نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

دروغ‌های گزاف

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
دروغ‌های گزاف

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 بعد از دو هفته شایعه و حاشیه‌سازی درباره وضعیت سلامتی فرمانده کل سپاه قدس، بالاخره غائله ختم شد. آن‌طور که خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است: «یک سایت درجه چندم در خبری ساختگی مدعی شده که ۱۰ منبع مطلع بی‌نام‌ونشان به او گفته‌اند که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در تهران بازجویی شده و حین بازجویی هم دچار ایست قلبی شده است! همزمان بسیاری از رسانه‌های عربی و غربی این ادعای خنده‌دار را پوشش داده‌اند؛ و البته به جهت ماهیت مضحک خبر، ترجیح داده‌اند در این حد خود را رسوا نکرده و این ‌بار خبر دروغ را نه به نقل از خود بلکه به نقل از این منبع درجه چندم نقل کنند تا وقتی به سادگی مشخص شد که خبر از اساس کذب است، در ظاهر اعتبارشان دچار مشکل نشود. حالا به نیمه‌مزاح و نیمه‌جدی می‌توان نوشت که ۲۰ منبع مطلع هم گفته‌اند که آن ۱۰ منبع مثلاً مطلع، غلط زیادی کرده‌اند و دروغ گزاف گفته‌اند».


کمی پس از حمله اسرائیل به حزب‌الله و ترور سیدحسن نصرالله، رسانه‌های غربی و اسرائیلی تلاش بسیاری کردند تا این‌طور وانمود کنند که سرداراسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه نیز به شهادت رسیده است بنابراین اخبار ضدونقیض درخصوص شهادت سردار قاآنی یا مجروحیت وی در لبنان در فضای مجازی منتشر شده بود. موضوعی که از اساس کذب بود و جز جنگی روانی چیزی در پی نداشت. البته پیش از این نیز بارها اخبار کذب در این ‌باره منتشر و رد شده است. در همان حین سردار ایرج مسجدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه طی سخنانی در همایش تجلیل از موکب‌داران و خادمان اربعین حسینی(ع) در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی درخصوص وضعیت سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس گفت: «ایشان در صحت و سلامت‌اند و مشغول فعالیت هستند».


چند روز گذشته هم سردار ابراهیم جباری، مشاور فرمانده سپاه در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی در سلامت کامل هستند و ان‌شاالله در روزهای آینده از حضرت آقا، نشان فتح دریافت می‌کنند».
پایگاه خبری نامه‌نیوز، رسانه نزدیک به مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: از همان حمله اول رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت سیدحسن نصرالله شد تا حالا می‌گفتند که وضعیت سردار قاآنی مشخص نیست. یکی می‌گفت ارتباط با او قطع شده، دیگری می‌گفت مجروح شده و … . در تازه‌ترین ادعاها رویترز ادعا کرده بود که هفته پیش در بیروت دیده شده و دیگر خبری نیست! منابع داخلی اما در همه این مدت تکذیب می‌کردند. البته خبر رسمی و بیانیه‌ای در کار نبود. مثلاً یک منبع آگاه و نزدیک به سردار قاآنی به «نامه‌نیوز» گفته بود که سردار قاآنی در سلامت کامل است. درباره عدم صدور بیانیه هم معاون هماهنگ‌کننده سپاه قدس همین دیروز توضیح داد که حال سردار خوب و مشغول فعالیت است.
همچنین معاون روابط عمومی و تبلیغات نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به برخی شایعات گفت: «راهبرد نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در دوره عملیات توفان‌الاقصی و ماه‌های اخیر بر سه پایه «ترور هدفمند»، «بمب‌باران هوایی مراکز و دفاتر مقاومت» و «ایجاد رعب و وحشت با عملیات روانی» استوار بوده است. رژیم صهیونی در این شرایط هم بازوهای مقاومت را مورد هدف قرار می‌دهد و هم پشتیبانان مقاومت را نشانه رفته تا قدرت آنها را کم کند».

در نهایت اما این حواشی وقتی تمام شد که ارتش رژیم صهیونیستی با اعترافی به شایعه‌سازی‌های چند روزه درباره سردار اسماعیل قاآنی پایان داد و اعلام کرد که ارتش اسرائیل فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار نداده و معتقد است که او زنده است. این خبر را رئیس سرویس خارجی وب‌سایت اسرائیلی «والانیوز» روز دوشنبه بعد از چند روز شایعه‌سازی صهیونیست‌ها درباره احتمال شهادت یا زخمی شدن «اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی قدس در حملات اخیر اسرائیل در بیروت اعلام کرده است. البته شایعات وقتی فروکش کرد که مجری برنامه هفتمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی با اشاره به پیام سردار قاآنی و علت عدم حضور او گفت: «با همه شایعات و با همه بوق‌های خبری که رسانه‌های مختلف غربی به خصوص در فضای مجازی، رسانه‌های تلگرامی در این چند روز فریاد می‌کشیدند، سردار سرافراز اسلام فرمانده معزز نیروی قدس، حاج اسماعیل قاآنی ضمن ابلاغ سلام محضر یکایک حاضران در همایش از اینکه به دلیل جلسه‌ای مهم فرصت حضور نیافتند، عذرخواهی کردند».


چندی پیش هم شایعه‌ای مبنی بر حضور سردار قاآنی در شبکه افق منتشر شد. آن هم پس از اینکه اخبار ضدونقیضی درخصوص به شهادت رسیدن فرمانده سپاه قدس در فضای مجازی می‌چرخید. موضوعی که رئیس شبکه افق آن را تکذیب کرد. در این راستا محمدعلی گنجی، مدیر گروه سیاسی شبکه افق درباره حواشی اخیر مبنی بر اینکه سردار قاآنی مهمان برنامه «به افق فلسطین» خواهد بود، گفت: «این خبر صحت ندارد و باید اخبار رسمی شبکه را از منابع رسمی خودمان دنبال کرد. فرقی ندارد شما اسمش را شایعه یا بازی روانی دشمن صهیونیستی برای پیدا کردن سردار قاآنی بگذارید. همکارانم در شبکه افق درحال پیگیری هستند تا بدانند، منبع این شایعه از کجاست!» او همچنین تاکید کرده بود: «ما از امشب می‌خواهیم به صورت ۲۴‌‌ ساعته فعالیت عملیات «توفان‌الاقصی» در شبکه افق را با برند «به افق فلسطین» گرامی بداریم و به این ماجرا از زوایای مختلف بپردازیم».


اسماعیل قاآنی، جانشین سردار قاسم سلیمانی و سومین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است که ۱۷ مرداد ۱۳۳۶ به دنیا آمد و درحال حاضر ۶۷ سال دارد. ایشان اصالتاً اهل خراسان‌جنوبی است و در مشهد به دنیا آمده و دوران کودکی و نوجوانی تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در شهر مشهد گذرانده است.
سردار قاآنی که او را مغز متفکر سپاه معرفی می‌کنند، صاحب مدرک دکترای هسته‌ای و مدرک خلبانی هواپیمای جنگنده از روسیه است. یکی دیگر از موضوعات جالب مطرح شده درباره ایشان این است که به سه زبان تسلط دارد. سایت تابناک درباره فرمانده نیروی قدس نوشته است: همان‌طور که می‌دانید اغلب سرداران و مقامات ارشد نظامی مهم در جهان، در کشور خود و کشورهای دیگر با القاب خاصی خوانده می‌شوند که در مورد سردار قاآنی این مساله به شرح زیر است: «لقب قاآنی در آمریکا: مغز متفکر نیروی قدس، لقب اسماعیل قاآنی در اسرائیل: مرد شامی و لقب سردارقاآنی در ارتش ناتو: مرد سایه».

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره