نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

نقشه شوم تل‌آویو برای خاورمیانه

منبع
اعتماد
بروزرسانی
نقشه شوم تل‌آویو برای خاورمیانه

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

احسان پناه‌بر| اسراییل روز پنجشنبه بیروت و بالاخص منطقه ضاحیه جنوبی و فرودگاه بیروت را هدف بمباران سنگین خود قرار داد.در همین راستا آکسیوس به نقل از سه مقام اسراییلی مدعی است اسراییل چهارشنبه شب به وقت محلی در بیروت مواضع فرماندهی مرکزی حزب‌الله را هدف قرار داد، مقام‌های اسراییلی مدعی‌اند که هدف‌شان ترور سید هاشم صفی‌الدین، رییس کمیته اجرایی این جنبش است. خبرها در مورد وضعیت این مقام ارشد حزب‌الله ضد و نقیض است. حزب‌الله لبنان هنوز در ارتباط با این خبر ادعایی واکنشی نشان نداده است. با این حال گفته می‌شود بیروت شب سختی داشته است، به نوشته الجزیره پنجشنبه شب انفجارهای بسیار قوی پایتخت لبنان را لرزاند و وزارت بهداشت این کشور از کشته شدن 37 نفر و زخمی شدن 151 نفر در حملات جنگنده‌های رژیم اسراییل در سراسر لبنان در 24 ساعت گذشته خبر داد. پایگاه خبری المیادین لبنان نیز گزارش داد در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های حمل و نقل حیاتی لبنان، این رژیم با دو موشک به گذرگاه مرزی بین سوریه و لبنان آسیب رسانده و باعث توقف تردد میان دو کشور شد. آویچای آدرایی، سخنگوی ارتش رژیم اسراییل، روز پنجشنبه با تکرار ادعاهای پیشین حزب‌الله را متهم کرد که از طریق این گذرگاه، از سوریه به لبنان اسلحه منتقل می‌کند. وزیر حمل و نقل لبنان، علی حمیه، بعدتر گفت که تمام گذرگاه‌های مرزی از سوی دولت لبنان نظارت می‌شود و ادعای اسراییل را بی‌اساس خواند. 


گروهی از تحلیلگران مدعی‌اند هدف اصلی اسراییل از افزایش تنش در منطقه رسیدن به نظم نوینی است که این رژیم و ایالات‌متحده سال‌هاست رویای آن را در سر می‌پرورانند. این هدف، با تغییر توازن قوا و همچنین، اشغال نقاطی از منطقه همراه است و یکی از دلایل حضور نظامی ایالات‌متحده در منطقه همین هدف ارزیابی می‌شود. گیدئون راخمان، تحلیلگر مسائل منطقه در روزنامه فایننشال تایمز می‌نویسد پس از ترور سید حسن نصرالله، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسراییل، از این فرصت (ادعایی) برای «تغییر توازن قوا در منطقه برای سال‌ها» سخن به میان آورد. به ادعای او، در صورتی که اسراییل بتواند به «محور مقاومت» آسیب جدی وارد کند، دستاورد آن در عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی که از نفوذ ایران نیز هراس دارند و علیه انصارالله نیز جنگیده‌اند، «بی سر و صدا مورد استقبال قرار می‌گیرد.» برخلاف اسراییل، سعودی‌ها همچنان اصرار دارند ایجاد کشور فلسطینی مستقل برای دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه بسیار مهم است. دولت عربستان‌سعودی همچنین دلایل خوبی برای ترس از تشدید خصومت‌های منطقه‌ای دارد که می‌تواند برنامه‌های توسعه بلندپروازانه این بازیگر را تهدید کند. برای اسراییل، تغییر توازن قوا شامل معکوس کردن روایت داخلی شکست و سردرگمی این رژیم پس از 7 اکتبر است. حمله حماس سرویس‌های جاسوسی اسراییل را تحقیر کرد، چراکه این رژیم راهبرد اصلی بازدارندگی‌اش را نه تسلیحات، بلکه سرویس‌های جاسوسی‌اش می‌دانست. حال که این بازدارندگی خدشه‌دار شده است، تنها گسترش تنش در منطقه می‌تواند به اسراییل کمک کند با اعمال «دکترین ضاحیه»‌و موارد مشابه، به تغییر توازن قوا برسد. 


ارین بانکو و نهال طوسی در پولیتیکو با انتشار گزارشی و ضمن اشاره به تحولات اخیر بالاخص حملات پنجشنبه شب اسراییل به لبنان مدعی‌اند که بایدن چراغ سبز حمله زمینی اسراییل علیه این کشور را نشان داده است. این امر نشان می‌دهد ایالات‌متحده نیز خواهان ایجاد «نظم نوین» در منطقه و در اجرای این هدف با اسراییل همسو است. به گفته بانکو و طوسی، شخصیت‌های ارشد دولت بایدن -عمدتا آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه رییس‌جمهوری امریکا و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی خاورمیانه- بی‌سر و صدا مقامات اسراییلی را تشویق می‌کنند حملات خود علیه لبنان به بهانه عقب راندن حزب‌الله از مرز را افزایش دهند. جنگ آنها علیه حزب‌الله، علی‌رغم مخالفت مقامات پنتاگون، وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی امریکا که معتقدند اقدام اسراییل علیه حزب‌الله می‌تواند نیروهای امریکایی را به درگیری دیگری در خاورمیانه بکشاند، با حمایت مستقیم جو بایدن ادامه دارد و با همین حمایت در آینده گسترش می‌یابد. از نظر بانکو و طوسی، بایدن که عمر قدرتش به شماره افتاده، احتمالا به دنبال دستاوردی در خاورمیانه است و این دستاورد شاید همکاری با اسراییل برای حذف برخی نیروهای مقاومت در منطقه باشد. همچنین، این دو تحلیلگر مسائل منطقه مدعی‌اند، ضعف راهبرد دولت بایدن از همان ابتدا درقبال ایران و منطقه باعث شد خاورمیانه درگیر چنین تنش‌هایی شود.

تهاجم نظامی مداوم اسراییل به غزه و تهاجمات اخیر آن به لبنان، بحث‌های مناقشه‌آمیزی را بر سر مفهوم ادعایی «اسراییل بزرگ» برانگیخته است. اکاترینا مائوی، تحلیلگر امور راهبردی در اندیشکده سیاسی و اقتصادی خاورمیانه مدعی است هدف اسراییل از گسترش آشوب و جنگ در منطقه با حمله به لبنان، احیای مفهوم ادعایی «اسراییل بزرگ» است. تصویر ادعایی «نقشه اسراییل بزرگ» روی یونیفرم نظامی سربازان اسراییلی خشم کشورهای عربی را برانگیخته است. این خشم البته بی‌اساس هم نیست، چراکه ناظران و افراد نزدیک به کابینه نتانیاهو هشدار می‌دهند هدف کلان اسراییل تغییر ژئوپلیتیک منطقه است. سرزمین‌های ادعایی اسراییل شامل مناطقی از نیل تا فرات، از مدینه تا لبنان، از جمله سرزمین‌هایی در مصر، لبنان، سوریه، عراق، عربستان‌سعودی، کل اردن و سرزمین‌های اشغالی فلسطین است. مائوی بر آن است هیچ نشانه روشنی مبنی بر اینکه اسراییل از این هدف چشم‌پوشی کرده، وجود ندارد. این تحلیلگر امور راهبردی مدعی است، جهان به سمت پایان عصر نفت در حال حرکت است و مسیرهای تجاری در سطوح جهانی و منطقه‌ای چند برابر می‌شود، تغییرات پارادایم جدیدی برای ابرقدرت‌های سنتی لازم است تا بتوانند به‌طور مسالمت‌آمیز با قدرت‌های صنعتی و تجاری در حال ظهور رقابت کنند. مائوی نتیجه می‌گیرد رژیم اسراییل جهت ارتقای موقعیت خود در رقابت منطقه‌ای به دنبال گسترش اهداف ژئوپلیتیک خود است و برای دستیابی به اهداف ادعایی‌اش به اهرم نظامی در سطح گسترده متوسل شده است.

گزینه‌های احتمالی اسراییل علیه ایران ؛ حمله به تاسیسات نفتی یا قمار بر سر سایت‌های هسته‌ای؟
تنش‌ها در منطقه در پی رویارویی مستقیم دوم تهران و تل‌آویو پس از پاسخ موشکی ایران علیه رژیم اسراییل از یک‌سو و تهاجم اسراییل علیه لبنان ازسوی دیگر به بالاترین حد خود در یک سال گذشته رسیده است. این درحالی است که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران نیز به بیروت سفر کرده و سایر تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها نیز ادامه دارد. در این میان و درست در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره پاسخ احتمالی (ادعایی) رژیم اسراییل افزایش یافته، خبرنگاری از جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده پرسید آیا واشنگتن و تل‌آویو در حال مذاکره برای حمله احتمالی به تاسیسات نفتی ایران هستند یا خیر؟ رییس‌جمهور امریکا پاسخ داد وارد بحث‌های دیپلماتیک خصوصی نمی‌شود. بایدن گفت معتقد است می‌توان از جنگی گسترده‌تر در منطقه جلوگیری کرد. او مدعی شد اسراییل حق دفاع از خود در مقابل تهدیدات را دارد، اما آشکارا اذعان کرد ایالات‌متحده نیروهای خود را برای حمایت از اسراییل در منطقه مستقر نخواهد کرد. در همین راستا بن کاسپیت، تحلیلگر ارشد المانیتور به بررسی گزینه‌های احتمالی اسراییل برای پاسخ ادعایی به ایران پرداخته و مدعی است، حمله (ادعایی) به صنایع نفت ایران با تمرکز بر تاسیسات نفتی در جزیره خارک، به عنوان هدفی پیچیده در کنار هدف قرار دادن مقام‌های ارشد ایرانی در کنار حمله (ادعایی) به تاسیسات و زیرساخت‌های هسته‌ای از جمله گزینه‌های احتمالی اسراییل است. گزینه‌هایی که آسیب رساندن بدان‌ها می‌تواند برای تل‌آویو بسیار پرهزینه باشد. به گفته منابع دیپلماتیک، مقامات امریکایی از اسراییل خواسته‌اند که واکنش خود را محدود کند، به ادعای آنها، این‌گونه به ایران فرصت داده می‌شود تا شرایط ادعایی را مهار کند. گفته می‌شود امریکا ظاهرا حمایت از حمله اسراییل به صنعت نفت ایران را رد کرده، زیرا نگران است که این حمله منجر به آسیب متقابل ایران به تاسیسات نفت و گاز شرکای اسراییل در منطقه و بحران انرژی جهانی شود و هزینه‌های انرژی را افزایش دهد که به‌ طور بالقوه برای کامالا هریس آن‌هم در کمتر از یک ماه مانده به آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، مضر است.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره