نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

ترور لبنان

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
ترور لبنان

وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

بزرگ‌ترین عملیات ترور جمعی با به خاک و خون کشیدن بیش از 2800 زن و مرد و کودک


رژیم صهیونیستی در یکی از بی‌سابقه‌ترین و گسترده‌ترین عملیات‌های سایبری تروریستی دوران معاصر که به احتمال زیاد با همکاری برخی دولت‌ها و شرکت‌های غربی انجام شده، اقدام به منفجر کردن بیش از 1000 دستگاه ارتباطاتی رادیویی (پیجر) در لبنان و سوریه کرد.
متعاقب این عملیات تروریستی دست‌کم یک رسانه اسرائیلی و مشاور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز مسؤولیت انجام آن را بر عهده تل‌آویو دانستند اما شورای امنیت داخلی رژیم اشغالگر از وزیران کابینه خواست در این زمینه اظهارنظر و موضع‌گیری نکنند؛ رویکردی تکراری که معمولا رژیم پس از هر عملیات یا حمله تروریستی برون‌مرزی در راستای سیاست «هاسبارا» اتخاذ می‌کند. 
عصر دیروز، «فراس الابیض» وزیر بهداشت لبنان از زخمی شدن صدها نفر در مناطق مختلف این کشور خبر داد. به گزارش این وزارتخانه همچنین از همه شهروندانی که دستگاه ارتباط رادیویی در اختیار دارند خواسته شده فورا آن را از خود دور کنند. سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان پیش‌تر به اعضای این گروه هشدار داده بود از حمل گوشی‌های همراه خودداری کنند، چرا که اسرائیلی‌ها از طریق این دستگاه‌های دیجیتال مخابراتی می‌توانند آنها را دنبال کرده و حملات هدفمند انجام دهند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقامات حزب‌الله لبنان گفته چندصد نفر از جمله اعضای این گروه در مناطق مختلف این کشور بر اثر انفجار پیجرهای دستی‌شان از ناحیه‌های مختلف زخمی شده‌اند. بر اساس این گزارش چند تن از رزمندگان حزب‌الله در سوریه نیز جزو مجروحان هستند. رسانه‌های لبنانی به نقل از مقامات امنیتی از مجروحیت ده‌ها شهروند و مقیم این کشور از جمله سفیر ایران در حومه بیروت و سایر شهرها در پی انفجار پیجرهایی که در دست یا در جیب لباس خود داشتند، در مدت زمانی حدود 30 دقیقه بین ساعت 3:30 تا ۴ بعدازظهر به وقت بیروت خبر دادند. یکی از مقامات یک حزب لبنانی نیز که خواست نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفته احتمال می‌رود منفجر کردن این وسایل ارتباطاتی، کار اسرائیل باشد.
به گفته یک منبع آگاه امنیتی در لبنان، قربانیان و مجروحان انفجارهای سریالی پیجرها تنها محدود به کادر و رزمندگان حزب‌الله نشده و بسیاری از غیرنظامیان را هم در بر گرفته است. 
وی گفت: «بسیاری از نگهبانان مجتمع‌های مسکونی که از سیستم‌های پیجر برای کنترل و نظارت بر مراکز مسکونی استفاده می‌کردند نیز در جریان این عملیات مجروح شده یا به شهادت رسیده‌اند. علاوه بر این برخی محیط‌بانان لبنانی نیز که از سامانه‌های پیجر برای نظارت و کنترل مناطق حفاظت‌شده محیط ‌زیست استفاده می‌کردند، مجروح شده یا به شهادت رسیده‌اند».
شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان دیروز مملو از عکس‌ها و فیلم‌هایی عمدتا از ضاحیه در حومه جنوبی بیروت و همچنین مناطق جنوبی و شرقی لبنان بودند که مردم زخمی را از همه سنین و طیف‌های اجتماعی در کوچه و خیابان نشان می‌داد، در حالی که از ناحیه دست یا ران و شکم مجروح شده بودند. شدت انفجارها بعضا به قدری بوده که به شیشه خودروها نیز آسیب ‌زده است. 
به گزارش صلیب سرخ لبنان 80 دستگاه آمبولانس و 300 نفر از کارشناسان اورژانس برای کمک به مجروحان به کار گرفته شدند.
وزارت بهداشت لبنان در آخرین اعلام پیش از درج این خبر،  شهادت دست‌کم 9 نفر و مجروحیت 2800 نفر را اعلام کرد که حال ۲۰۰ نفر از آنان وخیم گزارش شده بود. همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه یک دختر 10 ساله در شرق لبنان بر اثر انفجار پیجر پدرش که از اعضای حزب‌الله بود، به شهادت رسید. از سویی به گزارش شبکه العالم، پسر علی عمار، نماینده مجلس لبنان نیز بر اثر انفجار دستگاه‌ پیجر به شهادت رسید.

 نحوه انفجار
شبکه الجزیره، وقایع دیروز لبنان و سوریه را ناشی از یک عملیات سایبری اسرائیلی دانست.
العربی‌الجدید، دیگر رسانه قطری نیز به نقل از یک منبع در حزب‌الله، هک شدن دستگاه‌های ارتباطاتی ویژه نیروهای حزب‌الله و منفجر شدن آن را علت این سوانح برشمرد. با این حال به نظر می‌رسد این پیجرها در دسترس طیف وسیعی از مردم لبنان بوده است، چرا که حتی افراد کم‌سن و سال نیز در زمره شهدا و مجروحان این انفجارها بوده‌اند.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت: دستگاه‌های ارتباطی تازه‌ واردشده به لبنان که اعضای حزب‌الله نیز آنها را به همراه داشته‌اند، دارای باتری‌های لیتیومی بوده‌اند که در صورتی که بیش از اندازه داغ شوند، ممکن است دود کرده، ذوب شده و دچار حریق شوند. 
از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ در طیف گسترده‌ای از محصولات از گوشی‌های همراه گرفته تا لپ‌تاپ و خودروهای برقی استفاده می‌شود. 
آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۱۱۰۰ درجه فارنهایت) تولید کند.
رسانه‌های لبنانی به این نکته اشاره کردند که این دستگاه‌های پیجر که عمدتا برای ارتباط میان کادر درمان استفاده می‌شود، از ۱۰ روز پیش به بهانه به‌روز‌رسانی از میان کارکنان بیمارستان دانشگاه آمریکایی بیروت جمع‌آوری شده بود.

عامل شر
ارتش رژیم صهیونیستی به رسانه‌های مختلف گفته درباره این حادثه اظهارنظر نمی‌کند. با وجود این «توپاز لوک» از دستیاران و سخنگوهای بنیامین نتانیاهو بعد از انفجارهای بیروت به صورت تلویحی نقش رژیم صهیونیستی در این انفجارها را تأیید کرد. دفتر نخست‌وزیر رژیم تلاش کرد با اذعان به اینکه او از چند ماه پیش دیگر سخنگوی نتانیاهو نیست، از اظهارات او فاصله بگیرد. لوک در پیامی در شبکه ایکس در واکنش به پیام یک کاربر که نوشته بود «نتانیاهو قبل از سفر به نیویورک اقدام مهمی در لبنان انجام نخواهد داد» پاسخ داده بود: «این موضوع چندان دوام نمی‌آورد».
البته این مقام صهیونیست کمی بعد پیامش را پاک کرد اما دفتر نتانیاهو با تاکید بر اینکه لوک الان چند ماه است دیگر سخنگوی نخست‌وزیر و  جزو افراد حلقه نزدیک وی هم نیست، عملا باعث اهمیت یافتن مضاعف پیام مزبور شد.
به گزارش رسانه‌های عبری، دفتر نتانیاهو به تمام اعضای کابینه ائتلافی دستور داده فعلا از انجام مصاحبه در این باره خودداری کنند. همچنین روزنامه هاآرتص شامگاه دیروز به نقل از منابع اسرائیلی خبر داد فرماندهان سرویس‌های امنیتی رژیم در حال برگزاری نشست فوق‌العاده‌ای هستند که مسؤولان سیاسی هم در آن حضور دارند. هدف این نشست، بررسی تحولات جبهه لبنان عنوان شده، چرا که به زعم نهادهای امنیتی، حزب‌الله قصد دارد عملیات نظامی جدیدی را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کند.

به سبک استاکس‌نت
روزنامه هلندی فولکس‌کرانت، زمستان پارسال  در گزارشی، منشأ آلودگی تأسیسات هسته‌ای نطنز به  ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت را که موجب ضربه به صنعت هسته‌ای کشورمان در سال 2010 شد، یک مهندس هلندی معرفی کرد. این مهندس به نام «اِریک فان سابن» که برای سازمان اطلاعات هلند کار می‌کرد، سال ۲۰۰۷ با نفوذ به مجتمع هسته‌ای زیرزمینی نطنز، تجهیزات آلوده به این بدافزار بسیار پیچیده را در محل نصب کرده بود.
به گفته این روزنامه، توسعه بدافزار آمریکایی - اسرائیلی استاکس‌نت بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشت. بر اساس برآوردها، این امر باعث شد تعداد زیادی از سانتریفیوژهای ایران از کار بیفتند و بر اساس ادعای منابع آمریکایی و اسرائیلی، طراح این حمله خرابکارانه، برنامه هسته‌ای ایران را چند سال عقب انداخت. به نظر می‌رسد حمله سایبری تروریستی دیروز رژیم صهیونیستی به لبنان نیز بر اساس سبکی مشابه انجام شده باشد.

 فرضیه اسنودن
به اعتقاد ادوارد اسنودن، افشاگر حوزه امنیت و فناوری و پیمانکار پیشین سازمان جاسوسی آمریکا، ممکن است قابلیت انفجار این پیجرها، از همان زمان ساخت توسط شرکت سازنده در آنها ایجاد شده باشد، نه اینکه این گوشی‌ها توسط یک سازمان اطلاعاتی خاص هک شده باشد. این فرضیه امکان همکاری شرکت سازنده با رژیم صهیونیستی را مطرح می‌کند.

 بیانیه‌های حزب‌الله و قول انتقام
حزب‌الله لبنان دیروز در بیانیه نخست خود تاکید کرد: «حوالی ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر روز سه‌شنبه 17 سپتامبر ۲۰۲۴ شماری از دستگاه‌های دریافت پیام معروف به «پیجر» که در اختیار تعدادی از کارکنان یگان‌ها و موسسات مختلف حزب‌الله بود، منفجر شد. این انفجارها که دلایل آن مبهم است، به شهادت یک دختربچه و ۲ نفر از برادران ما و زخمی شدن شمار زیادی از نفرات انجامید. جراحات افراد زخمی‌شده مختلف است. دستگاه‌های ویژه در حزب‌الله در حال حاضر مشغول اجرای تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای فهمیدن دلایلی که به این انفجارهای همزمان انجامیده، هستند. دستگاه‌های پزشکی و درمانی نیز در حال درمان زخمی‌ها در شماری از بیمارستان‌ها در مناطق مختلف لبنان هستند.  از خداوند متعال برای شهدای نیکوکار ما که در راه قدس به شهادت رسیدند، رحمت و برای زخمی‌ها شفای عاجل ‌طلب می‌کنیم و از هموطنان گرامی‌مان می‌خواهیم در قبال شایعات و اطلاعات اشتباه و فریبنده‌ای که برخی طرف‌ها منتشر می‌کنند و در راستای جنگ روانی به سود دشمن صهیونیست است، هوشیار باشند، بویژه آنکه این شایعات و اطلاعات اشتباه همراه با هراس‌افکنی و تهدید دشمن صهیونیست و آنچه تغییر وضعیت در شمال می‌نامد، انتشار می‌یابد. ما تاکید می‌کنیم مقاومت در تمام سطوح و یگان‌های مختلف خود در بالاترین سطح آمادگی برای دفاع از لبنان و ملت مقاوم آن است».
بیانیه دوم مقاومت اسلامی لبنان لحنی انتقام‌جویانه داشت. در این بیانیه آمده است: «پس از بررسی تمام حقایق، داده‌ها و اطلاعات موجود درباره حمله گناه‌آلودی که امروز بعدازظهر رخ داد، ما دشمن اسرائیلی را مسؤول کامل این تجاوز جنایتکارانه می‌دانیم که بر غیرنظامیان نیز تأثیر گذاشت و منجر به شهادت تعدادی شد و تعداد زیادی نیز مجروح شدند. شهدا و مجروحان ما نماد مبارزه و فداکاری ما در راه قدس، پیروزی مردم شریف ما در نوار غزه و کرانه باختری و پشتیبانی میدانی مستمر ما هستند و این موضع حمایت و پشتیبانی ما از مقاومت دلیرانه فلسطین، مایه سربلندی در دنیا و آخرت خواهد بود. 
این دشمن خیانتکار و جنایتکار قطعا قصاص عادلانه خود را برای این تجاوز گناه‌آلود خواهد گرفت؛ از جایی که انتظار می‌رود و از جایی که انتظار نمی‌رود و خداوند به قول ما شاهد است».

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar