید» در نوامبر آینده رخ داد. تلاش ترور اخیر رئیس‌جمهور سابق که مدت کوتاهی پس از یک مناظره مهم رخ داد، بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی را به دنبال داشته است. درحالی‌که این تلاش شباهت‌هایی با اقدام ناموفق قبلی دارد، واکنش عمومی این بار کاملا متفاوت بوده است. برخلاف حادثه قبلی که ایالات متحده را شوکه کرد و پوشش گسترده رسانه‌ای و بحث‌های سیاسی فراوانی به همراه داشت، این رویداد اخیر با استقبال نسبتا کمتری مواجه شده است. این واکنش کمرنگ، باعث گسترش نظریه‌هایی شده که احتمال صحنه‌سازی این حادثه را مطرح می‌کنند. 

شباهت‌ها با تلاش ترور قبلی
بارزترین شباهت میان این دو حادثه، زمان وقوع آنهاست. هر دو اقدام تروریستی پس از حضور ترامپ در مناظره‌های حساس رخ داده‌ که احتمال ارتباط میان این دو حادثه را افزایش می‌دهد. تلاش قبلی بسیاری را شوکه کرد، زیرا هر تهدید علیه یک رئیس‌جمهور سابق، به‌ویژه فردی همچون ترامپ که شخصیتی دوقطبی‌ساز دارد، بسیار جدی گرفته می‌شود. افکار عمومی به‌شدت دوقطبی شد؛ برخی آن را حمله‌ای به دموکراسی و آزادی بیان دانستند، درحالی‌که دیگران آن را نتیجه فضای مسموم سیاسی کشور تلقی کردند. رسانه‌های اصلی به شکل گسترده‌ای این رویداد را پوشش دادند و به بحث و نگرانی در میان جناح‌های مختلف دامن زدند. با این حال، تلاش دوم نتوانست توجه آمریکایی‌ها را به همان شکل جلب کند. درحالی‌که برخی از حامیان سرسخت و رسانه‌های راست‌گرای آمریکا سریعا خشم خود را ابراز کردند، این بار حتی در بخش‌هایی از حزب ترامپ نیز سطح شک و تردید به‌طور غیرمنتظره‌ای بالا بود. برخلاف دفعه قبل، افکار عمومی و رسانه‌های جریان اصلی کمتر به این ماجرا پرداختند و بحث پیرامون آن بر فضای سیاسی کشور غالب نشد. 

شایعات صحنه‌سازی و واکنش دموکرات‌ها
یکی از جنبه‌های جالب این ماجرا، باور رو به افزایش برخی آمریکایی‌هاست که هر دو اقدام تروریستی ممکن است صحنه‌سازی شده باشند. شایعاتی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی به‌وجود آمده که اصالت این حوادث را زیر سوال می‌برد. چندین مفسر و نظریه‌پرداز توطئه ادعا می‌کنند این تلاش‌ها ممکن است برای جلب همدردی با ترامپ و تحریک دوباره پایگاه سیاسی او، به‌ویژه در مواجهه با چالش‌های قانونی و فضای سیاسی پرتنش، برنامه‌ریزی شده باشد. این نظریه به دلیل شرایط غیرمعمول هر دو حادثه قوت گرفته است. باشگاه گلف ترامپ، که گزارش شده آخرین تلاش در آنجا صورت گرفته، به سطح بالای امنیتی معروف است. اینکه فردی بتواند به چنین مکان به‌شدت محافظت‌شده نفوذ کند و تلاش به ترور انجام دهد، با شک و تردیدهایی مواجه شده است. علاوه‌بر این، فقدان جزئیات واضح از سوی نیروهای امنیتی یا تیم ترامپ نیز به این تردیدها دامن زده است. 

شاید پرسش اصلی این باشد که چگونه چنین تلاشی می‌تواند در یکی از مکان‌های بسیار امن ترامپ رخ دهد. باشگاه‌های گلف ترامپ، مانند بسیاری از املاک افراد پرنفوذ، مجهز به تدابیر امنیتی گسترده‌ای‌اند. این مکان‌ها طراحی شده‌اند تا امنیت ترامپ و میهمانانش را تضمین کنند، بنابراین وقوع یک تلاش ترور در آنجا غیرقابل باور به نظر می‌رسد. منتقدان استدلال می‌کنند اگر این تلاش واقعی باشد، نگرانی‌های جدی در مورد نقص‌های امنیتی یا حتی دخالت افراد داخلی وجود دارد. از سوی دیگر، اینکه یک مکان به این میزان امن بتواند ناامن شود، نشان‌دهنده این است که شاید حادثه، همان‌طور که برخی ادعا می‌کنند با اهداف سیاسی طراحی شده باشد. دموکرات‌ها از این شک و تردیدها برای پیشبرد استراتژی سیاسی خود استفاده کرده‌اند. این حزب به ناهماهنگی‌های موجود در روایت تلاش‌های ترور اشاره کرده و آن را نمونه دیگری از دوران سیاسی آشفته ترامپ معرفی می‌کند. برخی استراتژیست‌های دموکرات از شایعات پیرامون صحنه‌سازی بهره برده‌اند تا نشان دهند ترامپ همچنان یک شخصیت تفرقه‌انگیز و بی‌ثبات‌کننده است؛ فردی که از جنجال و تضاد سود می‌برد. نظریه صحنه‌سازی، فارغ از صحت آن، به استراتژی کلی دموکرات‌ها در نمایش ترامپ به‌عنوان فردی که نمی‌توان به او برای منافع کشور اعتماد کرد، کمک می‌کند. 


نظریه‌های در حال گسترش و تاثیرات آنها
با ادامه شایعات، برای دیدن تاثیرات ترور -چه واقعی یا صحنه‌سازی شده- در کمپین انتخاباتی ترامپ باید منتظر ماند. آنچه روشن است اینکه افکار عمومی آمریکا به‌شدت نسبت به روایت‌های سیاسی بی‌اعتماد شده‌اند و سطح اعتماد به نهادها، رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی به پایین‌ترین حد خود رسیده است. توانایی دموکرات‌ها در بهره‌برداری از تردیدهایی پیرامون این تلاش به ترور ممکن است در کوتاه‌مدت به نفع آنها باشد، اما اثرات بلندمدت آن بر گفتمان سیاسی، نگران‌کننده خواهد بود. در هر صورت این تلاش به ترور، چه واقعی و چه صحنه‌سازی شده، وضعیت شکننده سیاست امروز آمریکا را نشان می‌دهد. اینکه حادثه‌ای به این جدیت، یعنی تلاشی برای جان رئیس‌جمهور سابق، با بی‌اعتنایی یا تردید مواجه شود، نشانه‌ای از شدت دوگانگی و بدبینی در کشور آمریکاست. با آشکار شدن حقیقت پشت این حوادث، احتمالا هر دو حزب به استفاده از این رویدادها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود ادامه خواهند داد و این امر می‌تواند به شکاف‌های عمیق‌تر در یک ملت از هم گسیخته منجر شود. 

شمایل یک مرد ضد ساختار
موارد اخیر تلاش برای ترور دونالد ترامپ، نگرانی‌ها درباره خشونت سیاسی و تاثیر احتمالی آن بر انتخابات ایالات‌متحده را دوباره برانگیخته است. پس از دو مورد نزدیک به ترور در سال ۲۰۲۴، که آخرین مورد در میدان گلف او رخ داد، ترامپ از این حوادث برای تقویت روایت سیاسی خود به‌عنوان یک شخصیت تنها در برابر ساختار غالب استفاده کرده است. با وجود امنیت شدید، این تلاش‌ها تصویر او را به‌عنوان یک رهبر در حال نبرد تقویت می‌کند و با تصویر گسترده‌تر او به‌عنوان یک شخصیت ضد ساختار هم‌راستاست. به‌طور تاریخی، خشونت سیاسی، حتی زمانی که ناکام می‌ماند، می‌تواند همدردی ایجاد کرده و حمایت را جلب کند؛ همان‌طور که در افزایش موقت آرای ترامپ پس از تلاش مشابهی در کمپین ۲۰۲۰ این مساله نشان داده شد. با این حال در این دوره، عملکرد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ممکن است متفاوت باشد. پس از یک عملکرد ضعیف در مناظره، که منتقدان استدلال کردند او به نظر تدافعی عمل کرده و متمرکز نبوده است، تاثیر سیاسی تلاش به ترور ممکن است به اندازه گذشته مهم نباشد. تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند که برندینگ ترامپ به‌عنوان یک‌ دیگری سیاسی که با سیستم می‌جنگد دیگر به اندازه گذشته جذاب نیست. شکست او در مناظره سایه‌ای بر کمپین او انداخته و ممکن است تاثیر هرگونه تجمعی را که معمولا پس از چنین رویدادی دنبال می‌شود، کاهش دهد. 

در این زمینه، تلاش‌های ترور نیز می‌تواند به تقویت روایت ترامپ به‌عنوان یک «دیگری سیاسی» تحت محاصره تعبیر شود، زیرا بیانیه کمپین او بر میزان تلاش‌هایی که برخی برای «متوقف کردن ما» انجام خواهند داد، تاکید کرد. این به باور اصلی پایگاه حمایتی او که ترامپ را تهدیدی اساسی برای قدرت‌های مستقر می‌داند، مرتبط است. با این حال، کاهش محبوبیت او پس از مناظره نشان می‌دهد درحالی‌که تلاش‌های ترور ممکن است برخی از بخش‌های پایگاه حمایتی او را به هیجان آورد، ممکن است برای تغییر نظر رأی‌دهندگان غیرقطعی در برابر عملکرد ضعیفش در مناظره و نگرانی‌های گسترده‌تر درباره توانایی او در رهبری کافی نباشد. همچنین، این حوادث فشار بیشتری بر امنیت ارائه‌شده به کاندیداهای سیاسی وارد می‌کند و خطرات خشونت سیاسی را در شرایط ناپایدار امروز برجسته می‌کند. اف.‌بی.‌آی و سرویس مخفی با فشار قابل توجهی برای تجدید نظر در پروتکل‌های خود پس از نقض‌های امنیتی مکرر که مهاجمان را در فاصله ضربه به رئیس‌جمهور سابق قرار داد، مواجه‌اند. بنابراین در‌حالی‌که تلاش‌های ترور ممکن است تصویر ترامپ را در میان حامیان وفادار او تقویت کند، تاثیر آنها بر رأی‌دهندگان وسیع‌تر به نظر محدود است، به‌ویژه در پی شکست او در مناظره و بار سنگین جنجال‌های سیاسی و شخصی‌ای که او به انتخابات ۲۰۲۴ وارد می‌کند. 
 
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar