نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

دیدار در میانه بحران

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
دیدار در میانه بحران

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

“مسعود پزشکیان” و “ولادیمیر پوتین”، روسای جمهور ایران و روسیه در عشق‌آباد دیدار و در خصوص وضعیت لبنان و غزه گفت‌وگو کردند

 رئیس‌جمهور پزشکیان عصر پنج‌شنبه به منظور شرکت در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی، شاعر بزرگ ترکمن عازم ترکمنستان شد و مورد استقبال رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان، سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا صالحی‌امیری وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی، رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کردند.

دیدار با پوتین
بدون‌شک این سفر پزشکیان و اعلام مواضع صریح ایران درخصوص شرایط فعلی منطقه اهمیت بالایی دارد؛ چراکه در شمال غزه اسرائیل درحال پیاده‌سازی طرح جدید خود است و در جنوب لبنان هم حملات اسرائیل حالا نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل) را هدف قرار داده که واکنش بسیار گسترده کشورهای غربی و مقامات منطقه‌ای را در بر داشت. از سوی دیگر، مسعود پزشکیان در حاشیه این سفر عصر جمعه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وی با تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور گفت که ارتباط ‌ما با روسیه صمیمانه و ‌راهبردی است. رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای روس خود اذعان کرد که «از نظر اقتصادی و فرهنگی، ارتباطات ما روز‌به‌روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده رهبران عالی دو کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات باید تسریع شود».
پزشکیان با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: مواضع ما در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است. رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و‌ روسیه بر توسعه همکاری‌های فیمابین تاکید و اظهار کرد: «امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهایی کنیم».
وی با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی هیچ‌ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد». رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این گفت‌وگو اظهار کرد: «همکاری‌های دو ‌کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان دو طرف خیلی خوب درحال انجام است». ولادیمیر پوتین ضمن دعوت از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت: ما به طور مشترک در سطح بین‌اللملی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و‌ رویکردهای جهانی ما یکسان است. پزشکیان همچنین ظهر جمعه با سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان و قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها- مبنای صلح و توسعه» با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان دیدار کرد.

خطر افراط‌گرایی و لزوم همگرایی
آنچه در سخنان رئیس‌جمهوری کشورمان به چشم می‌خورد، تاکید بر دو موضوع مهم است که در جهان امروز صرفاً گستره کشورهای اسلامی را در برنمی‌گیرد. موضوع اول، مساله افراط‌گرایی و موضوع دوم، تاکید بر همگرایی و گذر از واگرایی و اختلاف است. اگر کمی به عقب برگردیم و یک دهه پیش را زیر ذره‌بین ببریم، می‌بینیم که حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین کشورمان در در شصت‌وهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که سال ۱۳۹۲ برگزار شد، طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» را مطرح کرد.
روحانی در آن سال‌ از پشت تریبون سازمان ملل، پیشنهاد داد که طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد و همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مدنی، تلاش‌های جدیدی را برای سوق دادن جهان به این‌ سو سامان دهند و اعلام کرد که باید به جای گزینه ناکارآمد «ائتلاف برای جنگ» در مناطق مختلف جهان به «ائتلاف برای صلح پایدار» در سراسر جهان اندیشید». این سخنان در نهایت باعث شد تا طرح پیشنهادی با اجماع به تصویب برسد و به‌نوعی «قدرت ایده» را در آن زمان به نام ایران ثبت و ضبط کرد که بعدها هم این پیشنهاد به قطعنامه( WAVE (Against Violence and Extremism World معروف شد.
پزشکیان هم به‌نوعی این هشدار را نه ‌تنها به کشورهای اسلامی بلکه به تمام جامعه ملل می‌دهد که روند فعلی در جهان بار دیگر افراط‌گرایی را تصویر کرده که حالا وضعیت منطقه خاورمیانه به دلیل یکجانبه‌گرایی اسرائیل با مخاطرات انسانی و امنیتی روبه‌رو شد است. بر همین اساس، پیام مسعود پزشکیان در ترکمنستان را باید «مخابره صلح و وفاق بین‌المللی» قلمداد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar