نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

درخواست برخی نماینده‌ها: تجدید نظر در دکترین دفاعی با ساخت سلاح هسته‌ای

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
درخواست برخی نماینده‌ها: تجدید نظر در دکترین دفاعی با ساخت سلاح هسته‌ای

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 پریسا هاشمی| ۳۹ نماینده مجلس در نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی خواستار تجدیدنظر در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی و صدور اجازه و فراهم شدن امکانات برای ساخت سلاح هسته‌ای شدند.
 
«۳۹ نماینده مجلس در نامه‌ای به شورای‌عالی امنیت ملی خواستار تجدیدنظر در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی و صدور اجازه و فراهم شدن امکانات برای ساخت سلاح هسته‌ای شدند.» حسن‌علی اخلاقی‌امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مشهد و کلات درباره این نامه صحبت کرده است. او در این باره توضیح داد: «امروز دیگر هیچ سازمان بین‌المللی و حتی کشورهای مدعی اروپایی و آمریکایی نمی‌توانند رژیم صهیونیستی را کنترل کنند چراکه این رژیم جعلی به هر جنایتی دست می‌زند؛ بر همین اساس حدود ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای را خطاب به شورای عالی امنیت ملی نوشتیم و آن را امضا کردیم و در آن از این شورا درخواست کردیم تا در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران تجدیدنظر کنند.»

اخلاقی‌امیری با اشاره به فتوای رهبری مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای که از آن به‌عنوان دکترین دفاعی جمهوری اسلامی یاد می‌شود، گفت: «فتوای رهبر معظم محفوظ است چراکه در ادبیات فقه امامیه زمان و مکان در تغییر احکام دخالت دارد و همچنین احکام ثانویه می‌تواند جای احکام اولیه را بگیرد.»

تنش جدید نمایندگان مجلس
برخی از نمایندگان مجلس در حالی این موضوع را مطرح می‌کنند که ایران در بزنگاه مهم تاریخی خود قرار گرفته و هر اظهارنظری می‌تواند جرقه‌ای باشد برای شروع آتش جنگ ایران و اسرائیل.

پس از شهادت سیدحسن نصرالله، بسیاری از تندروها من‌جمله برخی از نمایندگان انگشت خود را به سمت مسعود پزشکیان گرفتند و او را مقصر این شهادت دانسته و معتقد بودند پزشکیان در سازمان ملل از موضع ضعف صحبت کرده و این امر به اسرائیل جرأت عملیات‌هایی را داده که به شهادت سیدحسن نصرالله و عباس نیلفروشان و... شده است.

آنها حتی دولت را متهم کردند که به دنبال انتقام اسماعیل هنیه نیست و تریبون‌ها را پر کرده بودند از «انتقام‌خواهی». پس از پاسخ موشکی ایران به اسرائیل تندروها خلع سلاح شدند و حالا حرف‌شان هدفی فراتر از دولت و پزشکیان را نشانه گرفته است. آنها رهبری را هدف قرار دادند و به نوعی خواستار این هستند که ایشان از موضع خود عقب‌نشینی کنند تا با دستیابی به سلاح هسته‌ای اسرائیل را از ورود به جنگ با ایران بازدارند.

محمدرضا صباغیان‌بافقی، نماینده بافق و مهریز در مجلس دوازدهم نیز خواستار فراهم شدن امکان ساخت سلاح هسته‌ای شده و گفت: «از رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهیم خواست که اگر صلاح بدانند استراتژی و فتوای ساخت سلاح هسته‌ای تغییر یابد. ساخت «سلاح هسته‌ای» برای ما آسان خواهد بود. در شرایط فعلی برای ایجاد توان بازدارندگی و تامین امنیت ملی ایجاد امکان ساخت سلاح هسته‌ای لازم است.»

او افزود: «دشمن صهیونیستی و حامیان آن اگر تصور کنند که با هدف قرار دادن تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان می‌توانند مانع از پیشرفت کشور در زمینه هسته‌ای شوند، تصمیم اشتباهی می‌گیرند‌. درخواست ما از مسئولان این است که دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی تغییر کند. ما برای دفاع از خود و امنیت کشور با صلاحدید رهبری رویکرد هسته‌ای را تغییر داده و به سمت همان سلاحی می‌رویم که آنها دارند؛ ساخت سلاح هسته‌ای گزینه ایران برای ایجاد بازدارندگی است.» 

به عرصه سلاح هسته‌ای ورود پیدا نمی‌کنیم

سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه درباره این نامه به هم‌میهن گفت: «من نامه را ندیدم اما مبنای ما در صلح و جنگ سیاست‌های کلان کشور، فرمایشات مقام معظم رهبری است. ما مبنای ولایتی و فقهی برای ایشان قائل هستیم. براساس این عمل می‌کنیم.» او افزود: «اگر اینگونه نامه‌ها در شورای‌عالی امنیت ملی بررسی شده و در مورد آن تصمیم بگیرند ما نباید از این تصمیم خارج شویم.»

قاسم روانبخش، نماینده قم در پاسخ به این سوال که اگر این نامه در مجلس دوباره مطرح شود آن را امضا می‌کنید؟ به هم‌میهن گفت: «بحث هسته‌ای فتوای حضرت آقا را دارد و آن را جایز نمی‌دانند. ما در این عرصه ورود پیدا نمی‌کنیم.»

او با اشاره به اینکه نیازی هم به ورود به این عرصه نداریم، افزود: «در حال حاضر ایران یک کشور غیرهسته‌ای است اما در برابر کشورهای صاحب بمب هسته‌ای برتری دارد. اسرائیل یک مجموعه هسته‌ای است اما طی یکسال اخیر به طور مداوم از حزب‌الله، انصارالله یمن و حماس شکست خورده و کاری نمی‌تواند انجام دهد. اسرائیل در حال حاضر کاملاً شکننده‌ است و اگر یک موشک به دیمونا اصابت کند، اسرائیلی باقی نمی‌ماند.»

روانبخش با اشاره به اینکه این بحث‌ها در سطح امنیت ملی است، تاکید کرد: «اگر قرار باشد کشور وارد این عرصه‌ها شود حتماً باید شورای‌عالی امنیت ملی درباره آن تصمیم‌گیری کند و فکر نکنم با اظهارنظر من استراتژی و راهبرد نظام تغییر کند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar